iOS game-update: Nederlands spel Ognoc, Gangstar Vegas en Limbo op de iPhone: Oddplanet
Er komt een nieuw deel aan in Gamelofts variant op Grand Theft Auto, en de eerste trailer van Gangster Vegas is reeds vrijgegeven. Of misschien beter gezegd: teaservideo? De Nederlandse ontwikkelaar IT Next heeft haar eerste game Ognoc vandaag uitgebracht en fans van het spel Limbo moeten zeker eens naar Oddplanet kijken, een nieuwe platformer met de principes van het bekende zwart-wit spel. Of een kloon. Hoe je het wil noemen.
Gameloft kondigt aan: Gangstar Vegas
Als de laatste volwaardige actiegames ook maar enigszins een indicatie zijn voor de kwaliteit van de volgende Gangstar open-wereld actiegame, heeft Gameloft een veelbelovende variant op Grand Theft Auto in handen. Je kan zeggen over Dungeon Hunter 4 wat je wil met zijn freemium-principe, maar de game is subliem afgewerkt en doorspekt van eigen stijl. En denk ook eens aan Modern Combat 4: Zero Hour of Asphalt 7: Heat. De verwachtingen van Gangstar Vegas zijn hooggespannen, maar wel met een grote kanttekening die je al kan lezen in de reacties op de hieronder staande YouTube-video. Gamers vliegen elkaar in de haren of het spel gratis moet zijn – met alle restricties van dien – of dat je het weer voor de volle mep van 5,49 euro kan kopen. Daar gaat de kwaliteit van Gangster Vegas vanaf hangen. Want laten we je even herinneren aan het laatste deel: een game waarin je auto’s moet jatten, maar dat niet kan omdat je geen geld hebt voor bepaalde auto’s… dat willen we niet nog een keer verduren. Coming soon.
Ognoc: gorilla’s schieten voor smartphones
ITNext was lange tijd de ontwikkelaar van ‘die ene succesvolle WK-app met statistieken en landeninformatie‘, maar ook games zijn de ontwikkelaar niet langer vreemd. Na het geinige minispelletje QuickDraw en Hungry Sheep is het nu de beurt aan de derde game. In Ognoc lezen we in de App Store-omschrijving dat het de bedoeling is dat we smartphones gaan maken om zoveel mogelijk winst te maken. We moesten het helaas wel uit die omschrijving halen, want ondanks dat het spel voorzien is van een korte intro, word je in het diepe gegooid in het spel zelf. Het komt erop neer dat Ognoc uit drie onderdelen bestaat, die niet echt in verband met elkaar lijken te staan. Het eerste spelletje: gorilla’s schieten in de bosjes om aan eten te komen. Het tweede: op knoppen links en rechts in beeld drukken om goud te vangen in een rivier met gevaren. En in het derde ‘komt het allemaal bij elkaar’ en zet je opeens smartphones in elkaar. Er is ook nog een vierde gedeelte waar je terecht kan met het goud dat je verzamelt, om bijvoorbeeld een shotgun met meer kogels te kopen.
Toch is Ognoc een rare bedoeling. In plaats van stapsgewijs door het productieproces te worden genomen, moet je eerst maar puzzelen wat de bedoeling is waar je wanneer terecht kunt, en moet je er ook nog achter komen dat je een spelletje door kan spelen tot het moment dat je zelf wilt. Zijn je kogels op, dan kan je bijvoorbeeld gewoon op gorilla’s blijven jagen. Best vreemd. En zo zijn er meer rariteiten. Waarom kleine knoppen voor het goudklompjes verzamelen en niet het hele beeld bedienen? En waarom gaat de smartphone-band zo ontiegelijk snel? We krijgen niet eens één smartphone in elkaar met het snelle verslepen van elementen. En dan gooit Ognoc er ook nog een soort boodschap aan toe, dat je bijvoorbeeld rekening moet houden met de gorillapopulatie. De minispelletjes zijn zo simpel en vlot in opzet, dat ze aardig zijn om een aantal keer te proberen. Maar we vinden Ognoc verder een beetje vreemd. Is het kritiek op de productie van smartphones? Of toch een wat willekeurige verzameling minigames? We zijn niet de enige die Ognoc niet helemaal snappen: in de Game Center-highscores overheersen mensen die niet verder komen dan ook maar één smartphone produceren in het spel.
Downloaden: Ognoc (gratis, iPhone, iOS 4.3+)
https://www.youtube.com/watch?v=EYR2tLMuYr8
Trailer van de Dag: Oddplanet
Toen Limbo uitkwam als downloadgame op onder andere de Xbox 360 maakte het indruk, maar achteraf blijkt de impact van het platformspel met zwarte silhouetten als kenmerk nog veel groter. Het heerlijke single- en multiplayerspel Badland heeft net zijn eerste update met bugfixes en nu is er plots Oddplanet. Een spel dat in de omschrijving al weggeeft dat het is geïnspireerd door Limbo. En nu we het gespeeld hebben, kunnen we stellen: niet zo’n beetje ook. Het ís Limbo, met twee kanttekeningen: de achtergronden bevatten kleur en zijn dus niet alleen grijs. En de tweede: het heeft alle spelelementen van Limbo, maar niet zijn genialiteit. Ook hier druk je tegen objecten en moet je met gesperde ogen kijken of je omgeving alleen omgeving is, of ook gevaar. Je springt met een ‘gevoelige’ besturing en tijdens je tijd in de lucht kan je je nog afvragen of je de sprong haalt – of dat je in ieder geval hopelijk nog aan de richel blijft hangen. Allemaal Limbo. Maar niet zijn genialiteit: waar je in het voorbeeld op het puntje van je stoel zit, komt het gevaar hier zonder spanningsboog onverwacht en zie je het gebeuren, in plaats van dat je het meemaakt. Het spel vergt uitermate veel precisie, maar heeft er niet de snaarstrakke besturing naar en dat is eigenlijk je grootste vijand in de gebeurtenissen, waar het in Limbo nog de uitdaging an sich is. Maar: Limbo is niet verkrijgbaar op de iPhone en iPad en Oddplanet is een pak goedkoper… bedien jezelf.
Downloaden: Oddplanet (€0,89, universeel, iPhone 4+, iOS 5.0+)
https://www.youtube.com/watch?v=rei7pP0qKsM
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties