Nederlandse mobiele gebruikers hebben relatief weinig data nodig. Klanten van T-Mobile hebben de grootste databundel (gemiddeld 4,1GB) en ook bij Hi zitten veel klanten met grote databundels (gemiddeld 2,5GB). Dat blijkt uit een onderzoek onder het consumentenpanel van Telecompaper. Er zijn nog meer verschillen te zien tussen de mobiele providers. Zo blijkt dat onder klanten van hollandsnieuwe het afsluiten van een databundel erg populair is: 85% van de hollandsnieuwe-klanten heeft een abonnement met databundel. Bij providers Hi, T-Mobile, Tele2 en Vodafone ligt dat percentage tussen de 66 en 71%. De rest van de providers scoort lager.
Dat wekt de indruk dat de klantenkring van hollandsnieuwe bestaat uit ervaren smartphonegebruikers die veel data verstoken, maar dat is niet het geval. Toevallig blijkt hollandsnieuwe namelijk óók de provider waar mensen gemiddeld de kleinste databundel afsluiten. Klanten van deze sim only-provider hebben gemiddeld een databundel van 0,6GB. Hollandsnieuwe wordt dus vooral bevolkt door kleinverbruikers.
De echte grootverbruikers zitten vooral bij de eerder genoemde T-Mobile en Hi. Verder valt op dat Nederlanders die een onbeperkte databundel hebben bij de volgende aanschaf kiezen voor een kleinere bundel. Die trend is ook bij andere mobiele gebruikers zichtbaar: momenteel hebben mobiele gebruikers een gemiddelde databundel van 2,5GB per maand, maar in de nabije toekomst verwacht Telecompaper dat dit gemiddelde naar 2,4GB zakt.
Het lijkt misschien tegenstrijdig: 500MB is de meest populaire bundel en toch is het gemiddelde onder de mobiele gebruikers een databundel van 2,5GB? Dat zit als volgt: eenderde van de Nederlanders heeft een databundel van 500MB en daarmee is het de populairste bundel die wordt afgesloten. Er blijft dan nog tweederde van de markt over, die verdeeld is over allerlei bundels van variërende omvang, waaronder veel grotere bundels.
Openingsfoto: juhansonin via Flickr CC
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 45 reacties