Vergeet alles wat je weet over het lange blok van Tetris. En nee, ook de vierkante blokken zijn je niet langer gunstig gezind. Het nieuwe Nederlandse iPhone-spel 99 Bricks neemt de blokken van Tetris en gooit ze op een toren die je blok voor blok de hoogte in bouwt. Ze hoeven niet perse in elkaar te passen. Als je ze maar stevig genoeg stapelt. De zwaartekracht is je grootste vijand in dit nieuwe, gevaarlijk verslavende spelletje.
![99 Bricks tovenaar op wolk](https://www.iculture.nl/wp-content/uploads/2014/02/99-Bricks-tovenaar-op-wolk.png)
Strakke besturing
De besturing is des Tetris en strak genoeg. Met een tik kantel je het blok, met een veeg zet je het (niet te snel) neer. Je wordt geholpen door een semi-transparante lijn onder je blok zodat je ziet waar het landt. De moeilijkheid van het spel herbergt zich linksonder. Daar zie je het aantal levens dat je hebt. Voor elk blok dat van de toren dondert, gaat er één af. Daarna wordt er grappig uitgezoomd tot je totale prutswerk en zie je hoeveel meter hij hoog is geworden.
Twee manieren van spelen
Het leuke is dat je het spel zowel kan spelen als snel stapelspel of als Tetris-fanatiekeling. Je kan een highscore halen door zo goed en recht mogelijk alle verschillende blokken op elkaar te gooien, of je verhoogt de stabiliteit door meer blokken naast elkaar in elkaar te laten grijpen. Dan gaat het bouwen een stuk langzamer, maar speel je wel iets veiliger. Zo nu en dan kom je een zwevend blok tegen waardoor je weer even in de breedte kan bouwen als je daarvoor een zwabbergevaarte maakte, maar de omschakeling van stevig bouwwerk naar een fragiele toren komt veel vaker voor. Er hoeft maar één blok weg te glijden en je kampt met grote instabiliteit.
Soms lijkt het wat willekeurig wanneer de toren instort en denk je een goed blok te plaatsen – maar heeft het desastreuse gevolgen. Dat is bitter, maar 99 Bricks ondervangt het aardig door te werken met ‘levels’. Lijnen in beeld geven aan hoe hoog je toren moet zijn voor het volgende niveau. Die bereikt, versteent je blokkenstapel. De onderkant van de toren wordt dan als stabiele basis beschouwd.
Kwade tovenaarstreken
In de basis is 99 Bricks interessant genoeg, maar WeirdBeard heeft er een schepje bovenop gedaan. Een duistere magiër op een wolk links in beeld maakt het wat verraderlijker allemaal. Juist als het even goed gaat, laat ie van zich horen. Vogels mogen je vallende blok niet aanraken, anders valt die controleloos naar beneden. Flitsen maken blokken groot en zwaar en dan weer is een blok ijzig glad. Maar tegen elke kwaadwillende streek staat je eigen arsenaal aan spreuken en upgrades. Een flits bijvoorbeeld, verwijdert het laatste geplaatste blok. Je koopt ze met verzamelde munten bij het spelen of met in-app aankopen. Daar verdient 99 Bricks zijn geld aan, net als de reclames die af en toe in beeld opduiken. De upgrades lijken gelukkig niet overdreven hoog geprijsd en het gebrek eraan zal ook niet meteen een highscore in de weg staan.
De tijd herhaalt zich
Het is bijna een jaar geleden dat het Nederlandse highscorespel Ridiculous Fishing van Vlambeer werd uitgebracht op iOS en het voelt wel alsof de tijd zich herhaalt. De originaliteit, de toegankelijkheid en het uitermate vrolijke kleurengebruik van 99 Bricks sprankelen. Maar de belangrijkste overeenkomst tussen de twee is nog niet genoemd: een highscore halen in 99 Bricks is een verdraaid verslavende bezigheid.
Downloaden: 99 Bricks – Wizard Academy (gratis, exclusief in de Nederlandse App Store, universeel, iOS 6.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties