Apple wil dat Belgacom betaalt voor goedkeuring 4G-netwerk

Belgacom wil niet betalen voor aanvullende test, om vast te stellen of het 4G-netwerk geschikt is voor de iPhone. Het 4G-netwerk is wel goedgekeurd voor iPads.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

belgacom torensBelgacom-klanten met een iPhone krijgen voorlopig geen toegang tot het 4G-netwerk van deze Belgische provider. Belgacom heeft via Proximus al een 4G-netwerk, maar kan geen iPhones toelaten omdat Apple het tegenhoudt. De iPhone is volgens woordvoerder Jan Margot wel getest op het netwerk van Belgacom, maar pas als de provider betaalt voor speciale testen zal er goedkeuring volgen. Belgacom wil echter niet opdraaien voor de extra kosten die dat met zich meebrengt. Op de website van Apple staat momenteel dat Proximus/Belgacom en Mobistar een geschikt LTE-netwerk aanbieden voor de iPad, maar dezelfde erkenning is er voor de iPhone nog niet. Het lijkt dus vooral een maatregel van Apple om extra geld te vragen voor het toelaten van de iPhone op een mobiel netwerk.


“Van onze kant wordt er niets tegengehouden”, zegt woordvoerder Margot. Dat heeft niets te maken met het feit dat Mobistar de eerste provider was die de iPhone in België mocht aanbieden. Apple staat ook open voor een partnerschap met Belgacom, maar dan moet er wel betaald worden. Pas na het uitvoeren van nog meer testen kan het 4G-netwerk van Belgacom officieel goedgekeurd worden. Mobistar heeft sinds april 2013 goedkeuring van Apple om iPhones toe te laten op het netwerk, maar zal het 4G-netwerk pas eind van dit jaar openstellen. Woordvoerster Patti Verdoodt denkt niet dat het blokkeren van Belgacom iets te maken heeft met de nauwe banden tussen Apple en Mobistar. “Dat is iets tussen Belgacom en Apple, maar daar hebben wij geen afspraken rond” zegt ze.

Wat eraan voorafging…

In december 2012 verschenen berichten dat gebruikers met een iPhone 5 gebruik konden maken van het 4G-netwerk van Proximus, maar het was nog niet officieel opengezet. Proximus wilde met de komst van iOS 6.1 ook 4G activeren voor gebruikers. Maar het liep iets anders dan gepland: mensen met een iPad 4 en iPad mini konden wel op het 4G-netwerk van Proximus, iPhone-bezitters niet. Terwijl het 4G-netwerk van Proximus gebruikt kon worden met smartphones van andere fabrikanten, bleven de iPhone-bezitters in de kou staan. Overstappen naar een andere provider had geen zin, want Mobistar en BASE gaan pas eind 2013 van start met een 4G-netwerk. Het wachten is dus tot het moment dat de andere providers een 4G-netwerk gaan aanbieden. Er zijn geluiden dat Apple afspraken met Mobistar heeft dat zij als eerste de nieuwste iPhones op het 4G-netwerk mogen toelaten. Dat zou ook verklaren waarom iPads al wel toegang hebben tot het 4G-netwerk van Proximus; die vallen namelijk niet onder de overeenkomst met Mobistar.

Tipgever: @undertaxxx25

Reacties: 16 reacties

  1. Nou.. Kom maar op trollen!! Let the flight begin 🙂

  2. Mocht leuk zijn als Belgacom/Proximus aan alle klanten 4G aanbieden eerst en niet alleen de mensen met het duurste abonnement. En ja dat Apple daar geld voor vraagt vind ik ook niet gepast. Maar ja we hopen dat het goed zal komen, een goeie 3G verbinding heeft Belgacom/Proximus al op naar een goede 4G verbinding.

  3. Hopelijk komt er snel een akkoord, anders zal het overstappen naar Mobistar worden als deze hun LTE netwerk uitrollen eind dit jaar 🙂

  4. @Hanske: Dat is ook mijn plan!
    Dus Proximus beslis zelf maar ;).

  5. Dit is echt een kinderachtig spel van het hoogste niveau. Laat ons nu toch gewoon op dat 4G netwerk !!

  6. inderdaad een optie om te overwegen ,overstappen indien ze niet vlug tot een overeenkomst komen

  7. Kan wel goed zijn, maar mij zie je niet meer bij mobistar !
    Niks dan problemen mee. Hoop maar het snel in orde komt bij belgacom.

  8. Mobistar is een stom bedrijf… Constant problemen… Voice mail die late berichten laat horen… Enz… Echt belachelijk van Apple… Maar Mobistar zal er wel voor iets tussen zitten kan oom ni anders proximus was al lang klaar met een goeie dekking te geven op de meeste plaatsen… Terwijl Mobistar nog maar net begonnen was met installeren van 4G antennes … Dus gezien de situatie heeft Mobistar weeral eens tijd om sneller operationeel te zijn met FLUT 4G en je gast het zien. Van zodra Mobistar 4g vol open zet zal proximus zijn goedkeuring krijgen…

  9. Hopelijk kan Mobile Viking ook profiteren van de 4g verbinding van Base eind dit jaar.

  10. Origineel geplaatst door Bry
    Mocht leuk zijn als Belgacom/Proximus aan alle klanten 4G aanbieden eerst en niet alleen de mensen met het duurste abonnement. En ja dat Apple daar geld voor vraagt vind ik ook niet gepast. Maar ja we hopen dat het goed zal komen, een goeie 3G verbinding heeft Belgacom/Proximus al op naar een goede 4G verbinding.

    20 euro per maand generation connect is inderdaad een zeer dure mogelijkheid

  11. Niet erg. Het 4G netwerk is nog niet klaar voor smartphones. Ik heb het even gehad via een workaround maar ik had enorm veel gemiste oproepen zonder dat ik mijn iPhone hoorde bellen. Blijkbaar ben je via gsm netwerk niet bereikbaar als je op 4G zit. Sony Xperias zouden dit probleem ook hebben. De rest weet ik niet. 3G van Proximus is voorlopig snel genoeg voor mij, wat niet wegneemt dat 4G bangelijk is.
    Generation connect vind ik een zeer goede aanbieding.

  12. Koop gewoon een ander merk. Dan zetten apple zichtzelf schaakmat. Ze beseffen daar bij apple niet dat ze daarmee ook klanten verliezen…. Ze worden nu al ingehaald door Samsung.

  13. ik verander gewoon van merk provider zo zet Belgacom zichzelf schaakmat. Ik ga niet die prullen van Samsung kopen om dan wel op het Belgacom 4G netwerk te kunnen want dan schiet ik mezelf in de voet.

  14. @Ghislain: das de reden gestopt met iPhone , altijd gezever met de providers , en updates ; plus batterijen problemen , dan maar over geschakeld naar nokia 920 zeer te vrede batterij een pak beter , nu al 3 de dag nog maar aan de helft gekomen , camera 8,2 mpxl en 32 gb voor minder geld dan iphone5

  15. Ik ben eergisteren langsgeweest in een belgacomshop, en vroeg de optie 4G aan. (ik meldde dat het voor de iPhone 5s was) en ze verkochten het mij nog ook. Dus ik en mijn vrouw beiden de optie 4g. En nu lees ik dit hier… dat is echte klantvriendelijkheid!! Ze mogen dit niet verkopen als het toch niet werkt!

  16. Ik ben er zeker van dat proximus de extra. Testen wel zal laten uitvoeren op het moment dat er concurrentie komt.
    Waarom zouden ze het nu doen? Er is toch geen alternatief…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.