‘Slim’ en sleutelloos fietsslot Lock8 behaalt Kickstarter-doel
Kickstarterproject Lock8, een slim fietsslot met bijbehorende app, heeft het crowdfundingdoel van 50.000 pond behaald, met nog zes dagen te gaan. Daarnaast haalde Lock8 ook nog extra financiering van Horizon Ventures en Otto Capital binnen. Je kunt Lock8 ontgrendelen met een app in plaats van een sleutel. In het slot zelf zijn GPS-tracking, een alarm, een temperatuursensor en een accelerometer opgenomen. Het slot is bedoeld als vervanging voor sleutels en als veiligheidsalarm, maar ook als eenvoudige manier om je fiets te verhuren of uit te lenen.
Om een fiets met Lock8 op slot te zetten en te ontgrendelen gebruik je dus je iPhone, waarbij de communicatie via Bluetooth verloopt. Het is echter ook mogelijk om een virtuele sleutel te maken en deze aan anderen door te sturen. Zo zouden gebruikers fietsen kunnen verhuren of met anderen kunnen delen. Als de temperatuursensor en de accelerometer in het slot detecteren dat iemand een fiets probeert mee te nemen of het slot probeert door te zagen, laat het Lock8 slot een alarm van 120 decibel afgaan. Ook het doorknippen van de smart-cable zal een ear-pitching geluid uit het fietsslot ontlokken. Het slot weegt 450 gram en zal rond juli 2014 bij klanten worden bezorgd.
Een soortgelijk Kickstarter-initiatief voor een slim fietsslot is het hier eerder besproken Bitlock, een project vorige week het benodigde doel van 120.000 dollar behaalde. Beide initiatieven gebruiken smartphones in plaats van sleutels en beide systemen lenen zich voor het delen of verhuren van fietsen. Er zijn echter een aantal belangrijke verschillen, die erop neerkomen dat Lock8 (tijdelijk $149, daarna $200) uiteindelijk een geavanceerder apparaat is dan Bitlock ($129).
De batterij van Lock8 laadt bijvoorbeeld op door te fietsen en hoeft dus minder snel te worden vervangen. Daarnaast gebruikt het systeem van Lock8 niet alleen de GPS in een smartphone, maar heeft het fietsslot zelf ook een ingebouwd GPS-systeem. Die ingebouwde tracker kan erg handig zijn voor het verhuren en lokaliseren van een fiets, bijvoorbeeld wanneer hij gestolen is met het slot er nog aan. Daarnaast heeft de app van Lock8 een verhuursysteem, waarbij 90 procent van de opbrengsten naar de fietseigenaren zelf gaan. Bitlock (verzending in augustus 2014) heeft dan weer wel een activiteiten- en calorieëntracker, en Lock8 niet. In oktober won Lock8 de TechCrunch Disrupt Europe, een wedstrijd tussen Europese start-ups.
Kickstarterpagina Lock8 ($129, daarna $200, iPhone, iOS 6.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik wacht wel even totdat het slot wat goedkoper is. Het slot is nu namelijk duurder dan mijn fiets, wat een beetje teveel van het goede is.
Sta je dan met een lege telefoon…
Wordt eerst je telefoon en dan je fiets gestolen…
Vooral accu gaat een probleem zijn. Naast de software en hardware (ingebouwde sensoren) zal vooral de GPS module batterij leegslurpen. En wie zit er nu op te wachten om met enige regelmaat nóg een device te moeten opladen? Wellicht iets voor zakelijk fietsverhuur, maar ik denk dat veel particulieren die dit apparaatje gekocht hebben dit ongemak onderschatten.
Een groot magneet op het slot klikken aan 2 kanten. Dan is hij niet meer terug te vinden.
Als de opvolger uitkomt en dit slot goedkoper wordt, heb je allang een nieuwe fiets en zijn er vast nog een paar concurrenten die minder dan $130/$200 kosten.
Pricey
Als het slot ooit onder de €100 komt ga ik het zeker overwegen. Handig om geen sleuteltje meer te hoeven gebruiken.
Van dit bedrag kan je op MP 4-6 fietsen kopen haha (incl slot :p)
Ingebouwd gps systeem in het slot. Hoe stuurt hij die gps data dan naar je toe als de fiets inclusief slot gestolen is? Moet je een data abbo afsluiten?
Ik hou het bij de normale slot, ik ga het de dief niet nog makkelijker maken.
@EOTB: Het fietsslot haalt de benodigde voeding uit magnetische inductie. Als je een fiets regelmatig gebruikt zou het opladen dus geen probleem moeten zijn. Als back-up is er ook een usb-ingang voor het opladen van de batterijen.