Apple heeft Topsy Labs gekocht, een bedrijf dat informatie haalt uit gesprekken op Twitter, Google+ en andere sociale media. Op basis daarvan wordt het sentiment onder consumenten afgeleid. Apple zou meer dan 200 miljoen dollar hebben betaald voor de overname. Een Apple-woordvoerster heeft de deal bevestigd, maar wilde geen verder commentaar geven. Apple zou Topsy’s data-analyse kunnen gebruiken voor diensten zoals iTunes Radio, bijvoorbeeld om luisteraars te wijzen op liedjes die momenteel trending zijn of artiesten waarover veel wordt gesproken op Twitter.
Erwin Blom legt hieronder duidelijk uit hoe het werkt:
Hoe de technologie van Topsy gebruikt kan worden om het sentiment onder consumenten te peilen, bleek uit een blogposting van afgelopen september. Ze keken naar (hee, da’s toevallig!) het sentiment rond de introductie van de iPhone 4S in oktober 2011. De media was toen erg negatief over de iPhone 4S, zelfs de Wall Street Journal. Toen het pre-orderen van de iPhone 4S begon, bleef de pers negatief. Maar Topsy achterhaalde dat er ondanks de negatieve toonzetting toch erg veel over de iPhone 4S werd gesproken op Twitter:
De positieve tweets (groene lijn) overstemden uiteindelijk de negatieve (rode lijn):
Sterker nog, toen Apple in oktober dat jaar de kwartaalresultaten presenteerde, overtroffen ze alle verwachtingen en bleek de iPhone 4S (destijds) de bestverkochte iPhone aller tijden. Topsy beweert daarmee dat het sentiment van de consumenten een betere graadmeter is dan de reactie van de media op nieuwe producten.
Topsy biedt ook een sociale zoekmachine, waarmee je het sociale web kunt doorzoeken. Met een Pro-account kun je meer informatie doorzoeken, kijken of iemand veel sociale invloed heeft en gewaarschuwd worden als er een PR-crisis dreigt. De website van Topsy is nog gewoon bereikbaar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties