De scheidingslijn tussen ‘lijken op’ en ‘klonen’ is soms flinterdun op de iPhone en iPad. Zo bespraken we gisteren Clash of Clans kopie/ kloon Total Conquest en Link the Slug, dat dezelfde visuele stijl hanteert als Pudding Monsters. Kopie of letterlijke kloon? Haal zelf maar door wat niet van toepassing is. Vandaag hebben we twee games die weer het randje opzoeken. Jelly Splash is letterlijk volgens de formule van Candy Crush gemaakt en Portalize, nou, die overschrijdt de lijn hoor. Alsof Portal voor iPhone en iPad is uitgekomen!
Portal op iOS: Portalize
“Het is tijd. De beste mobiele logische game is aangekomen op iOS.” Daarmee opent Portalize haar app-beschrijving en je hoeft maar even verder te kijken om te weten dat het foute boel is. Portalize lijkt als twee druppels water op de populaire 3D-puzzelgame Portal waarin je puzzels oplost door overal telepoorten op te schieten zodat jij en objecten van de ene naar de andere plek kunnen bewegen. Maar ontwikkelaar Valve is in geen velden of wegen te bekennen. Er hangt geen rumoer om de release heen en we hebben nergens een aankondiging vernomen. Nee: Portalize is een kloon. Een schaamteloze, die zichzelf min of meer verkoopt als het origineel voor de iPhone en iPad. De puzzels zijn zelfs gelijk! Je hebt 15 kleine beproevingen waar je doorheen gaat, die van elkaar gescheiden zijn door metalen gangetjes – net als in Portal. De kleuren zijn identiek, het wapen waarmee je de telepoorten schiet is gelijk en ook alle vormen zoals de Companion Cube komen rechtstreeks terug. Het stuurt wel wat fragieler omdat het rondkijken ook werkt als je maar een halve centimeter boven de loopstick hangt met je vinger. Draaien gaat eigenlijk te snel, maar tikken gaat handig met een druk in beeld en dat werkt eigenlijk weer prima. Toch gaan we er niet aan toegeven. Ja, het is knap dat het technisch door een amateur op iOS in elkaar is geknutseld, maar het is ronduit schaamteloos dat een game hier 1-op-1 is gejat. Portalize kan ongetwijfeld niet al te lang in de App Store te downloaden zijn. Maar doe je wel inspiratie op, Valve?
Downloaden: Portalize (gratis, universeel, iOS 5.0+)
Jelly Splash: opvolger van Candy Crush Saga?
Nu weer terug naar een game die de gevoelige lijn van klonen niet overschrijdt. Maar Jelly Splash flirt er wel mee. Het puzzelspelletje met exact dezelfde opzet als Candy Crush Saga is al sinds juni verkrijgbaar op de iPhone en iPad, maar wordt nu door Apple gepromoot in de Uitgelicht-sectie van de App Store en nu de recensies binnenstromen, werpen we er graag alsnog een blik op. Er is één groot verschil tussen Candy Crush en Jelly Splash (de naamconstructie is het in ieder geval niet!): in de eerstgenoemde swipe je eenvoudig twee snoepjes met elkaar zodat ze beide van plek wisselen en je een combinatie maakt. In Jelly teken je echter een zo lang mogelijke lijn door alle puddingen in dezelfde kleur. Hoe langer de lijn, hoe meer punten en hoe meer ruimte er natuurlijk vrij komt voor nieuwe stukken pudding om te verwijderen. Grote reeksen wegwerken levert explosieve puddingen in een rij op die hele rijen kunnen vervagen en soortgenoten aansteken waardoor kettingreacties mogelijk zijn.
Zo luidt de basis van een stuk of 100 levels waarin je te maken krijgt met verschillende uitdagingen. Verwijder alle zwarte vlekken onder de puddingen in 15 zetten, of haal een score van 12.000 punten in 10 zetten. De opbouw in niveau komt zelfs overeen met Candy Crush en net als wij zal je even voor het 20ste level voor het eerst zonder hartjes van mislukte pogingen komen te zitten, vermoeden we. Een spelletje als Candy Crush en ook dit Jelly Splash is zó op geld innen uit in-app aankopen gericht, dat je soms twijfelt wie nou eigenlijk wie bespeelt. Tegelijk deert het niet: je kan uren met Jelly Splash doorbrengen. De formule heeft zich al bewezen.
Downloaden: Jelly Splash (gratis, universeel, iPhone 4+, iPod touch 4th gen+, iPad 2+, iOS 6.0+)
Trailer van de Dag: Bit.Trip Presents Runner 2
De game ‘Bit.Trip Presents Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien’, zeg maar Runner 2, komt aanstaande winter naar iOS. De website Cult of Mac kwam met dit nieuws over de karakteristieke ritmische platformgame toen ze de ontwikkelaars spraken op PAX (Penny Arcade Expo), een gamefestival dat in Seattle werd gehouden. Gaijin Games heeft het spel ontwikkeld en wil het deze keer ook zelf uitbrengen. Eerder was dit deel al te spelen op de spelcomputers en de Mac. De makers laten weten dat ze de bediening deze keer op de schop hebben gegooid en een besturing willen die veel beter aansluit bij hoe op een touchscreen wordt gespeeld. In tegenstelling tot de vorige versie worden in Runner 2 voor het eerst HD-beelden gebruikt. Je moet in de uiteindelijke game ook retrolevels kunnen ontgrendelen. De game wordt later dit jaar of begin volgend jaar uitgebracht als een universele app. Onderstaande beelden zijn nog niet van de iOS-versie, maar geven een goed idee van hoe het er uit gaat zien.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties