
OV Melding: klacht over openbaar vervoer versturen met iPhone-app
Natuurlijk, je kan op Twitter of Facebook klagen over een smerige trein of substantieel te vroeg rijdende bus. Maar je kan ook vanuit het openbaar voer al aankloppen bij het openbaar vervoer. De nieuwe gratis iPhone-app OV Melding laat je klachten en suggesties naar vervoersmaatschappijen versturen zonder dat je uitvoerig op zoek hoeft naar een adres om naar te mailen. Je vult formulieren in met je persoonlijke gegevens, de melding zelf en je mail wordt verstuurd.
NS, Connexxion, GVB, RET, GVU, Veolia, Arriva, Hermes, EBS en Qbuzz zijn de vervoersmaatschappijen die ondersteund worden in de Nederlandse iPhone-app. Op het moment van schrijven staan ze in die volgorde, maar dat is aan verandering onderhevig. De applicatie houdt namelijk bij hoeveel meldingen er worden verzonden naar de maatschappijen en deelt past daar zijn hoofdpagina op aan. De grootste zondebok staat bovenaan. Misschien geeft het wel een stok achter de deur voor de maatschappijen zelf om een beetje beter hun best te doen. Je kan altijd hopen.
Bij het drukken op een maatschappij, zie je een pop-up met het verzoek zoveel mogelijk velden in te vullen om een zo nauwkeurig mogelijke melding te doen. Je wordt daarna verzocht om je naam, adres, telefoonnummer, OV-chipkaart nummer, traject, halte of station, voertuignummer en natuurlijk de melding zelf in te voeren. Daarnaast kan je maximaal drie foto’s bijvoegen voordat je op Versturen drukt. Is het allemaal wat dringender, dan druk je rechtsboven op de telefoon.
De ramptoeristen hebben niet zoveel te zoeken in OV Melding van ontwikkelaar DoodleSoft. Je treft in de applicatie vooralsnog niet de meldingen of foto’s van anderen. Wel is er dus de chart van vervoersmaatschappijen met de meeste meldingen, maar daar houden de frivoliteiten van de app op. Het is een snelle manier om een klacht door te geven. Niets meer, niets minder.
Downloaden: OV Melding (gratis, iPhone, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Te veel gedoe
Wat is het nut ervan? Klagen? Of wordt er echt iets gedaan met je klacht
Eindelijk.
Dan krijgen ze eens echt een beeld van wat er allemaal misgaat voor dat schandalige bedrag dat ze vragen. Nu doen velen de moeite niet omdat het teveel moeite kost om melding te maken.
EDIT: handig zou wel zijn als je bijvoorbeeld standaard gegevens kunt opslaan die de app moet gebruiken bv naam, adres, ov chipkaart nummer etc etc. Is wat makkeijker als je die niet elke keer hoeft in te vullen.
De melding/klacht/suggestie gaat direct naar de klantenservice van het vervoersbedrijf. Het is aan hun om er iets mee te doen daarna.
@Dpaki:
Dat vinden wij nou ook! En aan je suggestie is gedacht. Na het versturen van je eerste klacht, zal je merken dat de app je basis informatie heeft opgeslagen!
Helaas voor de Hagenaars en Hagenezen staat HTM en HTMbuzz er niet tussen. Dat moet dus nog via het 0900 nummer
@Robin:
Ik heb je mail net beantwoord, Robin. We kunnen van buitenaf data in de app veranderen en toevoegen, dus vanaf nu staat ook HTM in de app!
Er zijn zoveel vervoerders, dat we er wel eens één over het hoofd zien.
Bedankt voor het melden!
Zo een app kunnen we in België goed gebruiken. Hier rijd niks op tijd van het openbaar vervoer.
Leuk idee, maar al die gegevens die ingevuld worden, wat gebeurd daar mee ?
als het een app van de NS zelf zou zijn zou ik het geen probleem vinden, maar van een externe partij…hmmm
@Absrnd:
Wij doen niks met die informatie. De melding wordt rechtstreeks via de app naar de vervoersmaatschappij verstuurd. Het enige wat wij bijhouden is een tellertje per vervoersmaatschappij, om te tonen hoeveel meldingen er verstuurd zijn.