App-promotie via AppGratis kostte ontwikkelaars 1,10 tot 2,20 euro per download
We vertelden gisteravond al dat AppGratis uit de App Store is gehaald. Inmiddels bereiken ons ook de eerste reacties van ontwikkelaars, die openheid van zaken geven over de kosten die AppGratis in rekening bracht. Als je als ontwikkelaar met AppGratis in zee wilde, moest je een Cost Per Install (CPI) van meer dan 2 euro per download betalen. De app kwam dan prominent in de AppGratis-app te staan op voorwaarde dat de app een dag lang gratis werd weggegeven. Ontwikkelaars liepen daardoor omzet mis en moesten in ruil daarvoor juist een flink bedrag betalen. “Dan doe je het toch lekker niet?”, zou je denken. Maar ontwikkelaars hebben steeds meer moeite om boven de massa uit te stijgen met hun app. Soms neem je de extra kosten dan voor lief.
AppGratis draaide met deze dienst een leuke omzet: ze hebben veertig mensen in dienst, die ontwikkelaars bestoken met mailtjes zoals deze:
My name is XXX and I work for AppGratis […] I’m contacting you since we want to help you promote your app on the App Store. […] With over 3 million users we reach high amount of downloading that translates in to the best top list rankings on the App Store.
Voor iPhone-apps vroeg AppGratis een CPI van €1,10 en voor iPad-apps €2,20. Er is uiteraard niets mis met een dergelijke dienst: wanhopige ontwikkelaars die geen andere mogelijkheid zagen om hun app onder de aandacht te brengen, hebben het geld er misschien wel voor over. Een andere tactiek is natuurlijk om te zorgen dat je app zó interessant is, dat websites als iPhoneclub, iMore en The Verge er vanzelf wel over schrijven, zonder daarvoor een betaling te verlangen.
De Duitse website iPhone-ticker kreeg een tip binnen van een Duitse ontwikkelaar van een foto-app. AppGratis kon de app onder de aandacht brengen voor de genoemde bedragen van €1,10 en €2,20. Ze schatten daarbij in dat er in de Duitstalige App Stores zo’n 12.000 downloads zouden volgen: 10.000 op de iPhone en 2.000 op de iPad. Het zou betekenen dat de ontwikkelaar zo’n €15.400 zou moeten betalen om de app een dag lang gratis te maken én als aanbeveling terug te zien in de AppGratis-app. Nogmaals: het is natuurlijk prima als een ontwikkelaar hiervoor kiest. Maar een dienst die apps alleen selecteert als ontwikkelaars ervoor willen betalen, levert niet altijd een lijstje op dat voor gebruikers de meest interessante apps bevat.
Overigens is nog steeds niet duidelijk waarom de iPhone- en iPad-apps van AppGratis zijn weggehaald uit de App Store.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het verdienmodel dat AppGratis gebruikt zal wel tegen het zere been van Apple zijn, immers bij gratis verdient Apple zijn 30% niet.
1.10 betalen is wel erg veel…
Dat is toch duidelijk waarom Apple de app uit de store heeft gehaald. Er wordt 1.10 of 2.20 in rekening gebracht bij de developer terwijl de app op dat moment gratis is. (geen inkomsten apple).Dus apple wil gewoon 30% van die 1.10 of 2.20 per app download.
Als je als app maker boven de massa wil uitsteken, moet je een goede app maken. De rest gaat dan vanzelf.
Jullie doen niet aan gesponsorde berichten? Alles is zelf beoordeeld en niet betaald?
Goh, dat er app-ontwikkelaars zijn die met zo’n bedrijf in zee gaan. Ik zie het niet, maar blijkbaar had het toegevoegde waarde.
@Rob: Correct. Alleen voor advertorials wordt geld ontvangen (en die zijn ook duidelijk als zodanig herkenbaar). Alle overige artikelen (nieuws, app-besprekingen, tips, dossiers, etc.) worden onafhankelijk door de redactie geschreven. Zie verder: Over iPhoneclub.
@Jean-Paul Horn: Dat is heel anders dan ik begreep en zeker heel netjes, respect en dank voor het reageren.
Zal het onthouden mochten we met een interessante app uit komen.
Misschien de artikelen niet, maar de site staat natuurlijk vol met reclame. En daar is ook zeker geld aan te verdienen.
@Rob: Mag ik dan vragen hoe je die indruk kreeg? Dat zou echt werkelijk een journalistieke doodzonde zijn, dus ik ben benieuwd waarom je dat dan blijkbaar wel dacht?
@Remco: Inderdaad. We doen ook niet echt heel geheimzinnig over ons verdienmodel. We hebben daar in meerdere interviews openheid van zaken over gegeven, bijvoorbeeld hier en hier (video).
@Chantal: Geniaal! Absoluut geschikt voor een tegeltje!