Facebook wordt mobiele game-uitgever: reclame in ruil voor omzet

Facebook gaat games uitgeven in de App Store. In ruil voor een reclameplek in de Facebook-app wil het sociale netwerk deel van de omzet.

Age of BootyFacebook heeft bekendgemaakt games voor onder andere iOS uit te gaan geven. De spellen worden ontwikkeld door andere partijen, die in zee kunnen gaan met Facebook om het spel op de markt te zetten. Facebook zorgt ervoor dat de games die ze uitgeven in de mobiele Facebook-apps wordt geadverteerd. In ruil daarvoor ontvangt het sociale netwerk een deel van de gemaakte omzet in de betreffende spellen. Daarmee wordt Facebook een concurrent voor uitgevers zoals Rovio, Zynga, Chillingo, Electronic Arts of het Nederlandse Spil Games, maar dan met een unieke promotiemogelijkheid in één van de populairste apps in de App Store.


Facebook zegt de gebruikersdata in de mobiele apps in te zetten om de juiste spelers te vinden voor games die ze uitgeven. Iemand die vaak strategiespellen speelt zal dan bijvoorbeeld reclame gaan zien voor een door Facebook uitgegeven strategiespel. Facebook zegt zich met de reclames vooral te willen richten op mensen die via Facebook al eerder games hebben gespeeld. Volgens Facebook worden in eerste instantie onderstaande tien games via het nieuwe uitgeefplatform geadverteerd:

Games uitgegeven onder Facebook

Nog niet uitgebrachte games:

Een aantal van de genoemde games staan al een tijdje in de App Store. Waarschijnlijk hanteren de ontwikkelaars sindskort de nieuwe Facebook-voorwaarden. In de aankondiging zegt Facebook spellen van kleine of middelgrote ontwikkelaars te willen uitgeven. Niet alleen iOS-ontwikkelaars kunnen zich aanmelden: maak je een game voor Android of een ander mobiel platform, dan kun je een game ook bij Facebook indienen.

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.