Er is een Assassin’s Creed-game uitgekomen in de App Store. Het is een 3D-actiegame, maar je zal jezelf niet betrappen op spring- en sluipactie. Assassin’s Creed Pirates voor iPhone en iPad is een inhaker op het nieuwe deel voor de spelcomputers; Black Flag. De specialiteit van het spel zijn zeegevechten met grote piratenschepen en dat onderdeel is nu doorgezet naar deze touchscreen-game. Zo vaar je over fraaie wateren op zoek naar andere tegenstanders en buit.
Losse game
Assassin’s Creed Pirates lijkt de naam van de gamereeks vooral te volgen om makkelijk in te haken op het succes van de serie. Het gevoel van de spelcomputergames zoek je vergeefs. In de introductie wordt een link gelegd naar toekomstige beelden zodat het nog een beetje past in de verhaallijn van de serie, maar verder voelt Pirates als een losse piratengame. Een piratengame die ook de vrijheid van de andere games in de reeks ontbeert. Hier ga je van level naar level om met een steeds zwaarder uitgerust schip gevechten aan te gaan en een schat te veroveren.
Varen op twee manieren
Er is geen grote open wereld dus. Assassin’s Creed Pirates verpakt de actie een stuk compacter. De eerste van de vijftig missies – na een introductie met stilstaande cartoonpersonages – is bijvoorbeeld een afgebakend water met daarop drie schepen en een schat in een baai. Het is in het begin geweldig om daarin rond te varen. Het beeld van het roer onder je vinger en het volledige schip met bemanning voor je, in wateren die spiegelen in de zon en omringd worden door bergen, is werkelijk prachtig. Met knoppen rechts onderin beeld versnel je het schip en als je dichtbij genoeg bent, tik je op de tegenstander om een gevecht aan te gaan.
Het bizarre is, dat je de game helemaal niet hoeft te spelen op deze manier. Pirates heeft een alternatieve manier: tik op de kaart links onderin, trek een lijntje op de kaart en je vaart tig keer sneller op de tegenstander af. Raar is het wel: de game voelt innemend en groots vanuit het piratenschip gezien, maar omdat er verder niks gebeurt op het water, geniet de snelle optie al snel de voorkeur.
Vechten en verveling
Wat zeker in combinatie met de snelle manier opvalt, is dat Assassin’s Creed Pirates helemaal niet zoveel om het lijf heeft. De gevechten bestaan uit beurtelingse kanon-inslagen van jou en je tegenstander. Hoe groter je schip en hoe meer specialiteiten je ontwikkelt, hoe meer aanvalskracht je hebt in jouw deel van het gevecht. Maar het blijft een beurtelings spelletje – en daarin is met name het verdedigen erg suf.
Het ontwijken van kanonvuur van de tegenstander doe je door logisch getimed te drukken op pijlen links en rechts in beeld. Het schip snelt daarmee voor of achter de kogelregen uit en dat is niet alleen onrealistsch; het is in beginsel zo eenvoudig dat het ronduit saai wordt. Neem je het op tegen veel grotere schepen, dan ontwijk je meerdere aanvallen snel na elkaar en wordt pas duidelijk dat er een herlaadtijd zit op het gebruiken van de ontwijkknoppen. De weinig te gebruiken counteraanval met de centrale knop is dan je redding.
Als je zelf in de aanval bent, moeten eerst je kanonnen opladen en kan je er dan naar links en rechts mee richten om te schieten, of benut je de sluipschutter die met een wat uitdagender richtsysteem grote schade kan aanrichten. Helaas zijn er wat rariteiten in de gevechten. We moeten de kanonnen soms herladen na een verdedigingssessie, hoewel ze daarvoor al gereed waren – waardoor er meteen weer een verdedigingssessie tussendoor kan schieten omdat de tegenstander wel alweer kon vuren. Bovenal is het vechten snel saai. Hoewel het einde en het geluid van de gevechten indruk maakt, is het spelletje te repetitief. Zeker tegen kleinere schepen is het Infinity Blade-achtig ontwijkspel zonder spanning.
Twee gedachten
Assassin’s Creed Pirates is een game die op twee gedachten hinkt. Het ziet er bij vlagen geweldig uit en kan echt imposant voelen als je in de sfeervolle omgevingen op een ander groot schip afvaart vanaf je eigen roer bekeken. En op weer andere momenten oogt het filmisch, als je met de camera om het schip heen kijkt. Maar de handigste manier van spelen is een lijntje trekken op een kaart naar je vijanden toe – en dan is Assassin’s Creed Pirates een simpele van gevecht naar gevecht-bezigheid met bovendien wat saai uitgevallen gevechten. Niet alleen ontbreekt de vrijheid van de grote Assassin’s Creed-games; ook het plezier dat je in die games kan stoppen vind je hier met moeite.
Downloaden: Assassin’s Creed: Pirates (€4,49, universeel, iPhone 4S+, iPad 2+, iPod touch 5+, iOS 7.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties