McDonalds Happy Studio: frustrerende kinderapp van burgerimperium

McDonalds geeft de Happy Studio-app weg bij een Happy Meal. Het registratieproces is alleen zo frustrerend, dat veel ouders afhaken.

happy-studioWe krijgen bij iCulture heel wat kinderapps onder ogen. De meest interessante bespreken we in de rubriek iKids. Een app die absoluut niet in ons lijstje met aanbevelingen zal voorkomen is de Happy Studio-app van McDonalds. Bij aankoop van een Happy Meal wordt reclame gemaakt voor deze app, waarin kinderen “leuke opvoedkundige spelletjes, ervaringen en activiteiten” krijgen voorgeschoteld en waarbij het hele gezin betrokken wordt. Dat laatste klopt wel, want als ouder moet je een erg frustrerend registratieproces door en bij elke stap moet je opnieuw je wachtwoord of e-mailadres invoeren. Je vraagt je af of de McDonalds-marketeers die deze app hebben losgelaten in de App Store kinderen haten, of verblind werden door graailust naar e-mailadressen.


Een tip vooraf: begin niet met deze app als je net een Happy Meal hebt besteld, want de snacks zijn koud voordat je de app werkend hebt gekregen. Je begint met het kiezen van een avatar en een nogal bizarre nickname die uit drie woorden moet bestaan. Ik koos uit pure armoede maar voor ‘held glimlachend handen’, maar je kunt bijvoorbeeld ook ‘ninja voeten stinkend’ of ‘hertogin grootste klein’ kiezen. Is deze app bedacht door Chinezen?

happy-studio-2

Goed, door naar de volgende stap: het tweemaal invoeren van je wachtwoord. Gelukkig ben je met vier karakters al klaar. Je voert als ouder je e-mailadres in en krijgt vervolgens een e-mailtje met daarin een activatielinkje. Maar pas op: verlaat de Happy Studio-app niet, want dan moet je weer vanaf stap 1 beginnen met het kiezen van een avatar, nickname en wachtwoord. Maar er zit niets anders op: om het activatielinkje te kunnen klikken zul je toch even naar de Mail-app moeten gaan.

happy-studio-3

happy-studio-5

Terug naar de app. We voeren alles weer opnieuw in, inclusief het e-mailadres van de ouder, maar nog steeds werkt het niet. Inmiddels heb ik al vijf Happy Studio-mailtjes binnen, maar mijn denkbeeldige kind (ik heb geen kinderen) kan nog steeds niet spelen. Na veel moeizame stappen lukt het uiteindelijk om toch toegang te krijgen tot de app. Mijn denkbeeldige kind is inmiddels afgehaakt, maar ik wil wel eens weten waar ik al die moeite voor heb gedaan. Er zit een stedengids in, waarbij je van een aantal wereldsteden kunt zien wat er voor bijzonderheden te vinden zijn. Leuk gedaan, maar ik betwijfel of de doelgroep van Happy Meals-etende peuters en kleuters al plannen heeft om te gaan backpacken in Sidney. Verder vond ik een Smurfenboek, een dierenboek, een stuk of zeven minigames, drie kleurplaten, iets met kaarten verzamelen en een scanfunctie in de app. Elk item neemt zo’n 30 seconden in beslag om te laden; handig dat ze bij McDonalds gratis Wi-Fi hebben. Ben je in een McDonalds-restaurant, dan kun je missiecodes scannen waarmee je digitale beloningen verdient.

happy-studio-3

De weergave van punten (1000 stuks op het moment dat je je aanmeldt) en de aanwezigheid van Smurfen roepen bij mij vooral scepsis op: waar zitten de in-app aankopen verstopt? Waarom zou McDonalds de content anders zo idioot afschermen. Ik heb ze niet kunnen vinden. Gelukkig kunnen de kids de app gewoon gebruiken, zonder dat ze steeds hun ouder erbij hoeven te halen om een wachtwoord of e-mailadres in te vullen. Dat drammerige en frustrerende registratieproces aan het begin zal misschien bedoeld zijn om zoveel mogelijk e-mailadressen van ouders te verzamelen. Ik vermoed dat veel ouders bij die eerste kennismaking al afhaken: teveel gedoe en de frietjes worden koud. Als de kids later de app opnieuw willen gebruiken moet je opnieuw het e-mailadres van de ouders en het wachtwoord invullen. Waarom? Het is toch allemaal zo educatief en veilig? Oh ja, je kunt je ook aanmelden voor het ouderspanel: een “exclusieve gemeenschap” van ouders die een bijdrage willen leveren aan het verbeteren van Happy Studio. Genoeg te doen om de app beter te maken, maar ik bedank voor deze vrijwilligersarbeid.

Downloaden: Happy Studio (gratis, universeel, iOS 5.0+)

Mobile Marketing

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.