Opvallen in de App Store: Tips ’n Tricks!

Opvallen in de App Store: Tips ’n Tricks!

Er verschijnen zoveel applicaties in de App Store, dat het als ontwikkelaar niet meevalt om de aandacht te trekken. Daarom een flink aantal tips en trucs ontwikkelaars om een applicatie op te laten vallen in de App Store en de verkoop tot een succes te maken.
Edward Neve - · Laatst bijgewerkt:

app-storeMet meer dan 65.000 applicaties in 20 verschillende categorieën is de App Store behoorlijk uit zijn voegen gebarsten. Als ontwikkelaar is het erg moeilijk om jouw applicatie waar je zo hard aan gewerkt hebt op te laten vallen temidden van al het applicatie-geweld. Natuurlijk hebben de verschillende ontwikkelaars al allerlei manieren bedacht om dit te doen en de Wall Street Journal heeft hier een interessant stuk over gepubliceerd. Daarin worden een aantal van deze methoden onder de loep genomen. Hoe laat je jouw applicatie opvallen tussen de moordende concurrentie?


De belangrijkste methode om op te vallen is om in een van de top-25 lijstjes te komen die Apple laat zien in de App Store-applicatie op de iPhone. Natuurlijk is de gehele top 50 te zien op een iPhone, maar wie verder wil kijken naar nummer 51 t/m 100 kan dit alleen via iTunes op de computer doen. Verder dan 100 gaat Apple niet in de rankings. Hoe je het voor elkaar krijgt om hier zo hoog mogelijk te scoren lees je in een aantal van de volgende tips ’n tricks.

Mond-tot-mond reclame

twitter-buttonsExperts zijn het erover eens dat het wekken van interesse van de eindgebruiker in de eerste week van de release van de applicatie erg belangrijk is. Dit houdt niet automatisch in dat ontwikkelaars hier veel geld aan moeten besteden. Belangrijk is om een zogeheten buzz te creëren. Een goed hulpmiddel hierbij is het weggeven van een aantal promotionele codes voor je applicatie, je kunt er maximaal 50 weggeven. Wanneer je deze codes bijvoorbeeld uitdeelt aan reviewers, techbloggers of eindgebruikers via een website, dan is de kans groot dat je applicatie sneller opgemerkt wordt door de massa.

Ontwikkelaar Ngmoco bijvoorbeeld, liet Kevin Rose en een aantal andere invloedrijke bloggers alvast hun nieuwe spel Star Defense spelen. Rose en anderen plaatsten hier vervolgens berichten op Twitter over. Rose heeft meer dan 1 miljoen volgers, waardoor de game al snel bekend werd onder een groot publiek, nog voor hij beschikbaar was in de App Store.

Een andere vorm van mond-tot-mond reclame is de ranking van de gebruikers die je applicatie meekrijgt in de App Store. Ook de meningen die hier te bekijken zijn worden veel gelezen door de potentiële koper. Mede hiermee bepalen mensen of de applicatie al dan niet wordt aangeschaft. Het aantal sterren dat je applicatie krijgt is het eerste waar naar wordt gekeken bij een snelle beoordeling. Zorg dus voor een positieve gebruikerservaring!

Adverteren

Sims_3_logoOntwikkelaars die voldoende financiële middelen hebben adverteren vaak met hun applicaties op de grotere websites en via advertenties op de iPhone zelf. Toen Electronic Arts de game Sims 3 lanceerde voor 9,99 dollar, ging dit gepaard met een grote advertentie-campagne op haar eigen website en op bijvoorbeeld de website van Apple. Hierdoor schoot de game binnen een paar dagen naar de top van de betaalde iPhone-applicaties. PopCap doet hetzelfde door te adverteren voor haar iPhone-games op de eigen website, in een banner op Facebook en bij hun veelgespeelde spel Bejeweled Blitz.

Natuurlijk heb je als beginnend ontwikkelaar niet de middelen om ook een dergelijke campagne te lanceren, maar ook via de App Store kun je je applicatie prima onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld wanneer het een van de featured apps wordt, hierover later meer. Heb je eenmaal een populaire applicatie, dan kun je binnen die applicatie zelf adverteren voor je nieuwe applicatie; een groot lezerspubliek heb je dan immers al en het kost je verder niets.

Releasedatum stellen

256px-Out_of_date_clock_icon_2.svgWanneer je je applicatie indient bij de App Store, moet je als ontwikkelaar altijd een target releasedatum opgeven. Sommige ontwikkelaars laten weten dat de weekenddagen de beste dagen zijn om je applicatie te lanceren in de App Store. Anderen zeggen dat juist op de maandag de meeste downloads van hun applicatie worden gedaan.

Een valkuil waar je voor op moet passen is dat je de releasedatum niet te ver naar voren schuift. Wanneer Apple de applicatie niet op tijd goedkeurt en de releasedatum die je gesteld hebt al geweest is, zal de applicatie die datum in zijn beschrijving blijven houden wanneer Apple de applicatie alsnog goedkeurt. Dit betekent dat je applicatie niet meer bovenaan bij just released-applicaties komt te staan en deze dus ergens in het midden wordt begraven. Wanneer de applicatie eerder wordt goedgekeurd dan verwacht, krijg je van Apple de mogelijkheid om je releasedatum alsnog naar voren te schuiven.

Prijs verlagen

iphone_apps_price_distribution_percentage_thumb[1]Een van de meest beproefde methoden om de vraag naar je applicatie te doen toenemen is het tijdelijk verlagen van de aanschafprijs. Dit wordt vaak gedaan bij de release van een nieuwe app of wanneer de downloads van de applicatie aan het inzakken zijn. Door het verlagen van de prijs val je weer op en zijn gebruikers sneller geneigd om de applicatie toch nog eens aan de tand te voelen. Vaak kan een kleine prijsdaling al een groot effect hebben. Het gaat dan niet zozeer om de hoeveelheid als wel om het feit dat de gebruiker het gevoel heeft (wat ook zo is) een goede deal te kunnen maken.

Van de top 100 van betaalde applicaties zijn er gemiddeld altijd 8 tot 10 in de ‘aanbieding’ op dat moment. Ook speuren gebruikers zelf de App Store af op zoek naar koopjes. Er zijn ook iPhone-applicaties als AppSniper en PandoraBox die hen daarbij helpen.

Lite-versie uitbrengen

Picture_52Een andere variant op het verlagen van de prijs, is het uitbrengen van een gratis demo-versie, ook wel lite-versie genoemd. Hierin kan de gebruiker een beetje ruiken en proeven wat jouw applicatie allemaal kan en wanneer dat bevalt kan de volledige versie worden aangeschaft. Bij games zie je vaak dat er bijvoorbeeld een klein aantal levels te spelen zijn in de lite-versie; een slimme manier om de gebruiker te interesseren in jouw applicatie. Als het bevalt is de stap naar het aanschaffen van de volledige versie een stuk kleiner dan wanneer de gebruiker dat in een keer zou moeten doen.

Enkele succesvolle voorbeelden van lite-games of applicaties zijn Rolando Lite, Super Monkey Ball lite en Leaf Trombone lite. Uiteraard gaat het uiteindelijk altijd om de gebruikerservaring van je applicatie. Wanneer deze onder de maat is, zal een lite-versie de verkopen ook niet merkbaar doen stijgen.

Featured Apps

iphonetreinZoals eerder gezegd is een andere succesvolle manier om je applicatie onder de aandacht te brengen, zorgen dat hij door Apple wordt genoemd als featured app. Dit zijn applicaties die Apple uitlicht en waarvan zij denken dat het voor veel gebruikers een mooie iPhone-ervaring kan bieden. Het is niet mogelijk om direct bij Apple te lobby’en om dit voor elkaar te krijgen. Maar wanneer je een mooie en creatieve applicatie hebt gemaakt die bij veel mensen in de smaak valt, zal Apple niet aarzelen om contact met je op te nemen.

Een voorbeeld hiervan is de Nederlandse applicatie Trein, die onlangs door het hele land op reclame-posters van Apple was te zien (zie foto hiernaast).

Tips van jullie?

Met dit rijtje tips ’n tricks krijg je hopelijk een goed beeld van wat er allemaal mogelijk is om jouw applicatie op te laten vallen in de App Store en wat je moet doen om het tot een succesvolle applicatie of game te maken.

We zijn benieuwd wat je zelf doet of hebt gedaan om jouw applicatie onder de aandacht te brengen. Of voor de iPhone-gebruikers: waar letten jullie op bij het zoeken of kopen van een applicatie?

Laat je mening horen in de comments!

Reacties: 18 reacties

  1. Goede kernwoorden in de omschrijving van de applicatie plaatsen. als mensen zoeken op bijvoorbeeld Michael Jackson of Sale dan zoekt iTunes ook in omschrijvingen van applicaties.
    Dit is natuurlijk niet echt een top voorbeeld, maar het maakt mijn puntje duidelijk.

    Samenvattend, gebruik goede kernwoorden die je applicatie het best omschrijven

  2. Sex werkt ook altijd 😉

  3. Zoek een gat in de markt, vul het op… 😀

  4. Zorg dat je een top app maakt ipv al die crap die er al is, en je valt vanzelf wel op!

  5. Als je app een meerwaarde heeft die nog niet in de app store aanwezig is kan het interessant zijn om je app aan te kondigen.
    Op die manier kan het zijn dat mensen alvast uitkijken naar je app.
    Zo kan ik bv. niet wachten op de wat geavanceerdere/nuttiger augmented reality apps voor de 3GS, ookal heb ik zelf op het moment geen 3GS.
    Daarnaast is het stunten met de prijs handig. Mensen die alles volgen plukken hier de vruchten van, maar zij spreken waarschijnlijk ook andere gebruikers aan die vervolgens de app aan zullen moeten schaffen om deze ook te kunnen gebruiken.

  6. Soms wordt een betaalde app ook voor 1 dag gratis aangeboden. Is al een hele goede reclame.

  7. Wat Dekon zegt klopt, daar ga ik altijd op af… 😛

  8. mijn tip; maak een kloon van flightcontrol en je krijg gegarandeerd gratis reclame van iphoneclub ?

  9. Er wordt hier nu ook onopvallend reclame gemaakt voor apps… ^_^

  10. Als beginnend iPhone developer zit ik veel in forums van developers. Daar wordt vaak uitvoerig besproken of het verlagen van de prijs wel werkt. Meestal moet de app goed in zijn vel zitten (verkoop = redelijk, toegevoegde waarde hebben). Want goedkoop wordt soms ook al als cheap crap gekenmerkt. Zorg dus zowieso voor een goede prijs-app verhouding.
    Ik heb met een developer van Battery Go! gechat (stond tijdje op 1 hier, en in top 10 van vele landen). Ze hebben 0 euro aan promotie uitgegeven; ze kwamen bij een reviewer van pcmag.com goed uit de bus en toen liepen de verkoopcijfers binnen 🙂

    Dat van de top25/50 merk ik ook: iGroupEmail verkocht de eerste paar dagen tientallen keren p/dag maar toen hij gezakt was verkocht hij al snel maar <10 keer per dag. Omdat hij niet een hot sale was kon ik wel experimenteren met wat wel/niet werkte maar de impact bij een app die niet 1000en keren verkoopt is toch minder.
    Oftewel; een goeie keuze maken welk idee ik nu ga uitvoeren. 🙂

  11. Maak een icoontje welke aanspreekt.

    Betrap mezelf er ook vaak op dat ik enkel apps ‘leuk vind’ wanneer het icoontje er nice uit ziet.

    En hou een icoontje in de vorm van de rest. Geen driehoekjes etc etc.

  12. Ik mis twee tips:
    – ‘viral’ reclame, bijvoorbeeld filmpjes op YouTube, apps die de nieuwsgierigheid aanwakkeren zoals Enviro-Bear , een spelletje dat zo’n slechte graphics heeft en zo absurd lijkt dat het wel rotzooi móét zijn, zo zou je zeggen, maar wat eigenlijk behoorlijk geniaal blijkt te zijn (zie ook sites als toucharcade.com voor meer info). Ik ben er van overtuigd dat virals werken, en het hoeft niet veel te kosten… maar het is wel verdomd moeilijk de juiste snaar te raken natuurlijk.
    – een goede app. Alle leuk en aardig, maar de kwaliteit van de app blijft belangrijk. Een goede app garandeert helaas geen goede verkoopcijfers, maar een slechte app garandeert wel dat eventueel succes kortstondig zal zijn.

  13. Wat ook helpt is een discussie beginnen over hoe je applicatie laat opvallen. Dan komen er meteen applicaties aan de beurt die het overwegen waard zijn…

  14. Als gebruiker check ik jullie site (iphoneclub.nl) elke dag voor updates!

    Dus app makers!!!!!!

    Net zoals de makers van Hyves, Nu.nl, Uitzendinggemist, etc. een exclusieve review gaven aan de Iphoneclub => Wat mij betreft helpt dit om jullie naamsbekendheid te vergroten!!!!

  15. Denk eens aan leaftrombone en ocarina.
    Leuke apps, maar waarom zo enorm populair, terwijl vergelijkbare apps minder populair waren…???

    Hypen! Met name by Ocarina is er enorm veel gehyped in het begin. Ocarina was “koel” en er werden geinige wedstrijden georganiseerd. Het werd meer als een soort lifestyle gebracht ipv een app.

  16. Het is niet mogelijk om direct bij Apple te lobby’en om dit voor elkaar te krijgen.

    Dit is wel degelijk mogelijk, wij hebben onze apps al in heel veel stores wereldwijd op verschillende manieren gefeatured gekregen. Dit kwam alleen omdat wij erop aandrongen. En het juiste contact bij Apple werkt ook natuurlijk.

  17. Goede vriendjes worden met iPhoneclub en andere iPhone websites in de buitenland, door pre-release versie te sturen enzo.

  18. Een release datum vast stellen en dan neit die datum utigeven… Kijk maar naar need for speed xD

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.