De iCentre-vestigingen in de Bijenkorf Amsterdam en Rotterdam zullen toch worden gesloten. De reden is dat de BAS Group vanwege een kwestie over geldstromen geen overeenkomst heeft kunnen sluiten met de Bijenkorf. In Bijenkorf-shop-in-shops moet worden afgerekend via het kassasysteem van de Bijenkorf zelf, al is het wel toegestaan om voor niet-geldzaken een eigen kassasysteem te gebruikt, meldt onze tipgever (die vanwege een lopende solliciatie niet met naam genoemd wil worden). We zijn bij iCentre Bijenkorf Amsterdam langsgegaan om te kijken of de vestiging – zoals BAS Group had beloofd – weer geopend is, maar dat blijkt niet het geval. Een afzetting maakt duidelijk dat er een verbouwing gaande is. Een tekst op de afzetting meldt: ‘to be perfect, is to change often’. Producten zijn weggehaald uit de schappen.
De Bijenkorf-vestigingen worden ook niet meer genoemd in het overzicht van winkels op de iCentre-website. In plaats van de eerder genoemde 25 winkels, staan via het dropdown-menu (onderin de website) nog maar 23 winkels genoemd.
In het externe persbericht hield de BAS Group nog een slag om de arm welke vestigingen open blijven, maar in een intern Q&A-document wordt het stelliger geformuleerd: er zijn negen “filialen die niet neer open gaan” en “Ja, er worden iCentres/IAM stores gesloten”. Daar komen de twee Bijenkorf-vestigingen nog bij. Het Q&A-document, dat ons door een tipgever werd toegestuurd, beschrijft wat er gebeurt met openstaande orders (maximale inspanning om te leveren of terugbetaling van geld), of er nog VVV-bonnen meer worden geaccepteerd (nee) en hoe het zit met garantie van eerder gekochte artikelen (de garantievoorwaarden van iCentre blijven gelden, niet de ruimere 3-jarige garantie van Dixons).
Criteria om te sluiten?
Interessant is ook de vraag waar het al dan niet sluiten van een iCentre vanaf hangt. Het Q&A-document zegt daarover:
Als er binnen een bepaalde straal (verzorgingsgebied) teveel winkels bestaan die allemaal onder de BAS Group vallen, is het niet wenselijk om hier nog een eigen winkel aan toe te voegen. Dit zou een ongezonde situatie kunnen opleveren.
Wat reparaties betreft is het plan om de reparaties op termijn centraal te laten uitvoeren. De afhandeling van reparaties zal op korte termijn worden overgezet naar het Harmony-platform, een zusterbedrijf van Dixons en MyCom. Deze week wordt nader gecommuniceerd hoe het bestellen van reparatie-onderdelen wordt afgehandeld. iCentre stopt met de verkoop van Mahe-verzekeringen. mensen die een verzekeringsclaim willen indienen, moeten dat voortaan rechtstreeks bij Mahe of moederbedrijf Actua doen.
Nog wat opvallende andere punten uit het Q&A-document:
- Medewerkers mogen wel overuren maken, maar ze niet noteren als gewerkte uren.
- Het relatiebeding blijft “in principe” gelden voor medewerkers. Toelichting: een relatiebeding verbiedt de (ex)werknemer om na het einde van zijn dienstverband gedurende een bepaalde periode werkzaam te zijn voor klanten en/of relaties van zijn (ex)werkgever.
- Medewerkers kunnen op zijn vroegst eind juli het salaris van de maand juni verwachten.
- Eerst zal het salaris van juni worden uitbetaald, daarna het salaris van juli en vervolgens pas vakantiedagen en eventuele onkostenvergoedingen.
- Mensen die overgaan naar de BAS Group krijgen op 15 juli een voorschot.
- Mensen die in de tussentijd een andere baan vinden, zitten vast aan de wettelijke opzegtermijn. Het bedrijf zal er wel in goed overleg aan meewerken.
- Medewerkers beginnen bij de BAS Group op nul, wat vakantiedagen betreft. Het UWV betaalt tot een jaar terug de vakantiedagen uit.
Gisteren werd bekend dat iCentre definitief zal worden overgenomen door BAS Group. Op 10 juni werd bekend dat iCentre een mogelijk faillissement naderde. De winkelketen had uitstel van betaling aangevraagd. Een week later maakte BAS Group bekend dat ze geïnteresseerd waren in de overname van een groot deel van de iCentre-winkels. Dat bleek uit een melding bij de mededingingsautoriteit ACM. Een dag later werd het faillissement van iCentre definitief uitgesproken. Wij maakten later die dag een overzicht van de consequenties voor werknemers en klanten. We vertelden ook dat alle voorraad bij iCentre Haarlem was weggehaald, maar dat filiaal is sinds 20 juni toch weer gewoon geopend. De voorraad van iCentre is weggehaald en wordt op donderdag vervangen door voorraad van de BAS Group.
Update 21 juni: Een dag later blijkt er geen spoor van iCentre Bijenkorf Amsterdam meer aanwezig. Het inventaris is volledig weggehaald en ingenomen door de kofferafdeling. De cd-winkel Fame was al eerder uit De Bijenkorf vertrokken.
Update 21 juni: iCulture-lezer @KoenvanH bezocht de Bijenkorf in Rotterdam en ontdekte dat iCentre ook daar inmiddels verdwenen is. Daar bevindt zich enkel nog een lege plek met wat stekkerblokken op de vloer.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties