Facebook introduceert nieuw uiterlijk nieuwsoverzicht voor web en iOS-apps

Facebook introduceert nieuw uiterlijk nieuwsoverzicht voor web en iOS-apps

Facebook heeft een nieuw uiterlijk voor het nieuwsoverzicht geïntroduceerd, waarin de nadruk vooral op visuele content ligt. De iOS-apps krijgen in de 'aankomende weken' een update.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Nieuw nieuwsoverzicht FacebookFacebook start binnenkort met de uitrol van een nieuw ontwerp voor het nieuwsoverzicht, in feite het kloppende hart van je Facebook-account. Hier wordt het uiterlijk van de webversie gelijk getrokken met dat van de iOS-apps. Dat maakte Facebook vanavond bekend tijdens een speciale perspresentatie. Het nieuwe uiterlijk, dat volgens Facebook geïnspireerd is op de facelift die de smartphone- en tablet-apps eerder al kregen, legt meer nadruk op foto’s, video’s, evenementen en artikelen. Daarnaast wordt het vinden van content vereenvoudigd door speciale feeds van al je vrienden, foto’s, muziek en de pagina’s die je volgt. Het nieuwe nieuwsoverzicht wordt vanaf vandaag uitgerold voor de webversie van Facebook. De apps voor iOS en Android volgen in de ‘aankomende weken’.

Tijdens de presentatie omschreef Facebook-oprichter Mark Zuckerberg zijn visie op het nieuwsoverzicht als een “gepersonaliseerde krant” en dat is dan ook precies wat Facebook heeft gedaan. Het nieuwe ontwerp legt meer nadruk op foto’s en andere visuele content zoals video’s. Zo is er in navolging op de Timeline veel meer ruimte ingeruimd voor foto’s en fotoalbums. Dit met de achterliggende gedachte dat ongeveer de helft van de content op Facebook uit foto’s of andere visuele content bestaat. Ook wordt er een beter onderscheid aangebracht in berichten van je vrienden en van pagina’s die je volgt. “We willen updates van onze vrienden, maar ook van publicaties en dergelijke”. Dit onderscheid probeert Facebook te maken door het logo van een desbetreffende publicatie naast het gedeelde bericht of artikel te tonen. Onderstaand filmpje toont de belangrijkste veranderingen in de webversie die ook naar de apps zijn doorgetrokken.

https://www.youtube.com/watch?v=_PW54Sm99ck

Het nieuwe ontwerp is zogezegd geïnspireerd door de mobiele apps. Dat zie je bijvoorbeeld aan de nieuwe sidebar met snelle toegang tot je favorieten, groepen en apps, die we al kenden uit de Facebook-apps. Maar andersom worden foto’s en video’s voortaan ook groter in de app weergegeven en heb je toegang tot de eerder genoemde speciale feeds. Tijdens de presentatie lag de meeste nadruk op het nieuwe uiterlijk in de webversie, dus we weten nog niet precies hoe de apps eruit gaan zien, maar duidelijk is wel dat het allemaal een stuk overzichtelijker wordt. Keerzijde van meer aandacht voor visuele content is wel dat dit ook voor reclame geldt. Die zul je nog minder makkelijk kunnen missen. Ook krijg je aanbevolen content of artikelen in je nieuwsoverzicht van mensen of pagina’s waarin je geïnteresseerd bent, bijvoorbeeld bepaalde artiesten of de pagina van een krant.

Gebruikers kunnen zich vanaf vandaag via een speciale pagina aanmelden voor het nieuwe nieuwsoverzicht, die geleidelijk naar een kleine groep mensen wordt uitgerold. Dit omdat het volgens Facebook een ingrijpende verandering is en men eerst de kinderziektes eruit wil hebben voordat het nieuwoverzicht naar een grotere groep gebruikers wordt uitgerold.

Onderstaand filmpje toont de gedachtegang van Facebook achter het nieuwe nieuwsoverzicht.
https://www.youtube.com/watch?v=YaQQHYQHnMk

Reacties: 14 reacties

  1. Wat komt er in de nieuwe iOS app dan? Het web is toch geïnspireerd door de iOS/Android app. Vraag me af wat er dan nog wordt vernieuwd aan de apps.

  2. had het ook gezien! maar ziet er netjes uit alleen lijkt een beetje op google+

  3. Looking good! Hoop dat de snelheid en (geluid bij) pushnotificaties herstellen.

  4. Nog meer reclame…

  5. @Woordenaar:

    daar hebben we AdBock voor 🙂

  6. Dit artikel wordt ineens als mobiele site geopend in mijn browser.

    Ontopic: App wordt niet aangepast volgens mij, ze hebben juist de website aangepast om meer een consistente flow aan te houden per device.

  7. Een”gepersonaliseerde reklame folder”?

  8. en dus … weg is de tickerbar … ???!!!

  9. Als ze zich nu gingen concentreren op het maken van een goed werkende app! Dan zeg ik ja goed plan.
    Facebook bij mij crasht vaak en geeft me sinds maanden geen pushtones meer.

    Waardeloze app met veel ergenissen .

  10. @squeak: Haha, mooie variant op Twitter’s nieuwe slogan ‘Uw mondiale stadsplein’!

  11. Nou nou
    Heeft Hyves tegenwoordig ook een Amerikaanse concurrent ?

  12. Origineel geplaatst door Dominic
    Looking good! Hoop dat de snelheid en (geluid bij) pushnotificaties herstellen.

    Npu als dat eens waar zou mogen zijn!!! Zit er al een paarmaanden op te wachten, maar kennerlijk maakt men zich bij FB daar niet zo druk om, wie wordt wordt er toch nog iemand wakker daar

  13. @ sander: De app wordt wel degelijk binnenkort vernieuwd. Kijk maar naar de site https://www.facebook.com/about/newsfeed.

  14. Bah, onverzichtelijk pagina’s, schreeuwend grote foto’s en veel te veel in het oog springende reclames voor spelletjes en weet ik veel wat nog meer. Weet iemand hoe ik de oude versie weer kan terugzetten?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.