“De volgende generatie slicing game.” Met die borstklopperij kondigt Mountain Sheep, de ontwikkelaar achter de succesvolle games Minigore en Bike Baron, haar nieuwste game aan. KingHunt moet verder gaan waar Fruit Ninja gebleven was. Met de toevoeging van verschillende levels en missies, hak je je een weg door allerlei verschillende werelden. Zo veeg en slice je door vampieren, mummies en… een chefkok en zijn baksels.
Zonde van het hakken
KingHunt heeft dus niet één thema zoals fruit dat oneindig op je afkomt. De enige houvast in de werelden die je bezoekt, is de visuele stijl van het spel. Want of het nou om graaf dracula, een grote muffin of ridders met behoornde helmen gaat: ontwikkelaar Mountain Sheep laat zich weer van zijn beste kant zien. Alle figuren en vormen die langs komen vliegen om te hakken zijn weer lekker vierkant en net zo koddig als in bijvoorbeeld Minigore. Ze zijn gedetailleerd getekend en maken een fraaie 3D-indruk tegen de achtergrond. Zeker in het begin is het bijna zonde dat je er zo snel doorheen hakt.
Slicen en bezig blijven
Maar dat is natuurlijk precies wat je doet in het spel. Het énige wat je doet in een slicing game. KingHunt is qua gameplay weinig nieuws onder de zon. Het is Fruit Ninja, maar dan met een ander ritme. Zeker in het begin van het spel gaat het meer om reeksen objecten te doorhakken, dan om steeds bommen te ontwijken waardoor je af gaat. Het spel begint daardoor wat vergeeflijker. Je hebt drie hartjes en je moet het aardig verprutsen om die kwijt te raken – zeker omdat juist de meeste reeksen objecten met bommen ertussen net even iets slomer in beeld komen.
Toch is het spel interessant om te spelen. Niet alleen omdat je een level drie keer kan spelen voor steeds een nieuwe doelstelling, maar ook door iets ‘simpels’ als de aankleding van de game. Het geluid van met name het breken van potten is erg catchy en er vliegen allerlei power-ups in beeld die iets minimaals veranderen aan het beeld en geluid. Veeg door een paar level up-objecten heen en het spel klinkt ineens een stuk explosiever. De menu’s houden je daarnaast steeds een beetje bezig. Na even spelen zie je onderin beeld het level-selecteerscherm een scorebalk met highscores van computers, vrienden op Game Center of alle online spelers. En verder kan je de eilanden waarop je levels kan kiezen, subtiel naar beneden trekken om er munten vandaan te krijgen die je nodig hebt om het bonuslevel opnieuw te spelen. Waarom? Tja. Omdat het kan? Het houdt je bezig.
Move over, Fruit Ninja
Hoe lang KingHunt je over het algemeen bezig houdt, is moeilijk te zeggen. Net als andere games van Mountain Sheep, voelt KingHunt vooral als een feelgood-spelletje voor tussendoor. Toch zijn er nu al 12 werelden, 110 missies en 100 beloningen om te sparen – en de ontwikkelaar heeft bovendien de reputatie haar games lang te voorzien van updates. Warm je vingertop alvast maar op: Fruit Ninja heeft een waardige vervanger gekregen.
Downloaden: KingHunt (€0,89, geen in-app aankopen, universeel, iOS 6.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties