9292 onderzoekt wensen voor mobiele OV-routeplanner

9292 is een enquete gestart om gebruikerswensen te verzamelen. Na een prijsvraag en een bureauonderzoek is het de derde methode om nieuwe ideeën voor mobiele reisinformatie voor 9292 op te doen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

mobiel consumentenonderzoekDat de huidige iPhone-applicatie van 9292 niet bij iedereen in de smaak valt is wel duidelijk. Maar hoe moet het dan wel? Om dat uit te zoeken organiseert 9292 vanaf vandaag een marktonderzoek over mobiele OV(web)-applicaties. Tegelijk loopt er een programmeerwedstrijd waarin ook naar de ultieme reisassistent wordt gezocht. Op 18 mei wordt de winnaar van deze wedstrijd bekendgemaakt. Dat is niet het enige: bij 9292 zelf is afstudeerder Giedo Donkers bezig gegaan om 34 mobiliteits- en OV-applicaties te onderzoeken. En vanaf vandaag komt daar een marktonderzoek bij waarvoor minstens 1.000 respondenten nodig zijn.


Bij de 34 mobiliteitsapplicaties die Giedo Donkers in april 2009 bekeek zaten veel iPhone-applicaties, waaronder Trein en Infomaps Amsterdam, maar ook talloze buitenlandse applicaties en applicaties voor andere platformen. Er werd gekeken naar functionaliteit, informatie en gebruiksgemak. Giedo maakte een lijst van meer dan 200 functies, onderverdeeld in 5 categorieën: plannen van een route, bekijken van een dienstregeling, gebruik van kaarten, bekijken van storingen/wijzigingen en extra’s. Elke categorie is onderverdeeld in clusters en per groep is bekeken of deze wel of niet relevant is voor het onderzoek. Wat daarbij ook opviel is dat veel applicaties zich op één type vervoermiddel of één regio richten, terwijl 9292 meerdere vervoerstypes verspreid over meerdere regio’s aan elkaar moet zien te knopen.

Uit het marktonderzoek blijkt dat de Nederlandse uitblinker in gebruiksgemak en functionaliteit de bekende applicatie ‘Trein’ is, maar dat in het buitenland uitgebreidere en mooiere applicaties te vinden zijn, zoals de Canadese ‘Red Rocket’ (laat uitgebreide halte informatie zien en is makkelijk in gebruik), het Luxemburgse ‘HotCity’ (simpele vormgeving die ook nog aan te passen is en informatie van verschillende vervoerstypes), het Zwitserse ‘SBB Timetable’ (meeste functionaliteiten van onderzochte applicaties), de New Yorkse ‘iTrans NYC’ (gebruik van interactieve kaart en route functies) en de Londense ‘TubeDeluxe’ (bekijken van storingen/wijzigingen en route plannen vanaf een kaart).

De complete lijst met door 9292/Giedo Donkers onderzochte applicaties (alfabetische volgorde):

  • 9292ov
  • BikePlanner
  • Bus Utrecht
  • CityTransit
  • CPH Metro
  • CTA Tracker
  • File Info
  • GottaGo
  • HotCity
  • iBart
  • iBicis BCN
  • iMetro
  • Infomaps Amsterdam
  • iRail
  • iStart
  • iTrans NYC
  • NYCTransit
  • NS Xtra
  • Op de rails!
  • OVV-GPS
  • PDXBus
  • Red Rocket
  • SBB Timetable
  • SGTransport
  • Subway Map
  • Trafikanten
  • Tramdroid
  • Transit Syd
  • TransLink
  • Trein
  • Trip Planner
  • TubeDeluxe
  • vonAnachB
  • WorldSub Moscow

De programmeerwedstrijd, het bureauonderzoek van de 34 applicaties en het marktonderzoek moeten samen een schat aan informatie opleveren waarmee 9292 aan de slag kan. Wie wil meedoen kan de 38 vragen (!) tellende enquête hier vinden: Mobiel Internet in het openbaar vervoer. Onder de deelnemers verloot 9292 een restaurantbon van €50, een Bijenkorf-kadobon van €50 en een retourticket naar Frankfurt met NSHispeed.

Reacties: 17 reacties

  1. Neem een voorbeeld aan Trein, voeg daar bussen en overig OVervoer aan toe en je heb een perfecte applicatie

  2. Antwoord op jou vraag Gonny: Ja, net gedaan.

    @gise: Ik vind die buitenlandse apps veel indrukwekkender. Als er zoiets voor NL komt dan ben ik heel blij. Trein is goed, maar ik wil(zoals altijd) beter(met name sneller).

  3. @gise: SBB al geprobeerd? Werkt ook voor NL treinreizen.

  4. Volgens mij is dit de eerste keer dat zo’n groot bedrijf niet arrogant doet en daadwerkelijk stappen onderneemt om kritiek op te pakken en daar ook iets mee te doen… Hulde 🙂

  5. Ik wil liever dat ze hun API vrijgeven.

  6. Jermaine (of Deadmau5? 😉 ): Well said!

  7. @Jermaine: Gelukkig nemen ze het erg serieus en maken er ook een redelijk budget voor vrij….

  8. @Dennis: Wat heeft een API te maken met het onderzoek?

    Inderdaad zijn een aantal van die buitenlandse apps erg mooi. Zou Trein daarop gebaseerd zijn? Lijkt wel erg op Red Rocket.

  9. toch maar ingevuld want gebruik de 9292 applicatie toch best vaak, maar vindt het nog niet goed werken!

  10. Ik heb zelf de applicatie iTrans NYC & RedRocket gekocht (woon in NY en was onlangs enkele dagen in Toronto), en de HotCity & SBB Timetable applicaties gratis gedownload.
    Ben persoonlijk nog van mening dat de Trein applicatie de beste interface heeft. @Henk, zie ook weinig overeenkomst tussen RedRocket en Trein.

    Elke applicatie heeft z’n sterke en minder sterke kanten. Ik ben benieuwd waar 9292OV uiteindelijk mee komt (en wanneer…).

  11. Ik vind het van ov9292 een beetje goedkoop overkomen; in plaats van dat ze bijv de trein programmeur inhuren om iets goeds neer te zetten? Het is misschien wat overcritisch…

    Wel goed dat iemand als guido ermee bezig kan; ik hoop wel dat hij ook bezig kan blijven als de euro’s binnenrollen…

  12. Origineel geplaatst door Mark de Bruin
    @gise: SBB al geprobeerd? Werkt ook voor NL treinreizen.

    Dit is handig voor internationale reizen want dat doet Trein niet.

    De GPS functie werkt trouwens niet erg goed in SBB, ik woon dicht bij Utrecht CS maar SBB geeft Utrecht Terwijde als beste optie. Indien Utrecht Terwijde vervolgens wordt opgezocht via SBB op de kaart ligt dit station vlak bij de Bilt…..

  13. Dit onderzoek is goed.
    De programmeerwedstrijd blijft een lachertje, zo’n student afschepen met een tienertourkaart of een PC die dan doet of hij niet weet dat een bureau een halve ton betaald krijgt.
    Wie is er dan zieliger, de NS of de student of beiden ?

  14. Slightly off-topic:
    Overigens: beetje oppassen met “onderzoek” bij OV jongens:
    Ze willen – na “onderzoek” – nu ook de toiletten op de trein afschaffen i.v.m. kostenbrsparingen.
    Nu weet ik niet hoe het met de overige 2,4 miljoen reizigers zit die dagelijks per trein reizen, maar ik word toch regelmatig aangezet tot toiletbezoek en mijn – ongetwijfeld amateuristische – eerste benadering is dat als dit bij 1% van hun ook zo is, er dan toch 24.000 problemen ontstaan.
    Moge het de iPhone app beter vergaan – ik pak uit voorzorg maar de auto…

  15. Heel goed dat ze dit doen. Ik denk ook dat ze het doen omdat ze vroeger het medium waren voor je OV trips. “Oja, even ov9292 checken” .. inmiddels heb je apps die 100 x beter zijn. Denk dat ze ook graag hun no.1 plekje weer terug hebben. Als ze na onderzoek al het beste van die apps in 1 app douwen, heb je wel een super app 🙂 ben benieuwd

  16. @Henk:
    Dat hebben ze ook gedaan, voor de deelnemers aan de wedstrijd.

  17. “Zuginfo” is zo’n andere buitenlandse app die prima werkt in Nederland. De app ondhoudt eerder gekozen stations, en werkt ook internationaal erg goed! Hij is alleen niet in het lijstje opgenomen..