Android mag dan in aantallen verkochte toestellen hebben gewonnen van iOS, maar het praktische gebruik loopt bij de Android-bezitters nog steeds erg achter. Dat bleek opnieuw tijdens de periode van kerstinkopen. IBM analyseerde gegevens van 800 retailers in de Verenigde Staten en komt met nogal schokkende cijfers: via iOS-apparaten werd vijfmaal zoveel verkocht als op Android-toestellen. Terwijl 23% van alle verkopen via een iPhone of iPad werden gedaan, waren Android-smartphones en -tablets goed voor slechts 4,6%.
Gemiddeld gaven de iOS-gebruikers ook tweemaal zoveel uit als hun Android-tegenhangers. Bij iOS was het gemiddelde bedrag $93,94 per bestelling, bij Android $48,10. Ook op het gebied van webverkeer (dus zonder naar aankopen te kijken) lag iOS voorop met 32,6% van het totale bezoek aan webshops, terwijl Android goed was voor 14,8%.
Toch heeft Android in de VS een marktaandeel van 51,8% terwijl iOS op 40,6% blijft steken. De cijfers laten ook zien dat mobiel uitzoeken van kerstcadeautjes inmiddels de gewoonste zaak van de wereld is. Dit jaar vond bijna de helft van het webverkeer naar online winkels (48%) via een mobiel apparaat plaats, een stijging van 28,3% ten opzichte van vorig jaar, zegt IBM. Als het aankomt op bestellen, doen mensen dat toch liever op een tablet (19,4% van de totale verkopen) dan op een smartphone (9,3%). Op tablets lag het bestelbedrag ook iets hoger ($95,61) dan op een smartphone ($85,11). IBM concludeert: smartphones worden gebruikt om je te oriënteren, tablets worden gebruikt om daadwerkelijk te kopen.
Al met al geven de cijfers een mooi zicht op hoe het gedrag van gebruikers nog steeds erg verschillend is. Maar jammer genoeg kun je er geen verklaring uit aflezen: gebruiken iOS-bezitters hun apparaten gewoon actiever, omdat ze prettiger in gebruik zijn? Of zijn iOS-gebruikers gewoon eerder met smartphones en tablets begonnen en lopen ze daardoor wat meer voorop bij het proberen van nieuwe dingen?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties