
Apple betaalt in-app aankopen door kinderen terug aan ouders
Ouders wiens kinderen in-app aankopen maakten zonder toestemming, kunnen binnenkort wellicht hun geld terug verwachten. Apple schikt in een rechtszaak over de onbedoelde in-app aankopen en belooft ouders het uitgegeven geld als iTunes-tegoed, mits het bedrag hoger ligt dan 5 dollar. Hebben kinderen meer dan 30 dollar uitgegeven in de App Store, dan krijgen ouders het geld contant terug. Meer dan 23 miljoen iTunes-accounts waarmee in-app aankopen zijn gemaakt binnen de betreffende apps worden via e-mail geattendeerd op de mogelijkheid.
De rechtszaak werd aangespannen door een aantal ouders, die er achter kwamen dat Apple geld van hun creditcards haalde omdat kinderen virtuele waren kochten in freemium applicaties. Dit zijn gratis apps in de App Store, die gevuld zijn met in-app aankopen. Vaak gaat het om spelletjes waarin je bijvoorbeeld meer virtueel geld kunt kopen.
De schikking moet nog officieel door de rechter worden goedgekeurd. Apple begint naar verwachting eind 2013 of begin 2014 met het terugbetalen van gemaakte in-app aankopen door kinderen. Om in aanmerking te komen voor de restitutie, moeten ouders bewijzen dat de in-app aankoop werd gedaan door het kind en dat ze niet in het bezit zijn van het iTunes-wachtwoord van hun ouders.
Heb je ingelogd op je iTunes-account, dan kun je 15 minuten lang nieuwe aankopen maken zonder je wachtwoord opnieuw in te vullen. Benieuwd hoe je onbedoelde aankopen door je kinderen voorkomt? Wij hebben eerder op een rij gezet hoe je dit doet in het volgende artikel: In-app aankopen: zo voorkom je onbedoelde aankopen
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Dat gaat nog een lastige worden om te bewijzen. Ik verwacht veel valse claims. Daarbij vind ik het toch echt eerder de verantwoordelijkheid van de ouders, en niet Apple om daar op te letten, er is zoals in bovenstaand gelinkt artikel genoeg mogelijkheid om dit te voorkomen.
Vreemde zaak. Wat Marco zegt, is dit niet gewoon verantwoordelijkheid van de ouders? Op zich zijn er al opties (genoeg?) om te voorkomen dat de kinderen gebruik kunnen maken van in-app aankopen.
Maar goed, makkelijk aantonen zal het ook niet worden. Even kijken of ze erin trappen dat mijn dochtertje van 2 mijn in-app aankopen heeft gedaan 😛
Je kunt in-app aankopen uitschakelen bij beperkingen. Eigen schuld dan…
Beetje vreemd. Dan zou ik dus nu als de malle moer bij Clash of Clans geld gaan uitgeven en dan gewoon terugvragen omdat mijn kind van 5 dat “verongeluk” heeft gedaan. Want als ik het goed begrijp blijven de vrijgekochte items wel behouden :O
Eerlijk gezegd is dat de reden dat ik hekel heb aan gratis games waar je voor alles moet betalen, en inderdaad dit is de verantwoording vande ouders, maar dat is VS en daar kun je bedrijven ervoor aanklagen dat er op een magnetron doos niet staat dat je geen honden in mag drogen na het wassen ( grappig genoeg is dat echt in VS gebeurd)
Volgens mij werkt dat niet meer omdat de genoemde 15 minuten periode niet langer geldt voor in-app aankopen.
Zet gewoon in je instellingen aan dat je je wachtwoord direct gevraagd word, probleem opgelost.
Apple kan beter verstandig worden (en de mensen tegen zichzelf beschermen) door paal en perk te stellen aan in-app aankopen. Een paar tientjes voor een kaart in een navigatie-app, dat kun je nog marktconform noemen. Maar voor bv. virtueel geld in een spelletje zou je niet meer dan bv. $2 per dag moeten kunnen uitgeven. Liefst met een all-time maximum. Misschien dat de app-makers annex graaiers dan eens wat verantwoordelijker gaan handelen. Hierbij denk ik bv. aan de Smurfen game, wat volgens mij de eerste app was waar het probleem bij aan het licht kwam.
@Alfred: Dan gaan er mensen gaan klagen dat ze in hun vrijheid beperkt worden.
De simpelste oplossing is natuurlijk bij beperkingen een wachtwoord in te stellen voor in game aankopen of gewoon hun credit card van hun account te verwijderen. Helaas zijn de ouders ook liever lui dan moe (om zoiets simpels in te stellen toch) en steken liever hun energie in het indienen van klachten.
Wat een ontzettende bullshit. Waarom moet Apple opdraaien voor het feit dat ouders zich niet inlezen en hun kinderen niet opvoeden?
Ik heb al in 2011 geld terug ontvangen van Apple voor zo’n actie.
Vooral de 15 min die zitten na aankoop/aanschaftijdstip van een App zijn een grote valkuil. Apple heeft volgens mij veel geld hieraan verdiend omdat veel mensen lui zijn en niet de moeite nemen ta gaan blazen.
Sorry maar dit is wel het domste wat ik vandaag heb gehoord. Wat als een pandeigenaar een limiet opstelt van 1 drankje per klant bij een restaurant? “Want meer drinken is eigenlijk niet nodig”.
Er zijn genoeg (volwassen) mensen die wel geld willen besteden aan (in jou ogen) nutteloze in-apps aankopen.
Overigens vind ik in-app aankopen wel een spel bederven aangezien je dan alles kan kopen i.t.t. Mensen die het “normaal” spelen.
Apple betaalt nu ook al terug. Heb ik ooit met die oplich*** ehh.. makers van dat smurfenspel gehad. Klacht ingediend en kreeg meteen het geld terug.
mijn zoon kreeg in maart van ons het spelletje Minecraft op Google Playstore cadeau voor 5 Euro. Vervolgens werden allerlei free games gedownload door hen ( Joppe 11 jaar en broer Bronke 8 jaar). Tussen 09/06 en 15/06 plunderde onze jongste onze Visa rekening voor een totaal bedrag van 2041 Euro. Hij kocht diamanten op Clash of Clans. Hij kon onze Visa gebruiken zonder enige restrictie. Ze was immers opgenomen in zijn wallet nadat wij Minecraft aankochten…Op 15/06 kocht hij voor ongeveer 750 Euro zonder dat hij ook maar enige code, rekeningnummer of iets dergelijks moest ingeven. Google bekijkt momenteel of ik geld kan terugkrijgen…Onze vakantie voor augustus hebben we maar geannulleerd…Leuk spelletje.
Facebook kan hier nog een hoop van leren. Wij zijn inmiddels druk doende om circa 500 euro terug te krijgen (aangekocht door ons 6-jarige zoontje) – in mijn bijgaande verhaal heb ik de volledige situatie uitgelegd, ik hoop dat iemand mij van goed advies kan voorzien?
Wij hebben uiteindelijk 3 euro retour ontvangen. Compleet onacceptabel. Inmiddels heb ik mijn situatie voorgelegd aan Tros Radar, Consuwijzer en overweeg nu ook juridische stappen.
Zijn er meer ouders die dit met Facebook aan de hand hebben? Mogelijk kunnen wij gezamenlijk een ‘zaak’ aangaan? Ik hoor het graag.