Met de uitgave van Final Fantasy IV: The After Years vanochtend, kunnen we gerust spreken van een onverwacht begin van de week op het gebied van iOS games. We trekken de lijn verder met de releasedatum van Assassin’s Creed Pirates op iPhone en iPad. Numerity is een zoek-en-vind spelletje waar je helemaal rustig van wordt en Blocky Roads is een balans-racespelletje in Minecraft-stijl, dat je precies zo kietelt dat je steeds maar door wilt spelen.
Helemaal zen: Numerity
Wanneer startten we voor het laatst een game op waarvan we meteen zo rustig werden? Numerity maakt je zó zen dat het eng is. Want het spel heeft er bizar weinig voor nodig. Rustige new age-klanken verwelkomen je in de app op iPhone en iPad en de grijze achtergrond versterkt het ‘even helemaal niets’ gevoel. De klanken gaan meteen door vanaf het menu naar het eerste level en het kost welbeschouwd een seconde of drie voordat je doorhebt dat ook de gameplay rustgevens is. In Numerity stuit je op een stijlvol in elkaar gezet veld van cijfers, in alle richtingen door elkaar heen maar wel stilstaand. Je ziet een cirkel in beeld met het cijfer dat je moet opzoeken en aantikken en als je het cijfer hebt gevonden, kleuren alle zelfde cijfers zwart. Zo heb je in een paar drukken een tekening gemaakt van het cijferveld – al zie je steeds pas achteraf om wat het gaat. Het inzoomen en uitzoomen van het veld gaat daarnaast fraai. Dat het bekende personen of monumenten zijn die je vrijspeelt én de sterrenwaardering voor de ‘puzzels’, zijn de motivators om verder te spelen. Of verder weg te dromen.
Downloaden: Numerity (€0,89 ter introductie, universeel, iOS 6.0+)
Blocky Roads: wortel voor je neus
Ken je het onnozele browserspelletje Cookie Clicker? Als geen ander geeft het aan dat je bereid bent om verder te spelen als je constant voor je vorderingen wordt beloond. Blocky Roads heeft dat trucje ook goed onder de knie. Het is de vijfduizendste balanceer-met-je-auto-op-de-heuvels game en de zesduizendste game met Minecraft-blokken als uiterlijk, maar de combinatie hadden we nog niet gezien en blijkt net zo aanstekelijk als het eruit ziet. De twist van Blocky Roads is dat je zoveel munten onderweg oppakt, dat je eigenlijk meteen wel een upgrade van je wagen kan installeren na een poging (in het begin althans, mind you). Dát is dus ook wat je doet voordat je de volgende poging onderneemt. Niet herstarten, maar upgraden! Als je vervolgens nog eens een poging doet en benzine, schatkisten en zelfs nieuwe auto’s scoort tijdens het hobbelen op de heuvels, begin je zonder pardoes het volgende level. Haal je weer bonussen. En zo blijf je maar doorspelen en als je dan ook nog de steentjes bij elkaar spaart om je eigen wagen te maken… ja, Blocky Roads heeft het begrepen.
Downloaden: Blocky Roads (€1,79, universeel, iOS 5.0+)
Downloaden: Blocky Roads Winterland (gratis probeerversie in winterthema, universeel, iOS 5.0+)
Trailer van de Dag: Assassin’s Creed Pirates
Een volledige Assassin’s Creed waarin je kan gaan en staan in een gedetailleerde, historische wereld is technisch gezien nog wel een érg grote uitdaging voor iPhone en iPad, maar het houdt Ubisoft niet tegen om de befaamde gameserie naar iOS te brengen. Assassin’s Creed Pirates draait om het visueel spectaculairste onderdeel van het laatste spelcomputerdeel in de reeks en plaatst je achter het roer van enorme piratenschepen. Daarin stel je een bemanning samen van piraten en soldaten die allen hun specialiteiten hebben. De een zorgt voor het sneller vuren van kanonnen, een ander kan wellicht extra sterkte voor je schip waarborgen – daarvoor moeten we de game wel echt spelen. Hoe het spel bestuurt is ook nog niet helemaal bekend, maar Ubisofts nieuwe aankondigingstrailer laat zien dat er een hoop spektakel bij komt kijken. Het draaien om grote viermasten, het klotsen van de golven in een roerige zee, kanon- en blimseminslagen die elkaar in hoog tempo opvolgen. Ubisoft heeft nu de release van de game bekendgemaakt. Assassin’s Creed Pirates komt op Sinterklaasavond 5 december uit, voor 4,49 euro.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties