Zit je met je neus bovenop de App Store, dan kan je overdonderd worden door het aantal nieuwe games dat al op één dag uitkomt op de iPhone, iPad en iPod touch. Download je ‘wel eens een spelletje’, dan kom je vermoedelijk niet veel verder dan Candy Crush Saga. Maar er is nog zoveel meer. iCulture zet de leukste iPhone- en iPad-games van de eerste dertien weken van 2013 op een rij. Rechtstreeks doorgezet vanuit de Game van de Week-nominaties in de iOS game-update, onze dagelijkse gamesrubriek waarin we het kaf van het koren scheiden.
Week 1: Hundreds
Pijlsnel, chaotisch, frustrerend en soms bitter lastig. We zitten een halve week in 2013 en met Hundreds is er nu al een volwaardige eerste Game van de Week uitgebracht op de iPhone en iPad. Het is een echt multitouch spelletje, waarin je met een druk van je vinger een cirkel opblaast. Als de opblaas-teller in het midden van het scherm op 100 staat door een of meerdere cirkels op te blazen, heb je een level gehaald. In het begin is Hundreds nog een puzzelspel, waarin je afweegt welke cirkels je eerst opblaast zodat je geen andere raakt. Want dat is de crux: raak elke willekeurige andere vorm in het level terwijl je een cirkel opblaast, en je bent af. En dat weet ontwikkelaar Semi Secret Software behóórlijk uit te buiten. Je krijgt te maken met cirkels die met stippellijn aan elkaar verbonden zijn en die je tegelijk moet aanraken, met bewegende cirkels die je kan pauzeren, met cirkelzaagjes die je tijdelijk kan uitschakelen. En: met op te blazen cirkels die veel sneller tegen alles aanbotsen dan je lief is. In een prachtige presentatie van wit, rood en zwart ziet Hundreds eruit als een übergepolijst puzzelspelletje met subtiel opbouwende muziek en fraaie animaties tussen elk menu dat je tegenkomt. Maar daarachter gaat één brok venijn schuil. Frustratie en fascinatie vloeien moeiteloos in elkaar over in Hundreds.
Downloaden: Hundreds (€4,49, universeel, iOS 5.0+)
Week 2: Joe Danger
We gaan er in 2013 gewoon mee door! Games waarin je stunt op een motor zijn nog net zo 2013 als 2012, dat bewijst Joe Danger wel. Het cross-spel kwam al eerder uit op de PlayStation 3 en Xbox 360 als downloadbare game, maar was op die platformen eigenlijk een beetje een chaos door alle visuele effecten. De iOS-versie is gestript op het beeldvlak, en dan op precies de goede manier. Het spel ziet er spetterend, vrolijk en gedetailleerd uit, maar vermoeit niet meer met vuurwerkshows die het hele scherm innemen. Wat resteert is een uitgebreid motorspel dat je schuin van de zijkant in 3D bekijkt en dat stunts, verzamelen en multiplayer-racen samenvoegt tot een flink uitdagende game. Ontwikkelaar Hello Games claimt 20 uur speelbaarheid en niet in de laatste plaats door 25 personages om te ontdekken en Game Center-leaderboards voor allerlei klassementen. De speelduur lijkt echter vooral opgetrokken uit het herspelen van de vele uitdagingen om er alle perfects, letters en alle munten op te halen; wat een flinke klus is in Joe Danger. Bovenal is het geweldig om te doen: Joe Danger speelt met een timing waar je aan moet wennen en waar een voldaan gevoel achter wegkomt als je hem onder de knie hebt. Al helemaal als alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen in de intensere levels later. De presentatie is top, de levensduur is top en ja, ook het spelen verdient een pluim. Dan ben je Game van de Week hoor.
Downloaden: Joe Danger (€2,69, universeel, iOS 5.0+)
Week 3: Momonga Pinball Adventures
Momonga Pinball Adventures is een Nederlandse kruising tussen een avonturenspel en een flipperkast. Je bedient de flippers, maar speelt eigenlijk met de laatste vrije eekhoorn van de Momonga-stam. Die rolt van de ene in de andere verrassing in de 45 uitdagingen die je te wachten staan. Zo maak je kennis met een mol, vlieg je tussen de sterren en flipper je op zoek naar geheimen in de levels. De cartooneske stijl van het spel spat meteen van het scherm en staat als een huis. De personages en omgevingen zijn origineel, enorm kleurrijk en zien er prachtig afgewerkt uit. Momonga wisselt flipperactie doorlopend af met stukjes verhaal. Verwacht geen grote tafels van flipperkasten waarin je eindeloos een highscore neerzet. Momonga is veel meer opgezet als avonturenspel. Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is. De game heeft negen basislevels, maar daar ben je niet zomaar mee klaar. Op elk level moet je vijf missies halen om ze compleet te spelen. Daar begint de grote uitdaging van het spel. Raak de drie doelwitten in drie schoten. Speel het level uit onder twee minuten. Vind een geheime ruimte. Zweef precies tussen de sterren door in het gedeelte waarin je los van de aarde staat. Die pittige en afwisselende missies houden het spel lang leuk en hoewel je er veel speelplezier voor terug krijgt, willen we nu al meer.
Downloaden: Momonga Pinball Adventures (€2,69, universeel, iOS 4.3+)
Week 4: Might & Magic Clash of Heroes
Veelvuldig uitgeroepen tot een van de beste downloadgames op de PlayStation 3 en Xbox 360 vorig jaar en nu uitgekomen op de iPhone en iPad: Might & Magic Clash of Heroes. De game lijkt qua aanpak op een RPG waarin je op een grote wereldreddende missie gaat en je handlangers verzamelt die met je mee willen vechten. Maar qua gameplay is het… een innige zoenpartij tussen een match-3 en een pot schaak. In de gevechten van Clash of Heroes heb je een groep eenheden aan de onderkant van het scherm waarvan je er steeds drie of meer moet samenvoegen om ermee te aanvallen. Aanvallen zijn in eerste instantie gericht op de achterlijn van de tegenstander: die moet je schade toedoen om een gevecht te winnen. Eenheden die ervoor staan, kunnen dat echter blokkeren. Als het lastig klinkt, is dat omdat het best lastig is in het begin. Je kan drie dezelfde soorten en gekleurde eenheden achter elkaar zetten voor een aanval, naast elkaar voor een verdedigende muur. En dan kan je nog gelijkgekleurde aanvallen die in dezelfde beurt toeslaan aan elkaar linken voor extra schade, en zijn er speciale eenheden waar je gelijkgekleurden achter kan scharen voor een extra zware aanval. Might & Magic Clash of Heroes doet er even over zichzelf uit te leggen, en het is dus maar goed dat de verhaalvertelling en de sfeer meteen ráák zijn. Het verhaal is goed voor twintig uren gameplay en er is óók nog een multiplayer waarin je spelers van over de hele wereld kan uitdagen voor een potje match-3-schaak-magie met Game Center’s beurtensysteem. Hoe verder je komt met soorten eenheden en gevechtsstrategieën, hoe langer en spannender de gevechten. Might & Magic Clash is een game waar je heel veel tijd in wil doorbrengen.
Downloaden: Might & Magic Clash of Heroes (€4,49, universeel, iOS 4.3+)
Week 5: Pixel People
Nu hebben we wel eens gehad dat we naar bed gaan en opstaan met een spelletje waarin je een dorp bouwt. Maar als we het spel oppakken, leggen we het na de verplichte handelingen dan keurig weer terug tot de volgende sessie. En dat… allemachtig wat is dát lastig in Pixel People. Het nieuwe pixelstijl-spelletje houdt je namelijk constant bezig. Je hebt net het volgende gebouw neergezet in je stad en je kan alweer op de werkgelegenheden tikken om er geld van te innen en ze weer aan het werk te zetten. En voordat je een nieuwe inwoner een beroep toewijst, is er weer een verliefd stelletje in een van je huizen waar je op wil tikken om een bonus te krijgen. Pixel People is de ultieme bezigheidstherapie op een doodsimpel principe: bouw huizen, lok inwoners, geef inwoners een beroep en bouw hun werkgelegenheden. En dan opnieuw. Het creëren van nieuwe beroepen is een trucje op zich: daarvoor put je uit de beroepen die er al zijn en combineer je er twee om een nieuw beroep te maken. De grootste zorg is na een tijdje dat je geld moet sparen om het land uit te breiden zodat je verder kan bouwen. Je hoeft er geen cent voor te betalen en verder bouwen wil je, want Pixel People geeft je totale vrijheid om alles oneindig opnieuw neer te zetten, te verven en te verbouwen. Misschien is dat wel de grootste bezighouder van allemaal: het maken van de perfecte pixelstad.
