Het aloude spelletje met een plankje en een balletje dat blokjes moet vernielen, maar dan wel in een eigentijds jasje. Dat is Hyper Breaker Turbo, een nieuw iPhone- en iPad-spel van de Nederlanders Barry Kostjens, Ricardo de Zoete en Martijn Vaassen. De eerste twee brachten al eerder het succesvolle spelletje Push Panic uit, en begeven zich dus nu weer op het terrein van een simpel spelletje dat iedereen kan spelen. Hyper Breaker Turbo is gelukkig wel voorzien van elementen die het anders maakt dan het gros van de brick breaker-games.
Om met de deur in huis te vallen: Hyper Breaker Turbo is minder statisch dan andere Arkanoid-achtige spellen. In het spel heb je steeds levels waarin je je omhoog begeeft met je plankje. Je doorbreekt als het ware barricades met blokjes en schuift zo omhoog in het level op weg naar de finishlijn. Zodra je die passeert, is een level voorbij. Het maakt eigenlijk niet uit hoeveel blokjes je daarvoor hebt gesloopt. Als je balletje vergeet te raken met je plank en hij eronder uitkomt, verlies je traditioneel een leven en schuif je naar beneden op in het level, verder verwijderd van de finish.
Bewegingsruimte
Wat Hyper Breaker Turbo leuk doet, is dat je een grote balk hebt waarin je met je plank kan bewegen. Zo ben je niet beperkt tot opzij bewegen om het balletje terug naar boven te kaatsen, maar kan je met je vinger ook naar boven en beneden bewegen. Druk de plank snel naar boven en je vuurt het balletje omhoog. Nog een manier om die ergerlijke, slome ballen die honderd keer stuiteren aan de zijkant te beperken: je plank loopt rond af. Zo kan je veel meer nauwkeurigheid in het kaatsen leggen. Omdat de balk waarin je kunt bewegen niet helemaal aan de onderkant van het scherm staat, kan het zelfs zo zijn dat je een bal mist met je plank, maar dat hij stuitert op een blokje eronder en dat hij zo alsnog in het veld terugkomt.
Maar denk niet dat het daarom een simpel spelletje is. Het spel valt je lastig met onder andere elementen uit flipperkasten die je bal doen stuiteren, wormholes en ronddraaide planken waar je maar net even langs moet ontsnappen. Op momenten voelt Hyper Breaker Turbo nog meer een flipperspel dan het eerder dit jaar uitgebrachte Nederlandse Momonga Pinball Adventures. In totaal zijn er 75 levels verdeeld over 3 thema’s. De eerste is rechttoe rechtaan, de tweede heeft een ‘doodle’ thema en de derde is een beetje techy met veel driehoekige vormen. Tegen die tijd is de snelheid van het spel aardig opgevoerd.
Opnemen
Hyper Breaker Turbo heeft verder de leuke eigenschap dat het je speelsessies opneemt. Je merkt er niks van en hoeft er niks mee te doen, maar als je tevreden bent met een highscore of sessie, kan je hem rechtstreeks plaatsen op YouTube, Twitter of Facebook. Het is misschien nog wel een grotere stok achter de deur om verder te spelen dan de Game Center-achievements die je haalt in het spel, of de leaderboards waarop je jouw totaalscore met die van vrienden en onbekenden kan vergelijken.
Verrassend
De chiptune-muziek is soms opzwepend, maar soms ook zeurderig. En ook het doodle-thema is eigenlijk al te vaak gedaan om nog echt leuk te zijn. Maar toch hoef je geen nostalgische gevoelens te koesteren om plezier te halen uit deze aangepaste vorm van brick breaking. Hyper Breaker Turbo is een uitgebreide, leuke en bij vlagen zelfs verrassende game. Probeer dat balletje maar eens op een minigolf-achtige wijze in een kleine hoek over de finish te jagen.
Downloaden: Hyper Breaker Turbo (€1,79, universeel, iOS 4.3+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties