Tim Cook geeft toe: iPhone 5c minder succesvol dan gedacht
Apple wilde met de iPhone 5c nieuw marktaandeel opbouwen en de iPhone toegankelijker maken in minder welvarende regio’s. Maar ondanks de mooie kwartaalcijfers die Apple afgelopen nacht liet zien, moest Tim Cook ook toegeven dat het met de iPhone 5c niet volgens verwachting is verlopen. Tim Cook vertelde tijdens de conference call na afloop van de aankondiging, dat de iPhone 5c vooral nieuwe klanten heeft binnengehaald. Toch bleef de verkoop achter op de verwachtingen. Tegelijk was de aantrekkingskracht van de iPhone 5s onderschat, waardoor er toch nog een verkooprecords werden gebroken. Analisten vragen zich af of Apple er wel goed aan heeft gedaan om voor twee toestellen te kiezen.
De verkoop van iPhones groeide met 7% in vergelijking met een jaar eerder. Toen gingen er nog 48 miljoen iPhones over de toonbank, nu was het gestegen naar 51%. De iPhone boekte ook een ander record: het toestel was goed voor 56,4% van alle omzet in het kwartaal. Apple kan niet meer zonder de iPhone, maar kan wellicht wel zonder de iPhone 5c.
Toch zei Cook uiteraard niet letterlijk dat het introduceren van de iPhone 5c een foute beslissing is geweest. Als je naar het totaalplaatje kijkt, heeft Apple misschien niet eens spijt dat ze dit goedkopere kunststof toestel op de markt hebben gebracht. Een paar dagen geleden suggereerde Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) dat de iPhone 5c een slimme keuze van Apple is. Door een toestel op de markt te brengen dat consumenten liever niet willen kopen, worden ze in de armen gedreven van de duurdere iPhone 5s. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van de iPad 2, die nog steeds op de markt is. De verkoop van de iPad 2 is de afgelopen maanden afgenomen omdat het inmiddels alweer een wat ouder model is. Het heeft ervoor gezorgd dat consumenten dan toch maar liever voor het duurdere alternatief kiezen: de iPad Air. Met als gevolg dat de gemiddelde verkoopprijs van iPads is gestegen, simpelweg omdat het goedkope model niet aantrekkelijk meer is. Als die theorie klopt, betekent het ook dat mensen eerder voor kwaliteit kiezen, dan op basis van prijs uitwijken naar een goedkope Android-tablet.
Apple maakte tijdens de kwartaalcijfers nog steeds niet bekend wat de onderverdeling is tussen de verkochte iPhone 5s- en iPhone 5c-modellen. Wel zei hij in verhulde termen dat de iPhone 5s een groter aandeel had in de mix van verkochte iPhones, dan aanvankelijk verwacht. “Het was de eerste keer dat we dit doen en het verkooppercentage pakte anders uit dan we hadden gedacht. We verkochten meer 5s dan we hadden verwacht”, zei Cook. Daarmee geeft hij aan dat het andere model, de iPhone 5c, slechter presteerde dan Apple had verwacht.
Analisten hadden verwacht dat Apple met de iPhone 5c ervoor zou kiezen om snel marktaandeel te winnen, vooral in Azië waar meer op prijs wordt gelet. Maar bij de onthulling van de iPhone 5c in september werd al meteen duidelijk dat Apple niet voor een echte budgettelefoon had gekozen, maar voor een prijs iets onder de iPhone 5s. Andere betrokkenen, zoals een topman van Pegatron, hadden trouwens al gewaarschuwd dat Apple voor een midrange-toestel zou kiezen, niet voor een prijsknaller.
Meer details uit het gesprek met Tim Cook kun je lezen in ons eerdere artikel: Tim Cook: ‘Touch ID ontworpen voor mobiele betalingen’. De kwartaalcijfers vind je hier.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Als ze echt zouden willen dat de 5c een succes zou worden dan hadden ze die op de markt moeten zetten voor Max 450 euro ipv 600 euro…. Dus was het gewoon een slimme truc om de 5s omhoog te stuwen
Ik zal er wel geen verstand van hebben, maar ik kan me toch heel moeilijk voorstellen dat alle kosten en energie van het opzetten van een ander product (5c) en alle marketingkosten daaromheen, worden goed gemaakt door een stijging van de verkoop van de 5s.
Als ze de 5c helemaal niet gemaakt hadden, dan hadden die mensen die nu zogenaamd naar de 5s zijn “gedreven” toch ook voor de 5s gekozen omdat er nu eenmaal niets anders was.
Ik vind het een hele rare logica.
Maar het zal waarschijnlijk net zo iets ongrijpbaars zijn als tijdreizen…..
😉
Geloof het of niet maar ik heb vorige week m’n gold 5s verkocht op marktplaats en een 5c ervoor teruggekocht. Vind de 5c zeker niet mooier maar hij ligt veel beter in de hand en ik hoef niet de hele tijd op te letten of hij niet beschadigd…. En nee ik gebruik geen hoesje want dat vind ik echt lelijk!!
Minder welvarend, dan hadden ze hem wel wat goedkoper mogen maken. Iedereen met een gezond verstand had ze kunnen vertellen dat het toestel goedkoper moest dan dat.
@peter: Inderdaad heb ook een witte 5S en denk er ook over om hem te verkopen voor 5C .Ik vind hem dan wel erg mooi ,maar twijfel over de camera omdat ik wel eens s’nachts foto’s maak(filter is super op de 5S).
Vaak zijn techfreaks zoals mezelf praktisch ingesteld. Ik denk dus dat er markt is voor deze uitspraak:
Een 5s met plastic achterkant maar wel de prijs vd 5c.
Ben ik de enige?
Ik zeg gewoon de iphone 6 met een ipad air/mini achterkant. Bham!
Ik zal het je proberen uit te leggen, ik zeg niet dat apple het gedaan heeft.
Maar wat mensen denken is dat door een lager geprijsde 5c uit te brengen je een grotere groep aan spreekt!
Als mensen nu telefoons gaan zoeken tot max €600 zien de iPhone 5c daar tussen staan als ze dan daarna verder gaan zoeken en ze zien dat de iPhone 5s ‘maar’ €100 duurder is en wel een betere 64-bitsprocessir, betere camera, touch ID etc heeft zijn ze toch geneigd die te kopen, ookal waren ze in eerste instantie niet van plan om dat geld uit te geven!
Dus het is gewoon het aanspreken van een groter publiek. Net zoals je op de huizenmarkt veel meer hits zal krijgen als je een huis voor €295.000 op een makelaarssite zet dan €305.000 hoewel de mensen de 295.000 aan een huis uit geven vast ook wel 305.000 uit zullen kunnen geven maar ze zoeken dan gewoon op max 300.000 het is dus een kwestie van verschillende doelgroepen benaderen.
De simpelste uitleg is als volgt: als je al denkt aan een iPhone, dan is een drempel van ‘maar’ € 100 om de 5s te nemen vrij laag. Voor € 100 meer heb je dan die voordelen die je met de 5c niet hebt, zou je in principe een jaar langer kunnen en vang je meer met de tweedehandse verkoop.
Het belangrijkste hierbij is dat de concurrent naar plaats 3 is verdrongen en de meeste mensen vooral twijfelen tussen de 5c en 5s (tenzij ze écht geen plastic willen, maar dan valt ook heel Samsung en meer dan de helft van de concurrentie af).
Ja maar als de 5c niet zou bestaan, zouden ze toch ook gewoon naar de 5s gaan. Nee ik begrijp de redenering niet.
Slappe prietpraat
Het plastic was gericht op de middenklasse in het Verre Oosten en die zijn ze nu dus kwijt.
(marktaandeel is overigens bijna overal gedaald bij gebrek aan budgetmodel)
Ben zelf van een 5 naar een 5c gegaan. Man man man, wat ligt die 5c toch heerlijk in de hand na 2 jaar een iPhone4s en vervolgens een 5 te hebben gebruikt. Word tijd dat Apple van het design met platte achterkant afstapt.
Psychologie van verkoop na wetenschappelijk! Onderzoek. Optie 1, Je hebt keuze uit Gsm van €100 en 1 van €400. Mensen kopen snel die van €100 omdat ze die van €400 te duur vinden. Optie 2, Je hebt keuze uit:Gsm van €100 en 1 van €400Maar er is ook 1 van €300. Dan blijkt na onderzoek opeens het gros vd mensen de gsm van €400 te kopen en is die opeens véél minder “duur”. Zo werkt nu eenmaal het menselijk brein. Bron: discovery science channel
Achteraf….
Achteraf kijk je een koe in z’n kont.
Het hele probleem met de 5C is dat Apple zijn eigen status verloochend. Voorheen produceerde het bedrijf voornamelijk producten waarvan het design het USP was en eerlijk is eerlijk: een 5C met plastic achterkant is nou niet bepaald een product waarvan het design ook maar enigszins te vergelijken valt met voorgaande telefoons. Het heeft dezelfde specificaties als de 5 en eveneens wordt hetzelfde prijspeil gehanteerd bij het introduceren van een nieuw model, maar het ziet er uit alsof Samsung het in een kleurenblender gegooid heeft. Natuurlijk is het belangrijk dat een telefoon prettig in de hand ligt, maar het oog wil immers ook wat. En op het eerste oog is de 5C nou toch niet bepaald een toestel wat mensen die design hoog in het vaandel hebben staan aanspreekt.
Hou het volgende keer maar op een iphone 6 en 6s we hoeven geen Iphone 6c.