Downloaden: Pixel People (gratis, universeel, iOS 4.3+)
Week 6: Cordy
In Cordy 2 speel je opnieuw met een robot wiens hoofd uit niks meer bestaat dan een televisie. Net als in de voorganger blinkt het spel uit in de gedetailleerde beelden en een lekker vlot levelontwerp. Cordy 2 is een platformer met alle bekende foefjes van het genre dat zo groot is gebracht door Super Mario. Je loopt met een knop voor links en rechts, kan een dubbele sprong in de lucht uitvoeren en schakelt tegenstanders uit door op hun hoofden te springen. De levels van Cordy worden opnieuw gekenmerkt door veel doorrennen, hier en daar een moeilijke sprong voltooien en een beetje goed rondkijken om de geheimen van de levels niet over te slaan. Daarnaast toen talloze ‘vriendjes’ van Cordy hun intrede, die je specialisaties geven zoals zweven en beuken. Je krijgt een waardering van 1 tot 3 sterren afhankelijk van het halen van het level, het finishen binnen een bepaalde tijd en het verzamelen van alle grote sterren. Het is na Cordy opnieuw de afwerking van Cordy 2 voor de iPhone en de iPad op een zeldzaam hoog niveau staat. De levels hebben eigenzinnige thema’s en gaan niet mee in simpele thema’s als de bos-, sneeuw- en lavawereld. Er zijn altijd wel wat technische invloeden in de omgevingen. Samen met het diepe kleurgebruik, de nette geluidseffecten en sfeervolle muziek, geeft het Cordy 2 karakter. In de gratis download speel je vier levels gratis en daarmee krijg je een goede indruk van het spel, want de levels van de platformer zijn aan de lange kant. De volledige versie van Cordy 2 koop je in de app voor 4,49 euro. Voor dat geld heb je 30 lekker lange, echte platformlevels om door te ploeteren.
Downloaden: Cordy 2 (gratis, volledige game €4,49 in-app, universeel, iOS 3.2+)
Week 7: Finding Teddy
Finding Teddy doet meteen denken aan het geroemde cultspel Superbrothers: Sword & Sworcery EP op de iPhone en iPad. Dat kan ook niet anders, want beide spellen hebben een stijlvolle, gepixeleerde wereld die bijna aanvoelt als een kunststukje, waarin je op een rustig tempo moet rondlopen terwijl je puzzels oplost en steeds dieper de omgeving inkruipt terwijl je jouw gestolen teddybeer probeert te vinden. Vergis je alleen niet: Finding Teddy is allesbehalve een kinderspelletje. De wereld is misschien kleurrijk en de hoofdpersoon niet ouder dan tien, maar haar avonturen zouden menig leeftijdsgenoot traumatiseren. Bij misstappen word je door gigantische angels doorboord, kraters ingegooid en open graven ingeworpen. Hierdoor voelt Finding Teddy surrealistisch en vooral betoverend. Het sfeertje dat Finding Teddy neerzet hangt tussen charmant en ongemakkelijk in, waardoor je constant op scherp wordt gezet als speler en op het puntje van je stoel zit..
Downloaden: Finding Teddy (€1,79, universeel, iOS 4.3+)
Downloaden: Finding Teddy Free (gratis, probeerversie, universeel, iOS 4.3+)
Week 8: Year Walk
Als je een avondje Year Walk hebt gespeeld, snap je nog steeds niet alles dat er in de game schuilgaat. Op het eerste opzicht lijkt het een simpel avonturenspel, waarin je door een met Zweedse mythen gevuld bos moet banen. Al snel wordt alleen de suggestie gewekt dat er iets in de game zelf schuilgaat. Je gaat op zoek naar codes, waarmee je geheimen kunt ontsluiten in de onschuldig ogende Companion-applicatie. Nog nooit heeft het ons zo gefrustreerd dat we niet direct alles weten – en het is geweldig. Desalniettemin is Year Walk lang niet voor alle gamers leuk: het artistieke stijltje en de subtiele manier waarop tussen de regels door een verhaal wordt verteld maakt van Year Walk een enigszins zweverig spelletje. Je moet de artistieke insteek waarderen. Is dat het geval, dan kan Year Walk een aardige indruk op je achterlaten.
Downloaden: Year Walk (€3,59, universeel, iOS 4.3+)
Downloaden: Year Walk Companion (gratis, universeel, iOS 4.3+)
Week 9: Real Racing 3
Lang verwacht, toch gekregen. Real Racing 3 is de beste racegame op de iPhone en iPad, met een keur aan echte wagens, echte circuits, fantastische beelden en een fenomenale besturing die je volledig naar eigen hand kan zetten. Wil je remmen, gassen, geholpen worden bij het insturen en koers houden? En hoe wil je sturen? Het is allemaal in te stellen in de racegame die er nooit oneerlijker op wordt qua niveau van de races. Een prestatie van formaat, maar Real Racing 3 heeft een keerzijde. Het spel wordt overschaduwd door het freemium-principe waardoor je voor elk auto-onderhoud virtueel geld moet betalen en je nog moet wachten tot je verder kan racen ook. En later in het spel wordt het zelfs cru, als je qua trekkracht tekort komt tegen concurrenten omdat je nog geen motorupgrade van je auto hebt gedaan. Maar… tegenover elke drempel die Real Racing 3 opwerpt om je toch maar te laten betalen voor het spel, valt wat in te brengen. Zo is het betalen van onderhoud aan je auto uit je prijzengeld eigenlijk superrealistisch en moet je beter dan ooit overwegen welke tweede auto je wilt hebben omdat de auto toegang tot evenementen mogelijk maakt. Bovendien: als je een tweede auto hebt, kan je er met een doorracen terwijl je de ander repareert. En laten we de beste eigenschap van freemium niet vergeten: je kan er de game gratis door spelen. Real Racing 3 heeft niet de uitgebreide multiplayer van deel 2 en het racen tegen ‘online’ tegenstanders lijkt puur kosmetisch, maar: de beste sturende, uitziende en snelheidsomarmende racegame op de iPhone, iPod touch en iPad is gratis. Gratis!
Downloaden: Real Racing 3 (gratis, universeel, iOS 4.3+)
Week 10: Sonic Dash
We hebben in één week heel wat over Sonic Dash getikt zeg. Op maandag was er het gerucht dat ie kwam, woensdag was er de aankondiging en donderdag pakten we uit met een recensie. Vrijdag riepen we het uit tot de Game van de Week. Want Sonic Dash mag het honderdduizendste renspel voor de iPhone en iPad zijn; het spelidee is de blauwe egel wel toevertrouwd en dat maakt een van de meest prikkelende en leuke highscore-games in enige tijd. Vooral de missies waarmee je edelstenen behaalt die je kan uitgeven om met Sonic’s vrienden Amy, Knuckles en Tails te rennen, blijven intrigeren. Zo moet je bijvoorbeeld tien rolacties achter sprongen uitvoeren waarin je tegenstanders omver kegelt. Of maak je drie keer een succesvolle sprong over een ravijn achter elkaar. Sonic Dash hanteert het hoge tempo dat je van Sega’s mascotte gewend bent en de levensgevaren vliegen je om de oren. Of je knalt er recht tegenaan. Om vervolgens een scherm te zien met de hogere scores van je vrienden in Game Center, waardoor je vast en zeker alweer een volgende poging waagt. Rennen zolang als je kunt: Sonic Dash is de meest logische game sinds de originele Sonic-games op de Sega Megadrive.
Downloaden: Sonic Dash (gratis, universeel, iOS 5.0+)
Week 11: Ridiculous Fishing
Nee, Ridiculous Fishing is géén kloon van het voormalige populaire iPhone-spelletje Ninja Fishing. Het is andersom, en daarom is het ontwikkelaar Vlambeer ook zo gegund dat ook hun knotsgekke visspel óók aanslaat. Ridiculous Fishing was in een vorig leven in de browser ooit Radical Fishing en was toen in concept al geinig, maar met het nieuwe uiterlijk van de game op de iPhone en iPad, is het van een andere orde. Het spel heeft een unieke en vrolijke visuele stijl waarbij alle vormen, of het nou vissen, de visser of golven zijn; hoekig zijn en schuin aflopen. Ook de opzet slaat aan. Het spel bestaat uit drie facetten die samen naadloos een highscore-spelletje maken. Eerst gooi je de hengel uit en probeer je zo diep mogelijk te komen. Als je een vis te pakken hebt, zet het tweede deel in en probeer je er zoveel mogelijk naar boven te lokken. En dan komt de finale: de vissen de lucht uit slingeren en afschieten voor je buit. Je hebt een highscore voor het aantal meter dat je diep komt en de buit die je verzamelt, maar toch voelt dat aanvankelijk niet als hoofddoel. Dat komt omdat je met niet al teveel buit belangrijke upgrades kan kopen voor je vishaak (hang er een schokapparaat aan en je elektrocuteert de eerste vis die je tengenkomt!), lijn (verlengen) en bijvoorbeeld wapens – een dubbele uzi schiet makkelijker dan een pistool. De snelheid waarmee upgrades komen, je nieuwe vissoorten hengelt en daarmee nieuwe gebieden ontgrendelt, is hoog. Dat maakt Ridiculous Fishing een fantastisch ‘nog één keer’ spelletje en houdt ons steevast hooked.
Downloaden: Ridiculous Fishing (€2,69, universeel, iOS 5.0+)
Week 12: Indiana Stone
Indiana Stone pakt het blokkenuiterlijk van Minecraft maar doet er nu écht iets leuks mee en Indiana Stone pakt het spelconcept van Temple Run en doet er nu eveneens écht iets leuks mee. In Indiana Stone niet de ontdekkingsreiziger die voor zijn dood wegrent, maar juist de steen die achter hem aanrolt en hem moet verpletten. Dat doe je in uiteindelijk vier verschillende speltypes, te beginnen met het verhaal op Easy. Daarin ga je nog ouderwets van wereld naar wereld en ben je gewoon Game Over als je af gaat. Af gaan kan door verkeerd te kantelen of te springen in Indiana Stone. Als je te langzaam bent om de reiziger te achterhalen gaat het fout, maar ook ergens vol tegenop knallen maakt je levensverwachting niet hoger. Aan de besturing zal het niet liggen: die is werkelijk subliem. Kantelen, slachtoffers omver rollen voor een special POWer en door hoepels heen springen voor een versnelling gaat snaarstrak. Door de eerste verhaalprestaties, ontgrendel je andere soorten rollende voorwerpen met verschillende eigenschappen, nieuwe gebieden en drie andere speltypes. En dan is Indiana Stone ook nog eens verschrikkelijk grappig, met het ene na het andere knipoog naar de begintijden van het gamen en flauwe grappen in ‘gesprekken’. We krijgen één grote grijns als we deze hommage aan het gamen spelen.
Downloaden: Indiana Stone (€2,69, universeel, iOS 4.3+)
Week 13: Ms. Splosion Man
De beste platformgame sinds Rayman Jungle Run, schrijven we in ons aparte artikel over Ms. Splosion Man. Dat betekent concreet dat het spel zelfs in deze overvolle gamesweek op iOS de Game van de Week is geworden. Ms. Splosion Man is in ieder geval het meest gestoorde springspel dat je hebt gespeeld. Je kruipt in de huid van een roze labexperiment die net zo graag ballet of schaatst om vooruit te komen, als dat ze rent. Tussen alle ren- en springcapriolen gooit ze de ene na de andere oneliner en Engelse songtekst eruit en oh ja: ze springt door een explosie te veroorzaken. Je kan drie keer achter elkaar exploderen in de lucht voordat je een rustpunt nodig hebt om weer opnieuw te springen, en zo kan je de verste en hoogte luchtledige capriolen uithalen. Op stijl en afwerking alleen zou je het spel al kunnen kopen, maar het is ook nog eens erg goed. Ms. Splosion Man telt vijftig levels met een snel toenemende moeilijkheidsgraad waarin je te maken krijgt met exploderende tonnetjes die je moet benutten, snelheid, timing en baasgevechten. Het spel speelt heerlijk soepel met twee richtingstoetsen en een spri… pardon: explosieknop en zelfs als de camera ver uitgezoomd staat, voel je nog precies aan wat je doet. Het gestoorde van Ms. Splosion Man moet je liggen, maar je kan er donder op zeggen dat je niet snel een vergelijkbare speelervaring meemaakt.
Downloaden: Ms. Splosion Man (€2,69, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties