Tachtig procent van Nederlanders wil in 2012 (misschien) een tablet, iPad minder populair

Tachtig procent van de Nederlanders is van plan om in 2012 een tablet te kopen. Maar de iPad blijkt daarbij minder favoriet dan gedacht. Slechts 15% van de potentiële kopers wil een iPad, de meerderheid wil liever Android of Windows.

goedkope-tabletsGoed nieuws voor fabrikanten van tablets: acht op de tien Nederlanders overweegt in 2012 een tablet te kopen. Tegelijk is er ook slecht nieuws voor Apple: slechts 15 procent van de geïnteresseerde kopers heeft voorkeur voor een iPad. Het onderzoek werd uitgevoerd door TNS Nipo en levert nog meer interessante cijfers op. Zo blijkt dat 59 procent voorkeur heeft voor een tablet die op Android of Windows draait. De overige 26 procent heeft geen voorkeur. De uitslag is nogal verrassend: momenteel heeft slechts 8 procent van de Nederlanders een tablet. Maar dat gaat flink veranderen als de deelnemers aan het onderzoek zich aan hun woord houden: maar liefst 81 31 procent van de Nederlanders is van plan om in 2012 een tablet te kopen.


Bij het onderzoek moeten wel een paar kanttekeningen worden geplaatst: het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Belcompany en er werden slechts 514 huishoudens ondervraagd. Bovendien betekent ‘van plan zijn’ nog lang niet dat mensen daadwerkelijk naar de winkel zullen lopen om een tablet te kopen. Maar het onderzoek geeft wel aan dat de markt voor tablets nog eerg groot is.

Wij zijn dan ook benieuwd hoe de markt zich in Nederland zal ontwikkelen. In Nederland heeft de iPad nu 80 procent van de tabletmarkt in handen, net als in veel andere landen. De zuinige Nederlanders zijn van plan om niet meer dan 300 euro uit te geven aan een tablet, waardoor de iPad (en veel andere tablets van andere bekende merken) niet in aanmerking komen. Het lijkt er dan ook op, dat merkloze tablets uit Azië de meeste kans hebben om de harten van de Nederlanders te veroveren. Belcompany verwacht in ieder geval een “spannend jaar voor de tabletmarkt”. “Een groot gedeelte van de Nederlanders heeft nog geen tablet en de crisis weerhoudt ze niet om na te denken over de aanschaf van zo’n apparaat”, zegt Paul Vreeburg, algemeen directeur van Belcompany. Hij denkt dat de keuzecriteria gaan verschuiven: de tablet wordt populair onder de massa en Apple krijgt concurrentie van andere spelers dan Samsung. Apple heeft in het voorjaar van 2012 met de (volgens geruchten) nieuwe iPad de kans om de Nederlanders alsnog over te halen een iPad te kopen.

Update: Belcompany wekte in het persbericht de indruk dat 80% van de Nederlanders geïnteresseerd is in de aankoop van een tablet. De werkelijkheid blijkt na lezing van het onderzoeksrapport iets genuanceerder te zijn: 31% van de Nederlanders wil een tablet kopen, 45% wil dat misschien doen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
14 december 2011 om 18:05
Categorie
Achtergrond

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.