Apple neemt openbaar vervoerapp HopStop over

Apple neemt openbaar vervoerapp HopStop over

Apple heeft openbaar vervoer-app HopStop overgenomen, aldus Bloomberg. Het zou een logische aanvulling zijn op Apple Kaarten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

hopstopEen paar uur nadat bekend werd dat Apple de locatiedienst Locationary heeft gekocht, is er alweer sprake van een nieuwe overname. Apple heeft de maker van de openbaar vervoer-app HopStop gekocht en daarmee loopt de teller op: de afgelopen maanden heeft Apple maar liefst vijf bedrijven overgenomen op het gebied van locatie- of kaartdiensten. De HopStop-apps voor iOS en Android leveren informatie over reistijden in het openbaar vervoer en alternatieve reismogelijkheden zoals fiets en taxi en is daarmee een logische overname voor Apple. OV-routes ontbreken immers nog in Apple’s eigen Kaarten-app.


HopStop brengt de iPhone-app HopStop uit, die nog gewoon in de App Store verkrijgbaar is. Wie denkt dat alleen Amerikanen hier lol van hebben, heeft het mis: HopStop ondersteunt 600 steden in de VS, Canada, Europa, Australië en Nieuw-Zeeland.

Apple heeft de overname nog niet officieel bekendgemaakt in een persbericht, maar een woordvoerder bevestigde wel tegenover ‘Apple-spreekbuis’ AllThingsD dat de overname heeft plaatsgevonden. Woordvoerster Kristin Huguet voegde eraan toe: “Apple buys smaller technology companies from time to time, and we generally do not discuss our purpose or plans”. Bloomberg baseerde zich op bronnen die op de hoogte waren van de overeenkomst.

hopstop 1 hopstop 2

De overname kan een gouden greep zijn voor HopStop, omdat het bedrijf moeite had om zich staande te houden in de concurrentie met Google. De openbaar vervoerinformatie in de Google Maps-app is zo goed, dat mensen minder behoefte hebben aan oplossingen van derden. HopStop toont in honderden steden de snelste manier om van punt A naar B te komen: te voet, op de fiets en met bus, metro, trein of taxi, zolang het maar niet met de auto is. HopStop opereert vanuit New York en heeft twee miljoen actieve maandelijkse gebruikers. Ze hebben recent een Waze-achtige dienst geïntroduceerd waarmee je realtime vertragingen en andere informatie kunt doorgeven. HopStop is in 2005 opgericht en maakt apps voor iOS en Apple.

Downloaden: HopStop (gratis, met in-app aankopen, iPhone, iOS 6.0+)

Reacties: 12 reacties

  1. werkt(e) hopstop ook in NL?

  2. @kasuja: Ja, maar de app is onoverzichtelijk en met reclame. Ik zou 9292 gebruiken. Bij mij ging ie er na één zoekopdracht weer af.

  3. Apps voor iOS en Apple?
    Of Android?

  4. Ik blijf erbij dat dit verloren geld is.
    Laten ze zich nou toch concentreren op het maken van een goede telefoon. Waarom duurt dat allemaal zo ellenlang. En dan die TV, dat horloge hoe moeilijk kan het zijn. En vertaal Siri eerst eens in het Nederlands inplaats dat we nu een bus in Connecticut kunnen bestellen.

  5. @Mark: zo het zonder reclame overzichtelijker zijn of moet er meer aan gebeuren?
    Apple zal dit vast wel netjes intergreren

    @Lobo: ik denk dat veel mensen het werk achter SIRI zwaar onderschatten. De stemmen inspreken zal het werk niet zijn. Elke taal heeft dialecten, De bottleneck zit m bij waar haalt SIRI zijn informatie vandaan? elk land heeft zo zijn eigen services waar het informatie uit moet kunnen halen. De services uit Amerika zullen hier niet altijd (goed (genoeg) werken. (Hopstop?)Om dat per land in te regelen en daar partners in te vinden is nog flink wat werk.

  6. @Kasuja: Dat klopt je kan Siri bv wel in het duits gebruiken maar de mogelijkheden zijn daar veel beperkter dan voor amerikanen, in amerika kun je van alles met Siri doen terwijl in duitsland het voornamelijk informatie kan opzoeken ala Google.

    Trouwens, Google Maps staat beter voor met het openbaar vervoer want omdat hun de gegevens van 9292 gebruiken is het gewoon hetzelfde maar dan binnen Maps, zou Apple ook eens moeten doen in NL.

    Trouwens Apple Maps heeft een foutje in Haarlem, je hebt daar een ziekenhuis die al bijna 8 jaar gelden gesloopt is en de andere die er bijna 6 jaar staat is niet te vinden, en dat terwijl Google het wel netjes laat zien.

  7. @Kasuja: Precies wat ik bedoel
    Dan moet je dus partneren met lokale info leveranciers ipv bedrijven in de US over te nemen en dat doet Google dus slimmer

  8. Ik heb HopStop even geprobeerd op hun website, maar het werkt prima. Sterker nog ik vind het overzichtelijker dan 9292. De app heeft reclame (tenzij je de adfree versie in-app koopt) zie ik, maar dat is eerder te wijten aan het verdienmodel/financieringsmodel. In de VS kennen ze geen subsidies voor dit soort zaken, terwijl wij die hier wel kennen. Wat dat betreft zijn we in Nederland verwent met gratis diensten die helemaal reclamevrij zijn.

    Enige minpunt die ik kan bedenken is dat HotStops in het Engels is. Hier heb ik zelf geen problemen mee aangezien ik gewoon Engels kan, daarnaast is dit een probleem die vrij makkelijk opgelost is.

  9. @randolf: Dat is Googles core business. Jou linken aan de informatie die je zoekt. en aan de hand van jou internet gedrag linken ze weer reclame om inkomsten te generen. Om zo veel mogelijk van je te weten te komen en meer relcame inkomsten te kunnen vergaren hebben ze al de gratis diensen die ze hebben. als die informatie aan elkaar geknoopt in een profiel gestopt is voor Google geld waard. BIG data heet dat..

    Dat is iets waar apple nooit tegen op kan. moeten ze ook niet willen. Samen werking is dan een slimmere zet. Of je moet hel veel bedrijven op kopen die doen wat google doet maar dan beter. En hopen dat google het niet in 2 weken na maakt en verbeterd op de markt zet zoals met SIRI en Google NOW.

  10. Heeft Apple de maker gekocht?

  11. Origineel geplaatst door Kasuja
    @Lobo: ik denk dat veel mensen het werk achter SIRI zwaar onderschatten. De stemmen inspreken zal het werk niet zijn. Elke taal heeft dialecten, De bottleneck zit m bij waar haalt SIRI zijn informatie vandaan? elk land heeft zo zijn eigen services waar het informatie uit moet kunnen halen. De services uit Amerika zullen hier niet altijd (goed (genoeg) werken. (Hopstop?)Om dat per land in te regelen en daar partners in te vinden is nog flink wat werk.

    Apple heeft er een handje van om half ontwikkelde producten op de markt te gooien.

    Met siri en maps en waarschijnlijk anderen producten is dit het geval. Ondertussen spreken ze van amazing futures!

    Dat de siri niet in NL is heeft niks te maken dat het moeilijk is Siri is al 2 jaar het kan ze namelijk geen zak schelen dat het niet in andere talen werkt. Ze hebben er geen enkel commercieel belang bij om siri snel in NL of andere kleine landen uit te brengen. Hoewel ze het zouden kunnen.

  12. Origineel geplaatst door Zimmie
    Dat de siri niet in NL is heeft niks te maken dat het moeilijk is Siri is al 2 jaar het kan ze namelijk geen zak schelen dat het niet in andere talen werkt. Ze hebben er geen enkel commercieel belang bij om siri snel in NL of andere kleine landen uit te brengen. Hoewel ze het zouden kunnen.

    En wat is je bron voor deze FUD? Ga toch buiten spelen, zuurpruim.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.