Strijd tussen Apple en Samsung verplaatst zich naar componenten

Apple en Samsung zijn rivalen op de smartphonemarkt. Eerst streden ze om patenten en marktaandeel, nu vechten ze om de beste componenten, productiecapaciteit en materialen. Meer concurrentie hoeft niet gunstig voor Apple-kopers uit te pakken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

samsung componentsJarenlang was Apple de machtigste fabrikant van smartphones. Apple kon componenten en productiedeals voor zich opeisen, omdat ze nu eenmaal de grootste waren. Maar nu Samsung in drie jaar tijd de achterstand op Apple heeft weggewerkt, is er opeens een tweede grote speler bij. Na patenten en marktaandelen is er nu een derde gebied waar Apple en Samsung flink in gevecht gaan: de toeleveringsketen. Samsung maakte van oudsher gebruik van eigen fabrieken, maar nu de toestellen populairder worden zoeken ze hulp buitenshuis.


Daarbij komen ze hun oude rivaal Apple weer tegen. Volgens Reuters heeft Samsung contact gezocht met toeleveranciers die gewoonlijk voor Apple werken, zoals Qualcomm, Sharp, Toshiba en Sony. Apple en Samsung strijden nu om de beste materialen en productiecapaciteit, maar vooral om componenten.

“De volgende ronde van de post-patentenstrijd draait om de levering van componenten”, zegt Lee Sun-tae, analist bij NH Investment & Securities. Het gaat erom wie erin slaagt om de beste componenten in grote hoeveelheden te bemachtigen. Vandaar dat Samsung meer dan ooit aan het shoppen is voor componenten bij bedrijven als Qualcomm en Sharp. Afhankelijk zijn van één fabrikant kan leiden tot tekorten, waardoor de productie van een nieuwe smartphone in gevaar komt. Door meerdere partijen in te schakelen kunnen ze het risico spreiden. Om niet afhankelijk te zijn van Samsung Display zou Samsung zelfs kunnen overwegen om de Galaxy S-toestellen niet alleen met OLED-schermen uit te rusten, maar een deel van de productie ook te voorzien van een LCD-scherm.

Als je denkt dat meer concurrentie alleen maar gunstiger kan uitpakken voor jou als eindklant, dan zou je het wel eens mis kunnen hebben. De sterke positie van Samsung kan betekenen dat Apple minder harde eisen kan stellen, hogere prijzen moet betalen en vaker te maken krijgt met schaarste aan componenten.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 mei 2013 om 19:23
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 8 reacties

  1. Lijken net kleine kinderen zeg..

  2. Sja, harde wereld. Dit is iets tussen hun. Zolang de media er lekker nieuws over schrijft en kleine kinderen er zich druk om blijven maken vinden hun het allemaal prima.

  3. Ik geef Samsung wel gelijk.. De fabrikanten van apple, hebben veel capaciteit! Maar apple heeft maar 2x per jaar een onwijze voorraad nodig (iphone en IPad aanknoding) de rest v/d tijd hebben ze het iets minder druk

  4. @basvn:

    The Company sold a record 47.8 million iPhones in the quarter, compared to 37 million in the year-ago quarter. Apple also sold a record 22.9 million iPads during the quarter, compared to 15.4 million in the year-ago quarter.

    Maar wel steeds ‘drukker’ dan het vorige jaar.

    En gelijk geven? Waarin? Het is voor de verandering geen discussie 😛

  5. Samsung tonen nogmaals ze kopieerders zijn.
    Heb 3 androids gehad waarvan 2 samsung smartphones: vond er nie veel aan ze. Plastiek achterkant bah, vondk nogal goedkoop aanvoelen.

  6. Samsung is en blijft een vreselijke copycat, niet alleen de toestelen maar ook de skin die hun over android platsen 2 druppels water met IOS.
    Eerst Apple inhalen met toestel zoals de S+ die net iphones zijn maar dan goedkoper en dan met dat kapitaal “eigen” toestel fabriceren, slim ga ik ook doen.

  7. Copycat of niet, feit blijft dat Samsung Apple aardig aan het inhalen is qua verkopen.

    Dit is ergens ook wel logisch want Apple producten zijn nu eenmaal erg duur en Samsung maakt zeker net zulke mooie producten met soms nog betere specs ook. Mijn moeder heeft dan ook een Samsung Galaxy Tab 2 gekocht.
    Een mooie tablet….

    …Alleen het besturingssysteem hé…
    Dat blijft gewoon gaar!
    Haperende menu’s, een touchscreen wat vreemd reageert. Het is gewoon allemaal net wat minder vloeiend.

    Ik hou het voorlopig dus lekker bij Apple producten, maar hou mijn ogen zeker ook open voor andere merken.

  8. Vond het een heerlijk artikel om te lezen tot de laatste alinea begon. Doelgroep a la, maar zo’n interpretatie van concurrentie/marktwerkingstelsel doet zoveel af aan de objectiviteit van jullie berichtgeving

  9. @TheObserver: Dat is duiding, uitleggen wat bepaalde ontwikkelingen als consequentie kunnen hebben voor jou, als lezer. Met een 1-op-1 weergave van een Reuters-bericht voegen we zelf niets toe.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.