Apple wil geen gebruikersgegevens delen met iAd-adverteerders

Apple weigert gebruikersgegevens uit iOS te delen met grote reclamebedrijven. Apple's reclamemenetwerk iAd is hierdoor niet populair.

iAds Steve JobsApple’s advertentieplatform iAd is een stuk minder populair dan andere reclamenetwerken, omdat Apple niet bereid is om gebruikersgegevens vrij te geven. Reclamebedrijven willen maar wat graag directe toegang tot een lijst namen, adressen, gps-locaties en informatie over gekochte apps en muziek, maar deze data wil Apple juist voor zichzelf houden. Dat maakt het lastig voor iAd om te concurreren met bijvoorbeeld Google, maar het betekent ook dat Apple vrij zorgvuldig probeert om te gaan met data van iOS-gebruikers.


Adverteerders kunnen met iAds wel een specifieke doelgroep benaderen, maar dan moeten ze er op vertrouwen dat Apple met genoeg precisie de reclames aan de juiste personen toont. Omdat het in iOS niet mogelijk is om met cookies gebruikers in de gaten te houden, heeft de adverteerder geen direct zicht op gebruikersdata die in de gaten wordt gehouden. Apple zou ook niet bereid zijn om in relaties met advertentiebedrijven te investeren, waardoor veel bedrijven niet bereid zijn om met iAd in zee te gaan.

We zagen Apple eerder al meerdere stappen maken om gebruikersgegevens af te schermen voor adverteerders. In iOS 6 werd het gebruik van een UDID voor advertenties nog verboden, waardoor andere reclamepartijen verplicht zijn om Apple’s Advertising Identifier te gebruiken om gebruikers in de gaten te houden. De Advertising Identifier geeft adverteerders een idee van hoeveel mensen reclame in een app zien, maar deze data wordt geanonimiseerd. Daarnaast is het mogelijk voor de gebruiker om deze vorm van reclametracking uit te schakelen.

Apple’s reclametracking in iOS werd onlangs nog door ontwikkelaars gebruikt om het algemene gebruik van apps in de gaten te houden, maar deze truc werd begin februari ook door Apple verboden. De Advertising Identifier is volgens Apple alleen bedoeld voor het bijhouden van advertenties.

Informatie

Laatst bijgewerkt
19 februari 2014 om 10:44
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.