iCulture viert App Store 5 jaar: wat is jouw eerste app-herinnering?
De App Store bestaat vandaag op de kop af 5 jaar. iCulture was er vanaf het prille begin bij: we maakten tienduizenden besprekingen van apps en vertelden je op elk moment welke apps cool of totaal niet cool waren. Daarom kijken we de komende dagen terug in een reeks uitgebreide artikelen. Wat zijn de mijlpalen geweest? Hoe is het design van apps in vijf jaar veranderd? En hoe kijken Nederlandse ontwikkelaars terug op de afgelopen vijf jaar? Maar we laten natuurlijk ook graag jou, bezoeker van iPhoneclub aan het woord. We trappen vanochtend af met een persoonlijke terugblik, waar iedereen aan mee kan doen en waarbij alles draait om de vraag: wat waren de eerste apps die jij installeerde?
De eerste app-herinneringen van Jean-Paul
Gelukkig heb ik alle bonnetjes nog, anders zou ik echt niet meer weten welke apps ik in juli 2008 meteen downloadde. Het begon met een review van Super Monkey Ball, in de tijd dat we nog met z’n tweeën artikelen voor de website schreven. De eerste maand installeerde ik al een hoop apps en opvallend daarbij was dat ook al vrij veel bekende namen van de partij waren, zoals PayPal, Last.fm, Google en eBay. Ik was enthousiast over de gratis apps 1Password en NetNewsWire. Mijn duurste aankoop in die tijd was NetShare, een $9,99 kostende tethering-app waarmee je de internetverbinding van je iPhone kon delen. Er gingen geruchten dat die app alweer snel uit de App Store zou worden gehaald (dat gebeurde ook), dus ik had het geld er graag voor over. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik er vaak gebruik van heb gemaakt.
Het niveau lag vanaf het begin al vrij hoog. Je kon boeken lezen op je iPhone of je blog beheren met een WordPress-app. Er waren al messagingapps zoals Palringo en RunKeeper kwam eraan. Maar toch zag je ook dat iedereen elkaar een beetje nadeed: zodra er één waterpas-app was verschenen, volgde er een lading andere.
De eerste app-herinneringen van Bart
Eén keer ben ik vol voor een telemarkerting-actie gegaan, en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Een roze getinte telecomprovider bezorgde me mijn iPhone 3G iets over de helft van 2008, en ik was meteen verslaafd aan de App Store. Er ging geen dag voorbij zonder te kijken naar de nieuwste apps die waren uitgekomen, maar het is desondanks flink graven welke apps ik vanaf het begin al fanatiek gebruikte. Echofon is de eerste die ik me voor de geest kan halen, maar een duik in mijn Twitterarchief levert slechts twee berichten op die met die applicatie zijn geschreven, beide op 10 augustus. En dus ben ik bang dat Hyves in december 2009 de eerste app was waar ik écht mee in de weer ging. Toen was het een handige mobiele manier om het sociale netwerk mee af te struinen naar de laatste berichten en foto’s, en ik zou dat moment van die app de eerste keer testen best eens willen herbeleven.
De eerste app waar ik echt gepassioneerd over raakte was Snail Mail – een tamelijk onooglijk maar wel vrolijk uitziend 3D-spelletje waarin je met een snelle slak steeds onmogelijkere ruimteracebanen moest overleven zonder eraf te vallen of te pletter te knallen. Het spelletje was van beduidend hogere kwaliteit dan het gros van de spelletjes in de App Store – de norm heette toen nog Sudoku, maar het was toch door een klein team gemaakt. Pas tweeënhalf jaar later scoorde Temple Run met ongeveer hetzelfde principe een wereldwijde gigahit. Uiteindelijk is dat een beetje het dingetje van de App Store geworden: iedereen kan er iets fantastisch voor maken en heeft er een podium aan, maar welke app een groot succes wordt, is vaak nog steeds een loterij.
De eerste app-herinneringen van Gonny
Als ik aan de eerste dagen van de App Store terugdenk, dan borrelen er vooral namen van games naar boven: Cro-Mag Rally, Crash Bandicoot Nitro Kart 3D, Rolando, Enigmo, Super Monkey Ball… Cro-Mag Rally installeerde ik meteen na de opening van de App Store en in een review kreeg de game van mij een 8,5. Ik vond het blijkbaar zo bijzonder dat ik het nodig vond om er het overdreven aantal van 35 screenshots bij te zetten. Krap een week later vond ik bij Crash Bandicoot Nitro Kart 3D inmiddels 19 screenshots wel genoeg. Ook die game kreeg een 8,5. Ik vond ze allebei even geweldig en speelde ze elke dag. Ze lieten ook zien hoe professioneel games op de iPhone er vanaf het begin uitzagen.
Partijen als SEGA en Gameloft waren vroeg van de partij en bekende games als Wolfenstein kwamen al snel naar de App Store. Niet mijn smaak, maar er waren genoeg andere games. Ik was bijvoorbeeld gek op Aurora Feint, een knap gemaakte puzzelgame van het duo Danielle Cassley en Jason Citron. Aurora Feint, Rolando en Enigmo zijn games waar je nu niets meer van hoort. Veel ontwikkelaars van het eerste uur zijn afgehaakt of doen nu iets anders. Het was de tijd dat je ook met een knullig uitziend spelletje nog behoorlijk kon scoren. De maker van PapiJump kwam ermee weg; ik noemde het zelfs “één van de leukste gratis spelletjes uit de App Store” en ik downloadde alle spin-offs zoals PapiLander en PapiRiver, allemaal met hoofdfiguur Mr. Papi. Zelfs “troep” zoals Jirbo kwam op mijn iPhone terecht. Nu kan dat echt niet meer.
Bij de serieuzere apps herinner ik me dat ik nogal fanatiek bezig ging met iFlipr Flashcards, een flashcard-app waarmee je bijvoorbeeld vreemde talen kon leren. Maar je kon er ook de meest onzinnige flashcard-sets van andere gebruikers mee laden.
De eerste app-herinneringen van Bas
Ik heb het even opgezocht: mijn allereerste iPhone-app was 9292ov. Dan heb ik het dus niet over die nieuwe hippe app, maar de oude versie met het inmiddels antiek ogende uiterlijk. Ik herinner mij grappig genoeg dat ik het hele idee achter 9292 toen nog heel bijzonder vond: waar je ook bent kon je een reis plannen. Dit was voor mij het ultieme voorbeeld van de mogelijkheden die apps met zich meebrachten. Inmiddels hebben we allemaal een dozijn aan apps met vergelijkbare functies geinstalleerd en kijken we er ook niet meer van op. Dat is sowieso een terugkerende trend als ik zo door mijn App Store-bonnetjes heen ga. De Fokke & Sukke-app vond ik ook gaaf, simpelweg omdat ik stripjes in de bus kon lezen. Nu zouden we zo’n eenzijdige app makkelijk en lui noemen.
De populairste apps van juli 2008: Super Monkey Ball, Brain Challenge, Crash Bandicoot, Texas Hold’em (een game van Apple) en A Level (een waterpas).
En wat is jouw eerste app-herinnering?
Dat waren onze verhalen. We zijn natuurlijk net zo benieuwd naar jouw eerste ervaringen met de App Store. Was je er vanaf het begin bij? En welke apps installeerde je als eerste? Misschien heb je een leuke anekdote over een bepaalde app, waar je nog steeds graag aan terugdenkt. We hopen op veel mooie verhalen!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiƫle App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 42 reacties