Cookoo smartwatch-app nu Nederlandstalig en met eigen notificatiecenter
December 2012 reviewden we de Cookoo Watch en waren nog niet tevreden over de notificaties. Het horloge waarschuwde eigenlijk veel te weinig en toonde te weinig info, terwijl juist dat het pluspunt van een smartwatch zou moeten zijn. In de vannacht verschenen update van de Cookoo-app is daar iets aan gedaan. Er is een nieuw, eigen notificatiecenter in de app en je kunt de taal voortaan instellen in het Nederlands. Maar de update lost niet het belangrijkste probleem van de Cookoo op: het voortdurend opnieuw leggen van een Bluetooth-verbinding (en de bijbehorende piepjes). Terwijl de omschrijving in de App Store meldt dat er bij deze release de nadruk is gelegd op connectiviteitsverbeteringen.
Terwijl ik de Cookoo de afgelopen weken droeg als ‘dom horloge’ (de notificaties stelden niet zoveel voor), heb ik de Cookoo na de update van de app maar in mijn bureaula gelegd.
Een positief punt is dat je bij het opstarten van de vernieuwde app meteen een kleine tutorial krijgt hoe je je horloge moet koppelen. Eerder was dat een handeling die je via een moeilijk leesbare handleiding moest uitpuzzelen. Dat maakt de gebruikerservaring iets beter, maar het probleem is wel dat je alle stappen uit de tutorial in je oren moet knopen, want je kunt de gedemonstreerde handelingen pas uitvoeren na het afsluiten van het tutorial.
De app zelf heeft een aantal uitbreidingen gekregen, zoals het eerder genoemde notificatiecenter. Dit geeft een opsomming van notificaties die op het horloge zijn verschenen, meer niet. Je hebt hier niet de mogelijkheid om allerlei notificaties in te stellen, zoals ik had gehoopt. Via de instellingen heb je nu de mogelijkheid om bij ‘Mijn accounts’ ook je Twitter-account aan het horloge te koppelen, net zoals eerder al mogelijk was met je Facebook-account. Het geeft je de mogelijkheid om notificaties te ontvangen als er een Twitter-mention plaatsvindt. De nieuw toegevoegde optie ‘Mijn instellingen’ klinkt veelbelovend, maar bevat eigenlijk maar één item voor het instellen van wat camerafuncties. Alle andere instellingen kun je inschakelen via een mini-menu, dat pas zichtbaar is als je horloge is gekoppeld. Wat die camerafuncties betreft: met de Cookoo-smartwatch kun je foto’s maken door op een knopje op het horloge te drukken, handig bij groepsfoto’s en zelfportretten. Een knopje op het horloge dient dan als sluiterknop, maar het werkt alleen vanuit de camerafunctie in de app (dus niet vanuit een willekeurige andere app).
Ook vind je op het Instellingen-scherm een schakelaar om lid te worden van de mailinglijst en een link naar de webwinkel. Dit brengt je naar een webwinkel van ConnecteDevice Ltd, niet die van Nederlandse webwinkels zoals CookooWatch.nl.
Een smartwatch als Cookoo voegt alleen iets toe (ten opzichte van een standaard horloge die alleen de tijd aangeeft), als er ook slimme notificaties en bedieningsmogelijkheden in zitten. Tot nu toe viel dat bij de Cookoo wat tegen. In de App Store-omschrijving staat dat er nu meer opties zijn toegevoegd zoals notificatis bij Twitter-mentions, agenda-afspraken, reminders, alarm, timer en bediening van muziek via het horloge. Dat werkt natuurlijk alleen als je Cookoo goed verbinding maakt met je iPhone en daar schort het nog een beetje aan. Bij de blauwe Cookoo die ik gereviewd heb, werkte het niet goed. En bij de roze Cookoo die ik momenteel gebruik, is het niet veel beter (dus het zal niet een toevallige productiefout zijn). De vele piepjes die het horloge maakt worden niet veroorzaakt door notificaties (was het maar waar), maar door pogingen om steeds verbinding te maken. De app is op zich wel verbeterd, maar zolang het verbindingsprobleem niet wordt opgelost, kan ik het horloge niet echt aanraden aan m’n vrienden. Het leidde er zelfs toe dat mensen in mijn omgeving zeiden: “Kan dat piepende horloge niet even weg?”
In een volgende release wordt ondersteuning voor e-mailnotificaties en online sms toegevoegd maar het liefst zou ik willen dat de makers van de Cookoo de slogan van Apple eens in de praktijk gaan brengen: “It just works”. De huidige waardering van 2,5 sterren in de App Store vind ik zelf nog aan de ruime kant. Overigens heeft de Pebble ook problemen met het in stand houden van de verbinding.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties