Anchor voor iPhone: sociaal netwerk voor collega’s
“Gebruik deze app niet als je denkt dat werk over documenten en taken gaat”, luidt de krachtige binnenkomer van de nieuwe zakelijke app Anchor. Daarmee geeft de applicatie meteen een stoot aan allerlei zakelijke initiatieven die je digitaal willen helpen om te werken, zoals Yammer, Trello en Wunderlist. Anchor is vooral een sociaal netwerk. Een besloten omgeving om met collega’s te sparren, te chatten en toch zeker ook om de vrijdagavondplannen met elkaar te bespreken. Helaas is het anker misschien wel te vroeg uitgegaan.
Alleen bedrijfsmail
Het registratieproces van de app legt meteen een minpunt bloot. De dienst wil een zogenaamd ‘echt zakelijk’ mailadres en accepteert Gmail daarbij niet. Het heeft wel een ander groot voordeel: mensen met dezelfde achtervoeging van hun mailadres, worden automatisch gevonden door de app. Ze worden erkend als collega’s en je kan er meteen mee chatten.
Chatten, teams en chatten in teams
De sneer naar takenlijsten en documenten die Anchor in zijn introductie doet, vindt zijn weerklank in de applicatie. Er is namelijk geen mogelijkheid tot het delen van documenten of todo’s. Het is echt een applicatie om elkaar berichten te sturen, en dat kan op verschillende manieren. Via een één-op-één privéchat, maar je kan ook Teams aanmaken. Dat zijn openbare of besloten timelines voor collega’s over één onderwerp. Je kan een Team aanmaken voor losse ideeën, voor juridische zaken, voor het brainstormen voor de nieuwe opdrachtgever, of – zoals Anchor het zo graag ziet – gezellige plannen buiten de reguliere werktijden om. Binnen Teams plaats je berichten die langer in het zich moeten zijn. Je kan ze voorzien van gedeelde links, foto’s en locaties. Daar kunnen andere teamgenoten weer op zoeken: handig. Collega’s ontvangen keurig een pushbericht als je ze voor een team uitnodigt.
Maar ook het gedeelte van teams bestaat uit twee gedeeltes. Onder het schuifmenu rechts vind je een overzicht van teams, en elk heeft twee functies: Home laat de timeline zien met onderwerpen waarop geliket en gereageerd kan worden, Chat geeft toegang tot een groepschat met alle betrokkenen. Je hebt dus drie manieren van communiceren: berichten plaatsen in teams, chatten in teams en privéchats met collega’s.
Twee overzichten
Om die verschillende kanalen overzichtelijk te houden, heeft Anchor twee tabbladen met recente activiteiten toegevoegd – en misschien wordt het daardoor juist wel des te verwarrender. Onder de lijstjestab zie je een overzicht van timelineberichten en notificaties van privé- en groepchats. En in de activiteitentab zie je… reacties die daarop worden gegeven. Één tab voor vaste onderwerpen dus, en één voor nieuwe toevoegingen daarin. We hebben de app nog niet lang genoeg getest om te zien of het een handige tweedeling is. Hij vergt in ieder geval gewenning. Nog zo’n rariteit van Anchor: waarom kan je geen documenten vanuit clouddiensten delen, maar kan je wel foto’s, links en locaties delen?
Niet verkeerd
Anchor is geen verkeerde applicatie. Hij ziet er modern uit, bedient soepel met veegbewegingen en je hebt allerlei instellingen voor welke pushberichten je wilt ontvangen. Je kan direct collega’s bellen en mailen vanuit de app en bovendien is de mogelijkheid voor een timeline én chat best goed. De indeling verdient enige gewenning en de bedrijfsmail-verplichting zal heel wat mensen buitensluiten. Maar in verhouding tot toepassingen als Trello en in mindere mate Yammer is Anchor toegankelijker en zeker een kijkje waard.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties