Navigon heeft als eerste grote navigatiefabrikant software voor de iPhone uitgebracht. Deze spraakgestuurde navigatie is alleen vandaag nog voor de actieprijs te koop. Een mooi moment dus, om een review te presenteren waarin je kunt zien hoe goed Navigon het doet in vergelijking met TomTom. In de video besteden we aandacht aan de vergelijking met de concurrerende software, maar ook kun je meteen het verschil in prestaties tussen iPhone 3G en iPhone 3GS zien. We laten zien hoe je tijdens het navigeren kunt bellen, hoe snel het herberekenen van routes gaat, hoe je een bestemming invoert en welke instellingsmogelijkheden er zijn, naast een heleboel andere zaken die je je als aspirant-koper afvraagt.
Prijs en beschikbaarheid
Navigon MobileNavigator Europe kost tot 30 juni €74,99; daarna gaat de prijs omhoog naar €99,99. De Beneluxversie kost €49,99 en gaat omhoog naar €69,99. Met de software koop je kaartmateriaal van respectievelijk de Benelux of alle Europese landen. Het gaat om een oplossing waarbij je alle kaarten op je iPhone installeert. Voor de Benelux-versie moet je op 270MB rekenen en de Europa-versie neemt zo’n 1,65GB in beslag. Op een 8GB iPhone gaat daarmee een behoorlijke hap uit je opslagcapaciteit. Eventueel kun je de bestanden bewerken, waarbij je bijvoorbeeld alle Oost-Europese landen verwijdert omdat je die toch niet nodig hebt. Het downloaden en installeren duurt bij de Benelux-versie een minuutje of vijf en bij de Europa-versie een kwartier. Het maakt daarbij veel verschil of je een iPhone 3G of een iPhone 3GS hebt, want het nieuwe toestel synchroniseert ongeveer tweemaal zo snel (meer daarover binnenkort in ons toekomstige iPhone 3GS-review).
Ingebruikname en bestemming invoeren
Na de installatie kun je meteen een adres invoeren en wegrijden. Zolang er geen GPS-signaal is, zal de iPhone een scherm met demo-mode tonen. Dit is waarschijnlijk ook de enige vorm van ‘navigatie’ in de gratis Lite-versie die Navigon nog gaat uitbrengen. Een rood balkje bovenin het scherm geeft tijdens het navigeren aan, dat de GPS-ontvangst is weggevallen.
Het invoeren van een adres gebeurt op de gebruikelijke manier: je vult een plaatsnaam, straatnaam en huisnummer of kruising in. Tijdens het invoeren van de gegevens verschijnen suggesties, zodat je al bij twee of drie letters de juiste plaatsnaam te pakken hebt. Eventueel kun je ook navigeren aan de hand van contactpersonen of POI’s (nuttige plaatsen), zoals een winkelcentrum of benzinestation. Heb je je huisadres of een aantal favoriete bestemmingen ingevoerd, dan schakel je met minimale inspanning de navigatie in door op een knop te drukken.
De routeberekening gebeurt vrij vlot en het invoeren van de bestemming verliep in vergelijking met TomTom niet veel omslachtiger. Het grootste probleem is nog het krijgen van een GPS-signaal. In de testauto (een Peugeot) bevindt zich een zonwerende laag op de voorruit, maar zoals je in de demovideo hieronder kunt zien is er in de meeste gevallen gewoon ontvangst. Alleen de iPhone 3G valt soms wel eens weg.
De test: de concurrent versus Navigon op de iPhone
In de test hebben we de TomTom GO 930 aan de voorruit bevestigd, samen met de iPhone 3GS en de iPhone 3G, beide voorzien van Navigon voor de Benelux. De iPhone 3GS (midden) zit in een Brodit Passive Holder en de iPhone 3G hebben we bevestigd met een Griffin Window Seat (van beide autohouders zullen we nog een apart review publiceren). Tijdens de test, die je grotendeels op de video kunt zien (de saaie stukken zijn eruit geknipt) navigeren we naar Winkelcentrum Osdorp en weer terug: een stuk over de snelweg, het bewust fout rijden van de route, een inkomend telefoongesprek, muziek luisteren tijdens het navigeren en nog wat andere navigatiegrapjes zitten erin. De mannelijke stem is van TomTom, de luide vrouwenstem van de 3GS en de zachtere vrouwenstem van de 3G.
