‘Helft iPhone 5c-kopers had hiervoor nog geen iPhone’

Een nieuw onderzoek van Kantar Worldpanel ComTech onderstelt dat de helft van de iPhone 5c-bezitters hiervoor geen iPhone had.

iphone 5s 5cEen nieuw onderzoek van Kantar Worldpanel ComTech onderstelt dat Apple met de iPhone 5c een veel breder publiek weet te bereiken dan normaal. Volgens de onderzoekers heeft ongeveer 42 procent van de iPhone 5c-bezitters een inkomen van minder dan 49.000 dollar per jaar, een percentage dat bij de iPhone 5s op slechts 21 procent ligt. Daarnaast zou de helft van de iPhone 5c-bezitters zijn overgestapt van een concurrerend smartphonemerk, terwijl slechts 20 procent van de iPhone 5s-bezitters hiervoor iPhone-loos was.


Het merendeel van de niet-iPhone-bezitters die is overgestapt naar een 5c had hiervoor een telefoon van Samsung of LG, aldus de onderzoekers.Daarnaast zijn iPhone 5c-bezitters gemiddeld 38 jaar oud – vier jaar ouder dan de 34-jarige iPhone 5s-kopers.

De nieuwe data laat zien dat Apple met de iPhone 5c een nieuwe doelgroep lijkt aan te boren, maar het lijkt er nog niet op dat hiermee een groter deel van de markt heeft veroverd: volgens de onderzoekers heeft Apple een kleiner deel van de smartphone-markt in handen dan een jaar geleden met de iPhone 5. Helemaal onverwacht is dit echter niet, omdat het bureau vooral verbeteringen in Apple’s marktaandeel ziet bij ‘grote’ upgrades, zoals de iPhone 5 of mogelijke, toekomstige iPhone 6. In Japan zou Apple het wel heel goed doen: de iPhone had daar in oktober 76,1 procent van de markt in handen. Eerder bleek al dat Apple de productie van de iPhone 5c heeft verlaagd.

Het onderzoek van Kantar Worldpanel ComTech is op basis van smartphonegebruik in de Verenigde Staten, Japan, China, Australië en een aantal grote Europese landen. Hoewel Nederland en België niet bij naam worden genoemd, bieden de cijfers wel een breed plaatje van de wereldwijde positie van de nieuwe iPhones.

ComTech iPhone onderzoek

Reacties: 28 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.