We dachten dat alleen ModMyiPhone een brief van de juridische afdeling van Apple had gekregen. Deze website wijzigde de naam snel in ModMyiFone, nadat ze een brief hadden ontvangen. Volgens SlashGear heeft ook EverythingiPhone een dergelijke brief ontvangen en moeten andere websites die de merknaam iPhone in hun domeinnaam gebruiken, de komende dagen op de brievenbus letten. Zelf hebben we nog geen brief gezien; misschien dat Apple’s advocaten voor goedkopere zeepost hebben gekozen.
Volgens sommigen ging er een schokgolf voor de bloggerscommunity. Slashgear wijzigde eerder al de naam van MyiPhone naar MyiTablet nadat Steve Jobs de beheerder van de site ernstig had aangeraden om eens over een andere naam na te denken. Tot een juridische actie is het in dat geval nooit gekomen.
De weblog Nexus404 denkt dat vooral Made For Adsense-sites (MFA’s) hard getroffen zullen worden. Met andere sites zou Apple juist blij moeten zijn omdat ze hebben gezorgd voor de juiste buzz over de nieuwe telefoon waardoor Apple meer telefoons kon verkopen. Bij Nexus404 wachten ze op de wereldwijde ineenstorting van de iPhone-blogosfeer alvast af. ModMyiPhone heeft de naam inmiddels veranderd in ModMyiFone (niet ideaal, maar je moet toch wat?) en EverythingiPhone gaat voorlopig nog even onverstoorbaar verder.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Eigenlijk vindt ik dit van Apple een beetje onzin. iPhone is misschien wel een gedeponeerd handelsmerk. maar dat wil nog niet zeggen dat ModMyiPhone, of iPhoneforum, of iPhoneclub, dat ook zou zijn. Als je iPhone in een zin gebruikt, okee. maar iPhoneclub is aan elkaar geschreven en dus een nieuw woord. Stel je voor dat Philips aan elke persoon die een achternaam heeft die lijkt op Philips vriendelijk verzoekt, de achternaam te laten wijzigen??? Te zot voor woorden, toch? Of dat sony, begint te janken dat supersonisch, nogal riekt naar super sony??? Astemblieft zeg. Door zoveel te gaan verbieden en nogal kinderachtig te gaan doen over elke scheet die een beetje verkeerd zit, doet Apple zijn eigen de das om, want geef toe. Echt sympatieke reklame voor hun merk is het niet, he?
Volgens mij heeft Apple de cursus “hoe jaag ik iedereen tegen me het harnas in” met vlag en wimpel afgesloten.
Dat je van bepaalde zaken niet gediend bent is logisch maar websites die over je product schrijven moet je mijns inziens niet tegenwerking.
Ze zorgen ervoor dat je product alleen maar meer in de aandacht blijft.
Ik vond Apple al te ver gaan door Cash af te schaffen als geaccepteerd middel bij de aanschaf van een iPhone maar dit gaat toch wel heel erg ver. (of moet ik de tekst van dit schrijven aanpassen omdat er een geregistreerde merknaam in voorkomt.
@ Serge,
Dit is een scheve vergelijking.
Iemand die de naam Philips heeft kan je inderdaad niet aanpakken maar je kan mensen aanpakken die je naam gebruiken dat hun activiteiten direct aan jouw product te linken zijn.
Dat maakt het niet minder kinderachtig, want dat is het in mijn ogen.
Ik zou er niet op reageren, want iPhone is een geregistreerd handelsnaam van Cisco, niet van Apple
TV Kijker heeft groot gelijk, want wou dit hier net ook nog posten, maar de officiele eigenaar van het handelsmerk iPhone was me ontgaan. Is inderdaad eigendom van Sisco. Wat Nilles zegt, is uiteraard juist, maar ik wou maar weergeven hoe belachelijk het allemaal is en hoe makkelijk we ons laten afschrikken door een grote naam… Terwijl Sisco de eigenaar is van iPhone. Hoe Apple en Sisco over het gebruik van de merknaam iPhone zijn overeengekomen heb ik geen idee. Maar Apple heeft daar dan bovenop nog het lef, om een telefoonmaatschappij, die zo vriendelijk wil zijn de iPhone te gaan verkopen ook nog eens serieuze bedragen te laten ophoesten voor hun gsm. (kan me best voorstellen dat het allemaal wel veel complexer in elkaar steekt dan wat ik hier voorstel, maar je begrijpt wel wat ik bedoel) Stel je voor dat nu eens geen enkele maatschappij zo idioot was als AT&T? Dan was het succes van de iPhone nog veel groter geweest, volgens mij. Dan had AT&T mss zelfs meer contracten verkocht, want dan gingen ze auberhaupt stukken voordeliger geweest zijn. Ze willen enerzijds een hype creeëren, maar langs de andere kant wil ze het succes dan weer beperken. Hadden ze de iPhone vele vrijer gelaten , zonder al die onozele VIP-behandelingen, dan pas was er van een wereldwijde super-hype sprake geweest, maar Apple snijd liever in eigen leer.