Rabobank gaat met MyOrder Sidekick winkels aan iBeacons helpen
Online winkels als Wehkamp en Zalando weten alles van je: ze registreren wat je hebt gekocht, op welke artikelen je hebt geklikt en hoe vaak je op de website bent geweest. “Maar de gewone winkelier kent de klant nauwelijks”, zegt MyOrder-oprichter Thomas Brinkman (@thomasbrinkman) in een gesprek met iCulture. “We ontdekten dat retailers geen betaalprobleem hebben en niet echt op zoek zijn naar oplossingen om klanten makkelijker te laten betalen. Maar ze hebben wel behoefte om de klanten beter te leren kennen”. Vanuit de Rabobank heeft Brinkman daarom een oplossing ontwikkeld die binnenkort als iPad-app te downloaden is: MyOrder SideKick. Nederlandse winkeliers kunnen met SideKick op een rijdende trein springen, als het om Apple’s iBeacon-techologie gaat.
Op een iPad-scherm zien de winkeliers welke klanten er binnenkomen, hoe ze heten en wat ze eerder hebben gekocht. De winkelier ziet zelfs een foto. Als klant geef je toestemming voor het vrijgeven van de informatie door inchecken bij het binnenlopen van de winkel. Sinds oktober liep er al een proef in Leiden met mobiel betalen bij winkels zoals Simon Lévelt, Sunday’s en Petterson. Deze winkeliers konden de oplossing met MyOrder-kortingen al proberen. Vanaf april 2014 wordt het ook voor winkeliers in de rest van Nederland bereikbaar. Maar hoe werkt het?
Als klant kom je de winkel binnen en check je in met de MyOrder-app. De winkelier krijgt op de iPad het profiel van de klant te zien en heeft meteen inzicht in het koopgedrag van de klant. Hij weet wie er in de winkel is en welke aanbiedingen de klant interessant vindt. Ook kan hij op basis van de koophistorie kortingen aanbieden.
Deze functie heet MyOrder CashBack en is sinds vorig jaar al beschikbaar. Voor de klant heeft het als voordeel dat je kortingsbonnen krijgt en dat de winkelier beter kan inspelen op je behoeften.
https://www.youtube.com/watch?v=tLxKImsfLUM
Als gebruiker kun je de ontvangen voordeelcoupons opslaan in de MyOrder-app of een eerder ontvangen coupon tevoorschijn halen om te verzilveren. Het iBeacon-systeem van Apple werkt via Bluetooth en het mooie is: het werkt ook met Android-toestellen. Bovendien is de oplossing niet alleen handig in winkels, maar kan het ook van pas komen op allerlei andere plekken waar veel consumenten komen en waar behoefte is aan upselling of cross-selling. Brinkman:
Stel, je loopt de bioscoop binnen om een film te kijken. Als je incheckt krijg je een berichtje dat een binnenkort een film met een van jouw favoriete acteurs in premiere gaat. Nu werkt het nog met handmatig inchecken, maar je kunt straks ook toestemming geven om automatisch in te checken.
Rabo SideKick werkt samen het bestaande Point Of Sale-systeem (POS) van de winkelier. De iPad staat als een tweede scherm naast de kassa. Afrekenen doe je contant, met pin of met mobiele betaaloplossingen zoals MyOrder Cashless Betalen, dat we vorige week nog op iPhoneclub hebben besproken. Net als met de vernieuwde AH Bonuskaart geldt: je hoeft er natuurlijk niet aan mee te doen. Wie anoniem een winkel wil binnenlopen, checkt niet in, zet het automatisch inchecken uit of maakt niet eens een MyOrder-account aan. Als klant bepaal je zelf.
Dit artikel is onderdeel van de serie iCulture Biz, waarin we onderwerpen behandelen die voor ondernemers en zakelijke iOS-gebruikers interessant zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties