Medio juni bleek de Redeem-optie voor het inwisselen van promocodes opeens van de iPhone te zijn verdwenen. In de App Store-applicatie was voorheen een knop aanwezig (More) waarmee je op een vervolgscherm terechtkwam, waar je kadobon- en promocodes kon inwisselen. De optie bleek via een over-the-air update plotseling te zijn weggehaald. Via zo’n zelfde ongemerkte ingreep blijkt de Redeem-optie weer te zijn teruggekeerd. Als je door het lijstje met Uitgelicht/Featured-applicaties bladert, staat onderaan het lijstje een brede knop met de tekst Inwisselen.
Dat vraagt natuurlijk om een testje: blijkt het mogelijk om promocodes voortaan via je Nederlandse iTunes-account in te wisselen? Dat blijkt helaas niet het geval: promocodes worden geweigerd met een foutmelding “De code die u heeft ingevord is geen geldige code”, terwijl dezelfde code in de Amerikaanse App Store wel blijkt te werken. In de Nederlandse App Store-applicatie op de iPhone kun je alleen codes voor kadobonnen invoeren, zo bleek tijdens het uitproberen.
Voor mensen die vaak onderweg zijn en niet altijd hun desktopcomputer bij de hand hebben, is het dus goed nieuws: je kunt voortaan weer gewoon vanaf je iPhone promocodes inwisselen. Maar je hebt nog steeds een Amerikaans iTunes-account nodig. Op dat onderwerp willen we nog even terugkomen, want er ontstond kortgeleden wat verwarring of het openen van een Amerikaans iTunes-account wel of niet mogelijk was zonder creditcard. Bij sommige mensen was de optie ‘None’ aanwezig, bij andere mensen niet. Dat heeft ermee te maken hoe je het account probeert aan te maken. De truc is dat je vanuit de Amerikaanse App Store een gratis applicatie moet proberen te downloaden. Zodra je de melding krijgt dat je moet inloggen met een account, maak je een nieuw account aan en heb je de mogelijkheid om creditcardgegevens achterwege te laten. Probleem ook weer opgelost!
Tipgever: Da-J
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik vind het wel een rare plaats …
@Bram (iPhone Platform):
Misschien was de plaats die ze eerst hadden (onderaan) verwarrend voor veel gebruikers. Op zich gebruik je dit niet zo vaak dus hoeft het ook niet zo opzichtig aanwezig te zijn. De mensen die dit gebruiken weten het wel te vinden lijkt me.
Door de optie onderin te plaatsen bestond bovendien de kans dat, wanneer Apple de optie eruit haalde, mensen een verkeerde volgorde van de icoontjes onderin kregen. Dit strookt met de uniformiteit die Apple wil uitstralen met de Appstore.
Ik vind de plaats beter dan dat je in die Tabbar een meer optie kreeg, daar ergerde ik me heel erg aan
Ik denk dat Apple dit heeft toegevoegd voor TomTom die als het goed is niet al te lang
meer op zich laat wachten. TomTom verkoopt accesiores en daarbij zullen denk ik ook codes gegeven worden om de applicatie voor je iPhone te downloaden. Niets is zeker, maar ik heb zo’n vermoeden. Ennneehh, zat die inwisselfunctie niet al in de iTunes Store op de iPhone?
Is de eerste keer dat ik die knop zie. 😀
@Frank: Zou best eens kunnen. Maar dat zou ook betekenen dat promocodes voor apps in de NL store zouden moeten gaan werken (althans, voor de Tomtom app).
Een ontwikkelaar kan maar 50 promo-codes weggeven hè ;). Meer mag van Apple niet omdat Apple dan niet de 30% winst voor zichzelf heeft…
Over the air update? Corrigeer me gerust, maar de AppStore is gewoon een website die geladen wordt in een applicatie. Niks over the air update dus.
Zag het net, handig!
En tegoed snel zien (0,54 🙁 , na -0,79 spore 🙂 )
Ook de iTunes applicatie voor je mac en/of pc is eigenlijk volledig webgestuurd, want ook daar zie ik soms nieuwe dingen bij verschijnen.
Absurd dat de inwissel-functie nu wel in de Nederlandse App Store te vinden is maar dat je een US account moet hebben om er gebruik van te maken.
Ik heb een tijdje NL + US App Store aankopen om mijn iPod touch gehad. De App Store gaf ineens nooit meer updates aan (terwijl de store via iTunes wel degelijk updates voor mij klaar had liggen).
Na het verwijderen van de twee (gratis) US App Store Only apps (o.a. Last.fm) was dit probleem weer ‘opgelost’.
Is dit nog steeds zo? Ook met de 3.0 software?
Maar ik heb al vaakgenoeg zo’n Nederlandse iTunes Giftcard voor me zelf gekocht en op mijn iPod Touch ingewisseld met een Nederlandse account. Alleen de laatste keer dat ik het deed moest het via de iTunes app.