Nederlandse startup Fosbury: Passbook-campagnes opzetten
Apple’s Passbook werd als grote nieuwe toevoeging van iOS 6 gepresenteerd, maar je wordt vooralsnog nog niet doodgegooid met campagnes van bedrijven die kortingsbonnen of aankoopbewijzen aanbieden via het ticketsysteem van Apple. Het vandaag gelanceerde Nederlandse initiatief Fosbury maakt het voor ondernemers en bedrijven in ieder geval leuk eens te experimenteren met Passbook: je kan er gratis een coupon mee maken en die delen via Twitter en Facebook. Vervolgens zie je hoe vaak de coupon is bekeken en hoeveel keer hij is geïnstalleerd.
De naam en de dienst Fosbury is nieuw, maar komt niet geheel uit onbekende hoek. Aan de wieg van de dienst staan drie oprichters. Martijn de Kuiper was een van de mede-oprichters van de financiële dienst AFAS Personal en Lucas Tieleman was mede-oprichter van Repudo, een app waarmee je berichten en virtuele cadeautjes op locaties kon achterlaten voor andere gebruikers – een applicatie die later werd opgepakt door T-Mobile. Ook Willem Spruijt komt uit de hoek van AFAS Personal.
Fosbury is geen iPhone-app. Het is een webtoepassing die je voornamelijk op het web zal willen bedienen, al kan je op de iPhone net zo makkelijk een proefcoupon aanmaken als op de desktop. Daarin vraagt de dienst om je Twitter-account, waarna hij je profielnaam, profielfoto en coverfoto verwerkt tot een Passbook-ticket dat je kan verspreiden. Reclameteksten en daarmee ook het doel van de coupon missen dan wel. Een heel goed beeld vormen de proefcoupons dan ook niet.
Prijzen van credits
Aanmelden bij Fosbury is gratis en je krijgt daarbij 500 credits, wat gelijk staat aan 500 coupons die je kan verstrekken. Per campagne geef je aan hoeveel coupons je wilt verspreiden, ofwel: hoeveel mensen van de actie gebruik kunnen maken. Het verdienmodel zit hem in het kopen van meer credits om meer coupons te kunnen verstrekken. Je koopt 1000 credits voor 39 dollar, 2500 credits voor 69 dollar en 5000 credits voor 99 dollar. Fosbury zegt daarbij toe geen verborgen kosten in rekening te brengen en meldt dat eenmaal ingekochte credits een onbeperkte houdbaarheid hebben. Je kan credits trouwens terugkrijgen door een (slechtlopende) actie vroegtijdig te annuleren.
‘Campagne’ opzetten
In de webtoepassing van Fosbury zijn er meer mogelijkheden je coupon te voorzien van beeld dan de proef op basis van Twitter-informatie van een profiel. Je stelt zelf een logo in dat linksboven op de pas terecht komt, voegt de centrale foto in en bepaalt de achtergrondkleur. Met het onderdeel Campagne zet je er in drie verschillende groottes tekst op, en pas daar leg je uit wat je actie behelst. Fosbury zorgt zelf voor het genereren van streepjescodes. Als de coupon is gemaakt, kan je de ‘campagne’ opzetten.
Daar doet Fosbury wel wat hoogdravend over. Op dit moment behelst het activeren van een campagne niet meer dan het publiceren van een tweet of Facebook-bericht met daarin de verwijzing naar de coupon. Die opent ook niet optimaal op de iPhone. Je komt terecht op een pagina waarbij een pijltje wijst naar de knop die de coupon in Passbook moet zetten, maar dat pijltje wijst alleen goed in Safari zelf. Niet in de ingebouwde browsers van bijvoorbeeld Tweetbot of de officiële Twitter-app – de pagina moet dus eerst in Safari worden geopend vanuit andere apps.
Nutteloze testcoupon
Toch weerhoudt dat gebruikers in onze test er niet van de coupon die we testen te installeren. In de webtoepassing van Fosbury is zien we dat de link binnen de tweet binnen een uur na plaatsing 125 keer is bekeken, dat de coupon 6 keer is geïnstalleerd en alweer 2 keer is verwijderd. Dat de ratio van installaties zo laag is, heeft vast te maken met dat het in de browsers van Twitter-apps niet goed werkt, maar ook met de nutteloosheid van de coupon. We geven voor de proef namelijk ‘gratis de snelste en beste app-reviews’ weg namens iCulture. Daar heb je geen coupon voor nodig. Wie de pas toch wil inlijven moet snel zijn; het aantal coupons is beperkt tot 25 stuks.
Andere Nederlandse initiatieven
Fosbury is niet de eerste Nederlandse toepassing die zich ontfermt over Apple’s Passbook. Het Nederlandse initiatief Cards in Passbook liet je al vrij snel na de introductie van de ticketdienst zelf tickets maken, met als insteek dat je digitale kopieën van je winkelpasjes maakte. PassMaker deed dat al gerichter met het aanmaken van passen met sjablonen van bekende Nederlandse winkelketens. Op de website mypassbook.nl tref je bovendien al een tijdje aanbiedingen van winkels die je in Passbook kan zetten. Al die diensten richten zich op klanten van de dienst. Fosbury is eigenlijk het eerste Nederlandse initiatief dat Passbook makkelijk en interessant maakt voor bedrijven.
Fosbury is een interessante startup van Nederlandse bodem, en getuige de dollarprijzen van de credits, wil het initiatief zich niet beperken tot de landsgrenzen. Omdat je 500 credits krijgt en daarmee genoeg coupons kan verspreiden zonder iets te betalen, lijkt Fosbury in ieder geval voor kleine of startende ondernemers interessant om te proberen.
Link: Fosbury
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties