Wat een dag, wat een dag. Nog even terugblikken op eerder vandaag? We hebben al aparte artikelen over dé grote knaller XCOM: Enemy Unknown, vinden de Where’s My Water-opvolger Where’s My Mickey leuk en schreven al over Cover Orange 2. En dan komen er nog vier opzienbarende games in deze iOS game-update bij. Houd je vast. Vandaag hebben we Kolonisten van Catan: Het Kaartspel, Icebreaker van Angry Birds-ontwikkelaar Rovio, Home is een bijzonder horrorspel en Return to Castlerama een volledig 3D-avontuur.
Rivals for Catan: het Catan-kaartspel op iOS
Rivals for Catan. Dat is de Engelstalige naam van Kolonisten van Catan: Het Kaartspel. En dat is weer de vlotte tweepersoons-versie van het welbekende bordspel waarin je dorpen, wegen en steden bouwt. Het doel van Rivals for Catan is nog steeds grondstoffen verzamelen, wegen, dorpen en steden bouwen en overwinningspunten verdienen. Een worp van de dobbelstenen bepaalt telkens welke grondstoffen in de huidige ronde worden verdiend. In tegenstelling tot het bordspel worden de grondstofkaarten van de speler voor hem gelegd. Zo breid je je eigen stukje land steeds verder uit. De kaarten in je hand geven je extra mogelijkheden tijdens je beurt. Rivals voor iOS heeft drie speltypes, op instapniveau, het standaardspel en een tactische variant waarin alle kaarten in het spel zitten. Hoe dan ook: je kunt je niet te veel op je eigen kaarten richten, want de tegenstander kan je flink dwarszitten. Rivals ziet er verzorgd aangekleed uit, en je kan het spelletje tegen verschillende soorten computerpersoonlijkheden spelen, maar ook de iPhone doorgeven of een online sessie via Game Center opstarten. Tegen de computer heeft het spel natuurlijk niet de spanning van tegen iemand anders spelen, maar de toevoeging zorgt er wel voor dat je Rivals for Catan er altijd even bij kan pakken voor ‘nog één potje’.
Rivals for Catan zal na een update vertaald zijn in het Nederlands.
Downloaden: Rivals for Catan (€3,59, universeel, iOS 4.3+)
Icebreaker breekt het ijs voor Rovio’s uitgeverij
Eerder op deze website kondigden we al aan dat Angry Birds-ontwikkelaar Rovio Mobile ook voor speluitgever gaat spelen, en de eerste game die onder die vlag uitkomt, is nu een feit voor de iPhone en iPad. Icebreaker was voorheen een Flash-spelletje, maar nu uitgegroeid tot een volledig puzzel-zwaartekracht spel waarin je ijs zakt hakt. Het ijs moet in de boot bij de viking terecht komen, en in zulke kleine stukken geleverd worden, dat de vikings eruit kunnen worden gehakt. Red alle vikings (en muntjes) en je haalt de optimale levelscore. IJs hakken doe je door je vinger door de blokken te vegen, en blokken splitsen dan op waardoor delen beginnen te glijden of vallen. Al vrij snel gebruik je het ijs in evenwicht-mechanismen en vanaf dat moment is Icebreaker al vernuftiger dan elk level dat je ooit speelde in Angry Birds. Geen wonder dat Rovio geïnteresseerd was. Icebreaker is verder voorzien van een geinige pixelstijl en geniet wat geinige dialogen bij het starten van een level, die trouwens best ingesproken mochten zijn. Ook is het jammer dat Rovio het nog steeds vertikt haar apps universeel te maken en aparte iPhone- en iPad-versies aanbiedt, en dat ondersteuning voor Game Center ontbreekt. Toch kan je er evenwel 95 levels mee zoet zijn.
Downloaden: Icebreaker: A Viking Voyage (€0,89, iPhone, iOS 4.3+)
Downloaden: Icebreaker: A Viking Voyage HD (€2,69, iPad, iOS 4.3+)
Home: tweedimensionaal griezelspel nu ook voor iOS
Kun je bang worden van een horrorspel gevuld met pixels? Het pas verschenen iOS-spelletje Home zegt: ja. In de game loop je rond met enkel een zaklamp en de voorwerpen die je op je pad tegenkomt. Je lost puzzels op in een verlaten huis, waardoor je langzaam maar zeker te weten komt wat er is gebeurd. Hoewel de pixelpoppetjes van Home niet iedereen bang zullen maken, zorgen het beklemmende geluidsdesign en het goed geschreven dialoog er wel voor dat de haren in je nek overeind kunnen staan. Je hebt al snel het gevoel moederziel alleen te zijn op een plek waar iets verschrikkelijks is gebeurd – waarvan de dader nog steeds rond kan lopen. Home verscheen origineel voor de pc, waarop de game geen savesysteem had. De ontwikkelaar wilde dat spelers de twee uur durende titel in één keer uitspeelden. Hoewel dat voor de iOS-versie ook wordt aangeraden, is het nu wel mogelijk om je voortgang op te slaan en later weer naar de game terug te keren. Wel zo handig, aangezien iOS-spellen vaak in korte sessies worden gespeeld.
Downloaden: Home (€2,69, universeel, iOS 4.3+)
Trailer van de Dag: Return to Castlerama
In Return to Castlerama besteed je zeker het eerste kwartier aan het lezen van brieven en krijg je al snel genoeg door dat het tijd is om je vader te achterhalen. Ja, het is een beetje belegen, maar het sluit naadloos aan bij de rustige opbouw en sfeer van Castlerama. De omgevingen zijn nog steeds zo fraai, en zo overtuigend, dat je vanzelf uitgebreid de tijd neemt om de gebieden om je heen te verkennen. En dat is precies wat het spel wil dat je doet. Want zo ontdek je meer brieven en daarmee de volgende stappen in het verhaal. Tarotkaarten hebben invloed op wat er gebeurt in het avontuur, en zo zal je ook ineens wel tot actie moeten overgaan tegen ondoden en zielen die je het leven zuur kunnen maken. Toch: rondkijken is lange tijd de basis van het spel, en dat zal Castlerama niet voor iedereen geschikt maken. Maar wie even wil ontsnappen in een andere wereld waar best wat verrassende dingen gebeuren, heeft een goede aan dit indrukwekkende avontuur. Een aanrader.
Downloaden: Return to Castlerama (€4,49, universeel, iPhone 4S+, iPad 2+, iPod touch 5th gen, iOS 4.3+)
https://www.youtube.com/watch?v=xfN2Ttdunx0
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties