Semi Secret Software werd groot op de iPhone met het allereerste oneindige renspel Canabalt, maar sindsdien kon ze dat succes niet meer evenaren. Tot nu? De vijfde iOS-game van de ontwikkelaar heet Hundreds en draait om puzzelinzicht en supersnelle reflexen. In honderd verschillende levels krijg je de taak cirkels te vergroten totdat ze samen een score van honderd procent behalen. Dat doe je door er alleen maar simpel op te drukken. De puzzels zijn echter zo uitgewerkt, dat er van het woord simpel al snel geen sprake meer is.
Hundreds verdient de originaliteitsprijs niet. Er zijn meer games op de iPhone waarin je met je vingertop een cirkel maakt waarmee je een veld vult. De laatste leuke, noemenswaardige in het genre was Billy the Painter, dat een half jaar geleden uitkwam. Maar net als veel andere games in het subgenre, vervult die hetzelfde trucje elke keer opnieuw.
Hundreds is anders. Semi Secret Software drukt op het hart dat er geen ‘fillers’ (levels omdat het moet) tussen de uitdagingen zitten, maar dat elke puzzel doordacht is. De eerste levels dienen nog ter introductie van het spel. Je krijgt de basis mee: centraal in het scherm zie je de waarde tot honderd staan, zodat je ziet hoe ver je bent in een level. Je krijgt mee dat je geen andere cirkels mag aanraken op het moment dat je een cirkel vergroot. Je leert dat er bubbels zijn om door te prikken zodat je ruimte maakt voor cirkels. Er zijn stippellijnen waarmee twee bubbels aan elkaar verbonden zijn, zodat je ze beide tegelijk met twee vingers moet vergroten. En er zijn rondjes met kruizen erin die niet meebewegen op het bord, maar je evenmin mag raken tijdens het opblazen.
In level vijftien valt het kwartje: Hundreds is erg listig. Het vergt niet alleen een inzicht van wanneer je iets moet doen, maar vereist ook dat je de opperste concentratie hebt om het uit te voeren. Levels doen in het begin afwisselend een beroep op je denken en je vingervlugheid, maar daarna spelen ze op beide in. Kamp je met een grote cirkel van -70 centraal in beeld die je eerst moet wegspelen voordat je verder kan.
Op het scherm van de iPhone is zoals in alle multitouch-spelletjes moeilijk te zien wat er gebeurt als je twee of meer vingers in beeld houdt. Dan kan frustrerend werken omdat een puzzel halen een kwestie de perfecte timing is. Hundreds stelt zich echter onvergeeflijk op: je verzint er maar een manier op. Het spel is niet gemaakt om met twee vingers in de neus uit te spelen. Zit je ergens vast, dan is het een troost dat je steeds een set van meerdere levels kan spelen door er een te selecteren in het leveloverzicht. Zo kan je eerst met andere puzzels aan de gang.
Het is de audiovisuele stijl die van Hundreds een echt indrukwekkend spel maakt. Net als het woordspel Letterpress, zijn alle interacties prachtig geanimeerd. Hoe het introscherm in het hoofdmenu overgaat, de korte inleiding van een nieuw level of de opmerkelijke quotes die je na sommige levels ziet. Ook de muziek bouwt overtuigend op terwijl je speelt, en slingert je zo aan om te blijven spelen. Ook al wil je soms je iPhone weggooien van frustratie omdat je een puzzel wéér niet haalt.
Downloaden: Hundreds (€2,69, introductieprijs met 40 procent korting, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties