Kingdom Rush Frontiers: opvolger sterke tower-defense game voor iPhone

Kingdom Rush Frontiers is de iPhone- en iPad-opvolger van de sterke tower-defense game Kingdom Rush. De sfeer is fantasierijker geworden.

Kingdom Rush iPad iPhone tower-defenseHij mag misschien niet dezelfde naamsbekendheid genieten als Fieldrunners, maar kijk naar de beoordelingen in de App Store en recensies op internet en je weet: Kingdom Rush is misschien wel de beste tower-defense game op de iPhone. Nu heeft hij een opvolger gekregen. Kingdom Rush Frontiers gaat verder waar het origineel was gebleven. Het grootste verschil is dat de verdedigingstorens die je langs de paden vol indringers plaatst, wat fantasierijker zijn. Ook duren sessies niet meer zo lang, zodat je dit deel wat beter tussendoor kan spelen.


Al vanaf het begin in de eerste Kingdom Rush kon je een riddertoren neerzetten, waarbij je zelf ridders positioneerde ten opzichte van de toren. Het spel liet daarmee meteen al zien verder te denken dan de meeste tower-defense games, maar het gekerm en gejoel van de mannetjes zorgde vanaf moment één al voor een sfeer die naar de Middeleeuwen hintte. Dat is wat losgelaten in Frontiers. Hier worden echt alle hints naar fantasie en geschiedenis door elkaar gegooid. Het spel schotelt je iets meer dan 40 verschillende soorten vijanden voor, waaronder mummies, zandwormen, een zwarte draak en een soort Arabische ninja’s.

Kingdom Rush Frontiers

Ook je eigen arsenaal troepen is uitgebreid. In nieuwe ondergronden als de woestijn, jungles en de onderwereld bouw je allerlei nieuwe torens langs de paden. Je kan sneaky dieven installeren die tegenstanders bestelen voordat ze hen vermoorden, zodat je eerder aan geld komt voor upgrades van torens. Er zijn Death Riders die er zelf op uit trekken en dood en verderf zaaien, je kan tegenstanders bestoken met wolken die ziektes verspreiden en ook de torens zelf bijten beter van zich af. Kruisboogtorens schieten krachtig, maar vallen nog in het niet bij een toren waarmee je een aardbeving kan maken.

Nieuw in Frontiers zijn de zogenaamde helden. Dat zijn alles overheersende eenheden die nog af kunnen rekenen met de zwaarste tussen- en eindbazen. Als je er daarvan meerdere wilt trainen om in te zetten, zal je echter wel in de buidel moeten tasten. De verschillende helden kosten €2,69 voor sterke grondtroepen tot maar liefst €5,49 voor een draak.

De eerste Kingdom Rush overtuigde meteen in de eerste levels, met de leuke torens en eenheden die je kan plaatsen, de vrolijke beelden en gepaste uitdaging op de verschillende spelniveaus. In de latere levels konden uitdagingen echter een forse hap uit je tijd nemen. Dat gebeurt in Frontiers niet meer zo snel. De levels zijn niet per se kort, maar wel beknopter geworden. Intenser, misschien. Maar het maakt van Frontiers geen ander spel dan zijn voorganger. Kingdom Rush Frontiers is vooral méér Kingdom Rush, en dat is iets waar fans van verdedigingsgames wel even mee uit de voeten kunnen.

Downloaden: Kingdom Rush Frontiers (€2,69, iPhone, iOS 4.3+)
Ook verkrijgbaar: Kingdom Rush Frontiers HD (€4,49, iPad, iOS 4.3+)

Reacties: 8 reacties

  1. Niceee heerlijk spel dit

  2. Mooi spel, maar jammer dat je bij een spel wat voor iPhone begrippen toch al wat duurder is, ook nog eens voor in-app aankopen in de buidel moet tasten.

  3. @Alfred: Agree, vorige versie kostte ( dacht ik ) 2,69. Maar was dit dubbel en dwars waard. Het spel was echter ook zonder dure helden uit te spelen.
    Dit zal dus nu ook het geval zijn.

  4. @Fruitschaal: Ja, ik vermoedde al dat het spel ook zonder de in-app aankopen goed te spelen is. Maar toch vind ik het jammer dat ze het erin hebben gestopt.

    Naar mijn mening moet een spel met in-app aankopen gratis zijn en moet een betaald spel het zonder die in-app aankopen afkunnen.

  5. Weet iemand of er ook flash versie van komt voor op de computer?

  6. @lodewijk: Ja, die komt er. De flash-versie wordt binnen een maand verwacht maar er is nog geen definitieve releasedatum bekend.

    Verder eens met hierboven dat betalen voor de app + betalen voor de helden een beetje dubbel is. De 2,69 voor de app zelf is een schijntje, maar persoonlijk zal ik hooguit 1-2 helden kopen om het een beetje betaalbaar te houden.

  7. Ik snap het geklaag niet over die in-app aankopen, heb je enig idee hoeveel werk het is om zo’n spel te maken en hoeveel ontwerpers en programmeurs er druk mee zijn? Dit is geen hobby meer, er zit een heel bedrijf achter, en die moeten de salarissen en rekeningen ook betalen.

  8. @Bernd: Ik snap het probleem wel Bernd. Voor een bedrag als 3 euro verwacht ik een volle game. Het is dan jammer dat je achteraf toch wordt geconfronteerd met in app aankopen. Ik snap het verdien model, maar toch vind ik deze ontwikkeling jammer. Iron challenges zijn trouwens lastig. Gelukkig zijn er al weer walkthrough sites beschikbaar, erg snel deze keer.