Foursquare: lokatie gebaseerde social networking en gaming

Foursquare: lokatie gebaseerde social networking en gaming

Foursquare is een applicatie en website die het midden houdt tussen social networking en location based gaming. Het wordt getipt als "The next Twitter".
Edward Neve - · Laatst bijgewerkt:

FoursquareDe term Foursquare gonst de laatste weken steeds meer door social networking-land. Foursquare houdt het midden tussen een social networking site en een location based game. De naam is gebaseerd op een gelijknamig, bekend balspel waarbij je je grondgebied moet behouden. Met Foursquare kun je een stad als Amsterdam ontdekken samen met anderen die ook deelnemen aan het netwerk. Foursquare is een locatiegestuurde applicatie die via het web of als iPhone-app te gebruiken is. De weblog Mashable noemde het in een artikel al “The next Twitter”. De makers noemen het zelf een 50% friend-finder, 30% social cityguide en 20% nightlife game.


Twitter is de microblogdienst waarbij gebruikers korte berichtjes voor elkaar achter kunnen laten. Foursquare baseert zich op je bestaande Twitter-netwerk, alleen biedt daarnaast veel meer mogelijkheden om informatie uit te wisselen met elkaar. Die informatie gaat over de stad waarin je woont of waar je op dat moment bent. In Nederland wordt tot nu toe alleen nog Amsterdam ondersteund, in de VS al zo’n beetje alle grote steden.

Net als bij de locatiediensten Brightkite of Google’s Latitude kun je automatisch aan je vrienden laten zien waar je bent en berichten achterlaten op die specifieke locatie (dit kan overigens nog niet bij Latitude). Wat Foursquare een stuk interessanter maakt is dat je informatie over interessante plaatsen in de stad kunt delen, badges kan verdienen die jouw aanbevelingen kracht bijzetten en nieuwe aanbevelingen ontdekken van je stadsgenoten.

DutchCowboys gaf een mooi voorbeeld van wat Foursquare voor je kan betekenen. “Stel dat je je Hyves/social media-vrienden nou eens mapt op deze applicatie en daar een aanbevelingsindex op koppelt. Dat levert veel interessante zaken op, zoals bijvoorbeeld: “Je vrienden komen hier vaak en raden bij dit restaurantmenu de steak aan.” En: “Negeer de bediende met het bruine haar, want die vergeet altijd de bestellingen”. Het personeel van een restaurant of café kan je zelfs belonen voor jouw frequente bezoek.

Foursquare is naast het social network-gedeelte ook nog eens een spel. Dit klinkt misschien raar, maar het werkt eigenlijk heel logisch. Iedere keer als je jezelf op een plaats incheckt verdien je punten (natuurlijk niet steeds op dezelfde plaats). Je krijgt meer punten als je op verschillende plekken in de stad komt, of verschillende plaatsen op een avond bezoekt. Ook verdien je punten voor jouw tips die andere deelnemers gaan proberen en de andere opdrachten die je volbrengt.

Een leuk aspect aan Foursquare is het verdienen van het Mayorship op een bepaalde plaats. Wanneer je vaak op dezelfde plek incheckt, wordt je ‘burgemeester’ van die plek. Die positie vast zien te houden is goed voor je gamestats en biedt zo een leuke onderlinge competitie. Wie wordt bijvoorbeeld burgemeester van je stamkroeg, jij zelf?

Zoals eerder vermeld linkt Foursquare direct naar je Twitter-netwerk. Je kunt je verschillende check-ins automatisch tweeten, je Foursquare-vrienden een DM sturen en natuurlijk kijken welke van je Twitter-vrienden Foursquare gebruiken.

Foursquare ondersteunt tot nu toe alleen Amsterdam in ons land. Maar met het snel uitbreiden van het aantal gebruikers kan het niet lang duren voordat alle grote steden ondersteund gaan worden. In de VS zijn de twintig grootste steden al beschikbaar. Wanneer je de applicatie overal kan gaan gebruiken, zal het pas écht leuk en interessant worden. De potentie om uit te groeien tot “The next Twitter” is hoog in ieder geval.

Mocht je nog meer willen weten van dit veelbelovende netwerk, lees dan dit uitgebreide artikel op Mashable.

Foursquare is gratis verkrijgbaar in de App Store.

via Dutch Cowboys en Mashable

Reacties: 4 reacties

  1. Hmm, dit zijn altijd van die diensten waarbij je driemaal moet kijken wat het nou precies is. Als 69% van de volwassenen niet weet wat Twitter is (zoals gisteren uit een onderzoek bleek), hoe kun je dit dan aan de grote massa uitleggen?

    Hoe dan ook: mooi initiatief. Alleen je krijgt langzamerhand geen tijd meer om te ontspannen: als je even lekker in een café wil zitten, moet je je weer druk gaan maken of iemand niet bezig is je burgemeesterschap af te pakken. Vermoeiend, dat uitgaan…!

  2. Het idee is goed, de vraag is of ik het inderdaad frequent ga gebruiken. Zoals Gonny zegt, het kan vermoeiend zijn, want je moet echt helemaal “in to it” zijn.

  3. Foursquare ken ik toch echt alleen als snowboard kleding…..raar dat die naam nogmaals gebruikt mag worden voor iets anders

  4. @(((BEAR))): dat is vrij normaal hoor. Dezelfde naam voor een vergelijkbaar product gaat problemen opleveren, want dat kan verwarrend werken. ’t Lijkt me niet dat je een spelletje en een kledingmerk door elkaar gaat halen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.