Machinarium Pocket Edition: prachtige point & click voor iPhone

Het avonturen-puzzelspel Machinarium Pocket Edition maakt het met prijzen overladen Machinarium geschikt voor iPhone.
Bart Breij -

Machinarium Pocket Edition iPhone iPadOverladen met prijzen. Voor zijn muziek, zijn kunstige tekenstijl en voor het neerzetten van een wereld ver van hier. Machinarium is misschien wel het meest positief ontvangen point & click-spel van de afgelopen jaren. Het spel waarin je een robot bij de hand neemt op een roestbruine planeet was al verkrijgbaar voor de iPad, maar is nu ook uitgekomen voor de iPhone. Het enige verschil is dat je in Machinarium Pocket Edition inzoomt om de omgeving dichterbij te bekijken.

Niet overal op drukken

Machinarium is niet helemaal een traditioneel point & click-avontuur. Een belangrijk aspect is anders. In de meeste spellen in het genre kan je overal in beeld klikken en kan de hoofdpersoon er iets mee. Het touw dat zich in de uithoek van het beeld bevindt: als je personage het niet kan pakken, heeft hij er in ieder geval iets over te zeggen. In Machinarium mag je gerust het hele scherm aantikken, maar je hebt er niks aan. Je kan alleen voorwerpen pakken of acties uitvoeren als die binnen handbereik van de robot zijn. Met tikken in beeld verplaats je de robot.

Machinarium Pocket Edition opdracht

Meebuigen

Een van de redenen dat Machinarium zo in de smaak viel bij fans van het genre, is de moeilijkheidsgraad. Waar spellen als The Room en Mosaika (link naar iPadclub) je graag bedienen met tips als je er even niet uitkomt, is Machinarium passief met hints en verricht je echt zelf het puzzelwerk. Soms moet je verzamelde voorwerpen combineren waar je echt niet aan dacht en kan je ze op een totaal onvoorspelbare manier toepassen – maar omdat het spel die verrassingen al vanaf het begin voorlegt, weet je dat het zo is. Puzzels zijn gewoon niet altijd logisch in Machinarium. Je moet je verstand met het spel soms meebuigen.

Sfeer en charme

De tekenstijl en de muziek van het spel zorgen voor een sfeer die zich moeilijk laat vergelijken met andere spellen. Dat het spel ‘stom’ is en personages niet praten, mis je niet door de sfeervolle (en vervreemdende) muziek en draagt juist bij aan hoe knap dit spel in elkaar zit. Als iemand iets van je moet hebben, zie je dat aan een gedachtenwolkje. En ook al is de wereld van Machinarium doorspekt van robots: afstandelijk voelt hij niet. De wereld komt over als een samenhangend geheel en elk scherm is doorspekt van charme. Toch is er wel een minpunt te verzinnen. Het kleinere iPhone- en iPod-scherm vereist inzoomen van de omgeving om voorwerpen goed te zien, maar bij de minste of geringste animatie die op een vondst volgt, zoomt het spel de actie weer uit. Zo ben je wel actief met zoomen bezig.

Machinarium Pocket Edition binnenruimte

Alleen voor iPhone of universeel

Machinarium Pocket Edition is niet de enige manier waarop je Machinarium op de iPhone kan spelen. De al langer uitgebrachte iPad-app is tegelijk ook universeel geworden en daarmee ook geoptimaliseerd voor de telefoon. Die is nu tevens geschikt gemaakt voor de iPad 1, ondersteunt nu ook Retina-beelden en kost 4,49 euro.

Downloaden: Machinarium Pocket Edition (€1,79, iPhone, iOS 5.0+)
Downloaden: Machinarium (€4,49, universeel, iOS 5.0+)

Reacties: 6 reacties

  1. Als ik de afsluitende woorden goed begrijp kan je beter de iPad versie kiezen als je zowel een iPhone als een iPad hebt. Of zit er toch een wezenlijk verschil tussen beide.
    Dat is me namelijk niet echt duidelijk geworden.

  2. @Jeroen: Op de iPad hoef je niet in te zoomen, wat op de iPhone soms wat irritant kan zijn. De iPad-versie heeft daardoor mijn voorkeur.

  3. Prachtig spel om op de iPad te spelen. Lijkt mij niets op de iPhone zoals zoveel point&click games.
    Persoonlijk had ik liever een deel 2 gezien.

  4. Origineel geplaatst door Bart Breij: @Jeroen: Op de iPad hoef je niet in te zoomen, wat op de iPhone soms wat irritant kan zijn. De iPad-versie heeft daardoor mijn voorkeur.

    Dank je! Heb de iPad versie dus net maar aangeschaft 🙂

  5. Kijk leuk dat de ontwikkelaar dan nu toch ook aan de ipad 1 gebruikers denkt. Dit zou een voorbeeld moeten zijn voor de vele ontwikkelaars die terwijl de specs en functies op de ipad 1 het spel aankunnen hun games of apps niet in afgeslankte vorm uitbrengen.

    Voorbeeld Plants vs Zombies 2, de camera gebruik je niet eens dus waarom niet voor ipad 1.

    Hulde aan deze ontwikkelaar, dat er maar meer ontwikkelaars dit voorbeeld mogen gaan volgen.

  6. ” Waar spellen als The Room en Mosaika (link naar iPadclub)”

    Afgezien vna het feit dat Machinarium echt 1 van de beste games ooit is; Maak je artikel even af Bart 😉