‘Vijfde van Nederland kiest mobiel internet in plaats van Wi-Fi’
Een onderzoek van adviesbureau Deloitte heeft een goed kijkje genoemen naar de huidige smartphone- en tabletgebruik in Nederland, aan de hand van een onderzoek onder 2.000 deelnemers. Daaruit worden een paar interessante conclusies getrokken: zo wordt geconcludeerd dat ongeveer een vijfde van Nederland zijn of haar mobiele dataverbinding ziet als een hoofdverbinding en dus niet zo snel op Wi-Fi terugvalt. Smartwatches lijken het vooralsnog niet goed in Nederland te doen: slechts 2 procent van de ondervraagden wil er volgend jaar één kopen, terwijl 15 procent een smartphone gaat halen.
Van de gepeilde deelnemers zegt 21 procent zijn mobiele internetverbinding te zien als de primaire verbindingsmethode op een smartphone. Pakweg 75 procent zegt Wi-Fi te zien als primaire verbindingsmethode en over de resterende 4 procent weet het niet of is niks bekend. Wi-Fi lijkt bij ieder apparaat hoe dan ook de populairste keuze: bij tablets wordt de Wi-Fi-verbinding zo’n 90 procent van de tijd als hoofdverbinding gezien. Het is daarom vooral interessant om te zien hoeveel mensen inmiddels niet meer terugvallen op Wi-Fi.
Nederlanders zijn vooralsnog de meest fanatieke Wi-Fi-gebruikers van Europa. Onderstaande grafiek laat per land het onderscheid zien.
Het gebrek aan interesse in een smartwatch hoeft niet te betekenen dat de iWatch het volgend jaar moeilijk zal krijgen. Op het moment zijn er immers vrij weinig van deze horloges die bekend staan bij een breed publiek. Samsung’s Galaxy Gear en Sony’s Smartwatch zijn gemaakt door bekende bedrijven, maar horloges zoals Pebble en de Cookoo Watch lijken vooralsnog een kleine groep van Nederland te bereiken. Een horloge van Apple zou de productcategorie wellicht onder de aandacht krijgen.
15 procent van Nederland is volgens Deloitte van plan om 4G af te sluiten in het komende jaar. Mensen die dit niet willen doen vinden de nieuwe mobiele verbinding vooral te duur (30%) of zijn tevreden met hun huidige internetsnelheid (25%).
Het onderzoek onderstelt ook een paar dingen die we al een tijdje vermoedden, maar die nu door Nederlandse onderzoekers zijn ondersteld. Zo vertelt Deloitte dat smartphone- en tabletbezitters met een iPhone of iPad over het algemeen trouwer aan hun merk zijn dan gebruikers van concurrererende apparaten. Samsung zou vooralsnog de grootste partij in de markt zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties