Bij elke nieuwe iPhone, iPod of iPad krijg je de melding voor je neus: of je even je apparaat wil registreren. Uit voorzorg doen we het maar, want je weet immers nooit wanneer je gebruik moet maken van de garantie. Het lijkt wel een beetje op de situatie wanneer je een broodrooster of krultang koopt: de fabrikant dreigt dat je geen recht hebt op reparaties als je het bijgeleverde garantiekaartje met stempel van de winkelier niet opstuurt. Maar in werkelijkheid is dat een wassen neus. Ook zonder ingevuld kaartje heb je recht op garantie. Bij Apple is dat net zo. In een nieuw kennisbankartikel legt Apple uit dat je Apple-producten niet hoeft te registreren om gebruik te kunnen maken van service en support. Je kunt deze stap dus voortaan overslaan als je dat zo wenst.
De enige reden om toch je product te registreren, is om te zorgen dat je bij problemen makkelijk met je Apple ID kunt inloggen om te kijken welke producten je ook alweer had gekocht en of er nog recht is op garantie. Service en support zijn gebonden aan het serienummer, dat op het product staat. Het is niet afhankelijk van de vraag of je je product hebt geregistreerd bij Apple. Er is één situatie waarbij registratie van producten wel verplicht is: als je Apple Care hebt gekocht, moet dat gekoppeld zijn aan een bepaald product met een bepaald serienummer, je kunt het niet kopen voor willekeurige MacBooks die je in huis hebt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Leg dat maar eens uit als je in de apple store staat. Kijken ze je aan alsof je spoken ziet
Waarom is het aan Apple om dit uit te leggen? De wet is hier toch heel duidelijk in.
Nog nooit een Apple product geregistreerd en al tientallen keren garantie kunnen claimen bij Apple stores over de hele wereld. Ook eens in Amsterdam zonder problemen.
@Donstil: Das wel erg vaak
of hij heeft er duizenden natuurlijk…
OT wanneer komt er eens een class-action lawsuit voor al die ten ontechte opgestreken AppleCare miljoenen terwijl je in de EU 2 jaar std garamtie hebt (wat Apple altijd ontkent heeft)
En die garantie heb je in de EU, ook volgens Apple en dat staat op hun site.
Het is dan wel een echt “standaard” garantie, dus echt geen luxe zoals die eerste jaar, als je zo’n luxe wilt hebben heb je Apple Care nodig maar voor de rest heb je ook zonder 2 jaar garantie, alleen dan is die 2de jaar erg karig zoals de EU maatregelen voorschrijven.
@randolf: Apple heeft helemaal niet ontkent, politici en anderen kunnen gewoon geen Algemene Voorwaarden lezen. Er staat al sinds jaar en dag overduidelijk in dat wetgeving boven de AV van Apple gaat. Voila, daar is je bevestiging van Apple dat de wet zwaarder weegt dan hun eigen voorwaarden. Idem voor het hele privacy verhaal. Dat is een door media en politici opgeklopt verhaal geworden. De soep wordt absoluut niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Daardoor is het ook niet meer hard te maken dat het hier om onrechtmatig verkregen inkomsten zou gaan. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om informatie in te winnen over hetgeen ze aanschaffen/aan contract aan gaan. Een wettelijke plicht zelfs. Het enige waar men enigszins terecht over valt is het feit dat de wet ook een informatieplicht aan de verkoper toedicht. Zij moeten de klant wel over het product/dienst informeren. Dat doet Apple op sommige punten onvoldoende aldus de EU. Inmiddels heeft Apple het nog duidelijker gemaakt. Hoeveel duidelijker de EU het nog wil hebben vraag ik me af. Lijkt wel of ze bij de EU zelf soms gewoon geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Buiten dat is AppleCare meer dan alleen garantie. Het gaat hier ook om ondersteuning in de zin van “hoe doe ik x?”.