iPhone-app NS Reisplanner Xtra gaat drukte in trein tonen

iPhone-app NS Reisplanner Xtra gaat drukte in trein tonen

iPhone-app NS Reisplanner Xtra gaat real-time laten zien waar het rustig is in de trein. Tests voor deze functie zijn gestart.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reisplanner XtraNS test op het moment een nieuwe versie van de mobiele app NS Reisplanner Xtra, waarmee het mogelijk zal zijn om te zien hoe druk het in bepaalde treinstellen is. De komende drie maanden worden er elf Intercity-treinen uitgerust met infraroodsensoren, die meten hoe druk het in bepaalde delen is. Op basis van deze gegevens laat de app zien waar je het beste kunt gaan zitten. NS zal onderscheid in drukte maken met de kleuren groen, oranje en rood bij een reisadvies.


Op het moment wordt de nieuwe versie van de app getest op het traject Zwolle-Roosendaal. Op het moment wordt er gezocht naar 500 geïnteresseerden die mee willen doen aan de test. Bij deelname wordt wel verwacht dat je reist op het traject en in het bezit bent van een iPhone of Android-telefoon. Ook word je gevraagd om drie keer een online vragenlijst in te vullen.

NS betaalt voor de proef ongeveer 2 miljoen euro. De tests zullen daarnaast enkele weken duren. Zodra de testperiode is afgerond, wordt er gekeken of het druktesysteem voor Reisplanner Xtra landelijk wordt uitgerold.

Downloaden: NS Reisplanner Xtra (gratis, iPhone, iOS 5.0+)
Aanmelden: Proef met instapinformatie

Reacties: 15 reacties

  1. 2 miljoen euro volgens mij zijn ze bij de NS knettergek geworden.

  2. Ik zie liever live op een kaar waar een trein/bus rijdt.
    Denk dat dit in de praktijk niet echt werkt.

  3. Ik zie liever dat ze op tijd rijden en genoeg beschikbare plekken hebben in de trein. Vrij simpel.

  4. Het is natuurlijk ook voor de NS zelf om beter te kunnen inschatten waar het druk is en waar niet. Wagons toevoegen of er af halen in de toekomst. Dus het is meer dan een leuke service voor de reiziger. Maar ben benieuwd! Zoals ik al zei: het lijkt mij een leuke service!

  5. Hoe belachelijk is dit. Als ze nou gewoon in de spits genoeg treinstellen inzetten, dan kunnen ze die 2 miljoen wel besparen.

  6. Drukte aangeven is niet moeilijk.

    Tijdens de spits: Druk

    Buiten de spits: Niet zo druk

  7. Als ze die 2 miljoen nou eens zouden inversteren in langere treinstellen dan heb je deze app helemaal niet nodig.

  8. Ik denk dat de data/informatie ook anders benut gaat worden. Anders is 2 miljoen voor de korte termijn wat aan de hoge kant. Daarbij wat wordt er precies gemeten? (privacy ende etc.)

  9. Ik heb liever dat de NS aangeeft in hun app uit hoeveel treinstellen de trein bestaat zodat ik weet tot waar de trein ongeveer gaat komen. Dan kan ik direct alvast naar voren lopen en kunnen de mensen zich al beter over de trein verspreiden. Het lijkt mij ook makkelijker om deze informatie te krijgen voor de NS, want ze kunnen gewoon aan de machinist vragen hoe de trein samenstelling is.

  10. Top initiatief!

  11. Wel lekker, het traject Zwolle-Roosendaal. Nou, daar kan je een drukte op verwachten. Waarom niet Maastricht-Amsterdam vv.

  12. Origineel geplaatst door Mike
    Ik heb liever dat de NS aangeeft in hun app uit hoeveel treinstellen de trein bestaat zodat ik weet tot waar de trein ongeveer gaat komen. Dan kan ik direct alvast naar voren lopen en kunnen de mensen zich al beter over de trein verspreiden. Het lijkt mij ook makkelijker om deze informatie te krijgen voor de NS, want ze kunnen gewoon aan de machinist vragen hoe de trein samenstelling is.

    Deze informatie is al digitaal beschikbaar en kan bijvoorbeeld het rijdend personeel al via de railpocket ( de handheld die ze bij zich dragen ) opvragen, zal me niks verbazen als deze info in de nieuwe app beschikbaar komt

  13. @UnDutchable: geloof mij, dat is een erg druk traject. Vooral op vrijdagmiddag/avond en zondagmiddag/avond. Veel reizende studenten uit Enschede, Groningen, Leeuwarden, Nijmegen…

  14. Origineel geplaatst door UnDutchable
    Wel lekker, het traject Zwolle-Roosendaal. Nou, daar kan je een drukte op verwachten. Waarom niet Maastricht-Amsterdam vv.

    Het wordt wel degelijk druk in de trein op dat traject…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.