Tip: mensen die de video’s op hun iPhone willen bekijken: start even de YouTube-applicatie op je iPhone op en vul de zoekterm ‘iphoneclub navigon’ in. Je hebt beide video’s dan binnen twee seconden in beeld.
Een aantal conclusies die je uit de video kunt trekken:
- De iPhone 3GS is sneller in het berekenen van de route dan de 3G, maar het verschil is niet zodanig dat je er meteen een nieuwe iPhone voor zult kopen.
- Tijdens het navigeren kun je naar muziek luisteren. De muziek wordt echter niet gemute tijdens een gesproken aanwijzing.
- Tijdens het navigeren kun je een binnenkomend telefoongesprek gewoon opnemen. De navigatie wordt dan tijdelijk uitgeschakeld (ook de gesproken aanwijzingen). Hang je de telefoon op, dan start ook meteen de navigatiesoftware weer.
- Qua prestaties doet Navigon niet onder voor TomTom. Wel krijg je iets meer aanwijzingen en krijg je de aanwijzingen over het algemeen iets later. Maar ze zij duidelijk verstaanbaar en kloppen. Helaas kunnen we op dit moment geen vergelijking maken met TomTom voor de iPhone, maar TomTom kennende zal de interface er ongeveer net zo uitzien als op de TomTom Go (en de huidige smartphonesoftware).
- De ene Navigon is de andere niet: op het ene apparaat krijg je 200 meter voor de afslag een aanwijzing, op de andere is het 180 meter voor de afslag. Ook is de 3GS eerder met het geven van gesproken instructies.
- Herberekenen duurt even, maar gebeurt snel genoeg om je weg te kunnen vervolgen.
- Met de rijstrookaanwijzingen is Navigon sneller dan TomTom.
Interface van Navigon voor iPhone
Navigon heeft gekozen voor een zwart/grijze interface. Het invoeren van een bestemming gaat vrij intuïtief. Standaard staat Nederlands ingesteld en zoek je in plaatsnamen in Nederland (afhankelijk van de taalinstelling van je iPhone). Via een vlaggetje op het plaatsnamenscherm schakel je over naar een ander land. De navigatie is grensoverschrijdend, dus je kunt vanuit Nederland meteen je vakantiebestemming invoeren. Het invoeren van plaats (postcode mag ook), straatnaam en huisnummer doe je via het standaard toetsenbordje van de iPhone. Voor extra brede weergave schakel je over naar de landschapsweergave. Navigeren kan zowel staand (portret) als liggend (landschap).
Tijdens het navigeren heb je toegang tot een menu, via de knop Opties. Deze lijst is nogal klein uitgevoerd: bij TomTom ben je gewend dat er steeds 6 grote knoppen in beeld ziet, die je makkelijk tijdens het rijden kunt aantikken. Bij Navigon zijn de instellingen best duidelijk en overzichtelijk, maar de letters zijn te klein om gelijktijdig te autorijden en de navigatiesoftware te bedienen. Voor het overschakelen naar de nachtstand zul je dus een passagier achter de hand moeten hebben of wachten tot je bij een stoplicht of op een parkeerplaats staat.
Eén van de mooiste onderdelen van de interface is de weergave van rijstroken: dit ziet er erg overzichtelijk uit waardoor er eigenlijk niets kan misgaan. Toch is er ook iets wat ik mis: terwijl je bij TomTom behoorlijk wat informatie in beeld ziet staan: resterende afstand, resterende tijd, aankomsttijd en dergelijke, ontbreekt dat bij Navigon bijna helemaal. Je ziet bovenin het scherm eigenlijk alleen het aankomsttijdstip. Als je dit aantikt krijg je resterende afstand en je huidige snelheid te zien, maar het zou handiger zijn geweest als alles meteen in beeld te zien was.
Iets anders wat ik mis in vergelijking met TomTom is file- en verkeersinformatie. Nu heeft de iPhone ook geen RDS aan boord, maar via de dataverbinding zou het toch gewoon mogelijk moeten zijn om die informatie op te vragen, net zoals TomTom doet (maar zij vragen er wel geld voor – iets dat ze bij de iPhone-versie met In App Purchases gaan oplossen?).
Instellingen van Navigon
Tijdens het navigeren heb je diverse mogelijkheden om de navigatie naar je hand te zetten. We noemden al even de portret- en landschapsweergave, maar je hebt via de instellingen ook mogelijkheden om de volgende zaken aan te passen:
- Snelheidsprofiel: geef aan of je met de auto, motor, vrachtwagen, fiets of als voetganger wilt navigeren.
- Soort route: kies voor Snel, Optimaal, Kort of Mooi.
- Autosnelwegen: geef aan of je snelwegen wilt toestaan, vermijden of verbieden.
- Tolwegen: toestaan, vermijden of verbieden.
- Veerponten: idem.
- Straten alleen voor aanwonenden: dit voorkomt dat je onbedoeld een sluipweg neemt, waar de bewoners niet blij mee zijn.
De bovenstaande instellingen bepalen het type route dat gepland wordt. Tijdens het navigeren heb je toegang tot nog veel meer instellingen:
- Wisselen tussen 2D- en 3D-navigatie.
- Nachtmodus in- en uitschakelen, zodat je niet verblind wordt door je scherm wanneer je ‘s nachts moet rijden.
- Afstanden: kilometers, mijlen of automatisch.
- Geluidsvolume wijzigen (de gesproken aanwijzingen klinken trouwens luid genoeg).
- Tussenbestemming zoeken: je geeft hiermee aan dat je via een bepaalde locatie wilt rijden, bijvoorbeeld als je onderweg een pakketje moet afleveren of een bepaalde voorkeursroute hebt (via de Afsluitdijk of iets dergelijks).
- POI’s op de route: handig als je bijvoorbeeld onderweg wilt tanken.
- Routeprofiel wijzigen: dit is hierboven al uitgelegd (snelwegen, tolwegen en dergelijke).
- Blokkade: handig als er een obstakel is dat je wilt vermijden; je kunt 500 meter tot 20 kilometer omrijden.
- Maximumsnelheden binnen en buiten de bebouwde kom: geef aan wanneer je een waarschuwing wilt horen, bijvoorbeeld bij 10 km/h te hard rijden.
- GPS-info: geeft je GPS-coördinaten en je huidige snelheid in kilometers per uur.
- Locatie opslaan: handig als je je auto op een groot festivalterrein moet parkeren en je auto na afloop ook weer wilt kunnen terugvinden.
Kaarten en talen
Voor de volledigheid noemen we hier nog even de landen die in de Europa-versie van Navigon MobileNavigator aanwezig zijn. Vergeleken met andere navigatie-fabrikanten wordt een behoorlijk gedeelte van Europa afgedekt: Albanie, Andorra, Witrusland, België, Bosnië-Herzegowina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Groot-Britannië, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Zweden, Zwitserland, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Hongarije en Vaticaan. Geen Turkije dus.
Wat talen betreft zijn de volgende aanwezig: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Duits, Italiaans, Zweeds, Deens Noors en Fins. Meer talen komen binnenkort via een gratis update beschikbaar. Wat ook beschikbaar komt, zijn nieuwe functies via een update. Het gaat daarbij om routeplanningsfuncties, radar-info, de functie Navigon MyRoutes (dit is een soort gepersonaliseerde route-optimalisatie) en Navigon Parking (een dienst met informatie over parkeergarages).
Tegenvallers
Toch zijn er ook wel zaken die ontbreken, met als belangrijkste misser: de afwezigheid van flitspalen. Er zijn wel flitspaal-applicaties voor de iPhone, maar ondanks het feit dat de iPhone nu met push notificaties een simpele vorm van achtergrondprocessen kent, is het niet mogelijk om zo’n flitspaal-applicatie gelijktijdig met Navigon te laten draaien. Wat wel kan is gelijktijdig muziekluisteren en navigeren. Wat dan weer tegenvalt, is dat tijdens het bellen de navigatie helemaal wegvalt. Misschien is het technisch niet haalbaar, maar het zou mooi zijn als je tijdens het bellen nog wel het navigatiescherm kunt zien zodat je in ieder geval weet of er bijna een afslag komt.
Navigon tijdens het wandelen
Navigon MobileNavigator is ook buiten de auto te gebruiken. Ik ben ermee gaan wandelen en heb daarbij twee manieren van navigeren gebruikt: de normale navigatie zoals je die ook in de auto hebt (je kunt dan bijvoorbeeld één oortje van je headset gebruiken om toch de aanwijzingen te horen) en de 2D-weergave. De 2D-weergave is eigenlijk net zoals een plattegrond. Je ziet icoontjes op de kaart met nabijgelegen POI’s, kunt in- en uitzoomen door te pinchen en hebt eigenlijk alle mogelijkheden die Google Maps ook heeft, maar dan met een veel overzichtelijker weergave omdat de kaarten wat schematischer zijn en minder detail bevatten. Via de optie ‘Kaart weergeven’ (aanwezig in het hoofdmenu) kun je op elk moment de kaart raadplegen, ook wanneer je geen route hebt gepland.
Conclusie
Om te beginnen de pluspunten van Navigon MobileNavigator. Als verstokt TomTom-gebruiker ben ik aangenaam verrast over de kwaliteit van de software en de overzichtelijkheid van de kaarten. De interface is mooi vormgegeven, de opties op het scherm zijn logisch gerangschikt en het invoeren van adressen kost weinig moeite. Alle denkbare methoden om de invoer te versnellen worden benut: postcode, favorieten, contactpersonen, thuisadres en laatste bestemmingen. Zelfs aan kleine details is gedacht, zoals de mogelijkheid om in het POI-menu snelkoppelingen naar favoriete categorieën aan te maken. Het berekenen van de route gaat na het invoeren van je bestemming zeer snel en ook bij het herberekenen van een route hoef je niet lang te wachten. Wel is er verschil merkbaar tussen de 3G en de 3GS: bij de 3GS gaat het allemaal wat vlotter en het leek ook alsof de GPS-ontvangst minder vaak wegviel.
De belangrijkste minpunten vind ik het ontbreken van belangrijke ‘dashboard’-informatie op je scherm, het ontbreken van flitspalen (maar dit wordt in een update opgelost) en het feit dat je tijdens het bellen niet kan doorgaan met navigeren (het kan op zich wel, maar je moet handmatig Navigon weer opstarten).
Toch denk ik dat je met de aankoop van Navigon MobileNavigator geen miskoop te pakken hebt: kwalitatief gezien is de software gewoon goed uitgevoerd en de actieprijs zal ongetwijfeld lager liggen dan de prijs die TomTom ons gaat voorschotelen.
Info: Navigon MobileNavigator
- Ontwikkelaar: Navigon
- Applicatie: Navigon MobileNavigator Benelux/Europe
- Te koop via: App Store (Benelux en Europa)
- Prijs: €49,99/€74,99 (t/m 30 juni 2009), daarna €69,99/€99,99
- Geteste versie: Benelux 1.0
- Bestandsgrootte: 150MB (Benelux) / 1,65GB (Europa)
- Cijfer: 8
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 190 reacties