Nintendo geeft geen games uit voor de iPhone en iPad, maar dat wil niet zeggen dat een The Legend of Zelda-achtige ervaring je wordt onthouden op iOS. Verschillende ontwikkelaars brachten al een eerbetoon uit aan het avonturenspel waarin je bossen, woestijnen en kerkers doorkruist bewapend met zwaard en schild. Na de platformgame Swordigo en het recente puzzelspel Ittle Dew is nu het langverwachte Oceanhorn uitgebracht. Een volwaardig avonturenspel voor iPhone en iPad met een volwaardig prijskaartje van 7,99 euro. Maar hoe goed is Oceanhorn?
Originele 2D-3D opzet
Oceanhorn laat er geen twijfel over bestaan dat Zelda de grote inspirator was voor het spel. Je kan de hoofdrolspeler in het blauwe gewaad vervangen door de groene maillot van Link en de game zou zó in de Zelda-reeks passen. De vergelijking klopt van algemene dingen als de opzet van de wereld en de actie tot bijvoorbeeld het puzzelen met verschillende waterhoogten in de Forest Temple Shire. Het spel hanteert de cartoonstijl en het zeilen van The Legend of Zelda: The Wind Waker, maar combineert dat met de van bovenaf bekeken 2D-delen op de Super Nintendo, Gameboy en Nintendo DS. Het pakt de opzet van de 2D-delen en geeft daar een derde dimensie aan. Je bekijkt het spel schuin van boven en ontdekt ouderwets ‘hoekige’ omgevingen, maar die genieten wel flinke hoogteverschillen. De aanpak bleek technisch gezien een schot in de roos: Oceanhorn draait volgens verschillende spelers zelfs goed op de iPhone 3GS en heeft een omvang van slechts 280 MB – een compactheid die bij volledige 3D-games ondenkbaar is.
Vanaf de start fraai
Je begint het spel op je thuiseiland waarin je je vader ziet vertrekken op jacht naar een groot kwaad. Nog in je slaap wordt duidelijk gemaakt dat jij in zijn voetsporen moet treden als de volgende avonturier. Als je wakker wordt in de tent op een bergtop, zie je meteen hoe fraai Oceanhorn eruit ziet. De wereld is kleurrijk, levendig en vol van fraaie details. Mep met je stok op planten en je hakt ze omver, maar mep ergens anders op en je ziet altijd wel iets animeren – ook al is er niks om kapot te slaan. Je gooit met tonnetjes, potjes en wandelt langs de eerste tegenstanders, nog voordat je de schatkist vindt waarin traditiegetrouw een zwaard en schild liggen zodat je écht op avontuur kan gaan.
Besturing
De besturing van Oceanhorn op iPhone en iPad is geschikt voor links- en rechtshandigen, want je kan de knoppen omwisselen. Zodra de MFI-controllers uitkomen, kan je het spel daarmee ook besturen. De standaardbesturing bevalt gelukkig al prima. Daarmee loop je door ook maar een beetje een kant op te drukken in beeld, wat zowel kan in het midden van het beeld met tikken op het scherm, als linksonder waarbij je doet alsof je een pookje vasthoudt. In de alternatieve besturing zie je de pook ook in beeld, maar die laat het spel niet anders spelen en zetten we dus weer uit. De actieknoppen houdt Oceanhorn beperkt: met een grote knop mep je met het zwaard, met een tweede knop erboven gebruik je een item zoals een schild, een bom of een boemerang en met de Item-knop tegen de onderkant van het beeld, wissel je de items onder de tweede knop om. Het systeem werkt prima en omdat het scherm opgeruimd blijft, is het overzichtelijker dan talloze knoppen voor allerlei items. De knoppen reageren bovendien snel en voorspelbaar. De besturing heeft één minpuntje in combinatie met het camerastandpunt van het spel: we willen nog wel eens van een randje afvallen waardoor we onbedoeld op een lager plateau terecht komen waarna er weer een stuk omhoog geklommen of omgelopen moet worden.
Zelf ontdekken
We noemen het een minpuntje en de reden daarvoor is simpel. Na een tijdje spelen hebben we helemaal niet meer door dát we een spel spelen. Zo erg zitten we er in. Dat is iets wat Zelda-games op Nintendo-consoles ook kunnen bewerkstelligen en zeker op een touchscreen is het een prestatie van jewelste, omdat het kleine scherm of de touchscreen-besturing je doorgaans al snel uit een game haalt.
Niet bij Oceanhorn. De game slokt je op met zijn intelligente opzet en ontwerp. Zodra je op het hoofdeiland Tikarel bent aangekomen met de zeilboot, begint het avontuur echt en vanaf dan is het een kwestie van zelf het spel uitpuzzelen hoe je verder komt. Flessenpost, bordjes en praten met personages helpen je subtiel op weg naar wat de volgende logische stap is in het verhaal, maar het spel zet nergens een dikke pijl in beeld waar je naartoe moet. Je hebt alle ruimte te doen wat je zelf wilt en dat werkt bevrijdend. Ongeacht op welk eiland je bent: je ontdekt zélf. Pluist uit wat er op eilanden te doen is, hoe je in die ene grot komt, hoe je die schatkist aan de bergrand pakt en ook hoe je verschillende tegenstanders benadert om ze te verslaan.
Op je hoede
Levenspunten zijn schaars in Oceanhorn. Ondanks checkpoints waar je weer begint als je doodgaat, moet je altijd op je hoede zijn dat de goblins, krabben, vogels en skeletten die je tegenkomt je niet die ene fatale tik uitdelen. Het houdt je bij de les en maakt het spel ook spannend. Net als in Zelda zal je soms zelfs tijdens het schuiven van kratten, omzetten van schakelaars en andere puzzels tussendoor in gevecht zijn met tegenstanders – en des te groter is de voldoening als je een stap verder komt.
Langer dan 10 uur
Ontwikkelaar Cornfox Brothers stelt dat de verhaallijn van Oceanhorn 10 uur omvat, maar daarbij wordt uitgegaan van de snelste spelers. Je hakt dan niet alle bosjes omver voor hartjes, munten en items, je doet niet alle eilanden aan, voltooit niet alle missies om hoger te klimmen in je avonturiersrang en neemt geen tijd om een omgeving eens rustig te verkennen. Wij deden dat wel, en na vier uur zitten we daarmee op 13 procent van het spel en verslaan we de eerste eindbaas in de Forest Shire – de eerste van de drie ‘Zelda-tempels’ in het spel. Trek die lijn door en je komt aan de speeltijd die vergelijkbaar is met een echte Zelda.
https://www.youtube.com/watch?v=-IiX5-8FD0g
Dijk van een avonturenspel
Al doe je wel ‘maar’ 10 uur over Oceanhorn, dan nog krijg je een memorabel actie-avontuur mee op de iPhone en iPad. iCloud-sync tussen je voortgang op beide systemen ontbreekt en is het grootste minpunt van het spel. Maar het totale uitblijven van in-app aankopen, timers en opgelegde online integratie maakt dat je zó in het spel zit. Oceanhorn trekt je in zijn wereld met alle mogelijkheden en vrijheid en laat je niet meer los tot je alle items in je bezit hebt, alle bazen hebt verslagen en de vrede in Tikarel hebt teruggebracht. Deze game is niet alleen een ideale opvulling voor het Zelda-gat op de iPhone en iPad, het is ook een dijk van een avonturenspel op zichzelf. Oceanhorn is een van de beste iPhone- en iPad games die we tot nu toe speelden.
Downloaden: Oceanhorn (€7,99, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 20 reacties