We puzzelen met cijfers en explosieven in de laatste iCulture speelt deze week. Dat doen we in een gloednieuw Nederlands puzzelspel dat de naam Numolition draagt… en het is niet de enige hoogvlieger die we vandaag onder handen nemen. Vrij letterlijk: Cloud Spin is er nu ook voor de iPhone en iPod touch nadat het vrije vliegspel er eerder al voor iPad was. En de Game van de Week bestormt momenteel al geheel terecht de App Store. Wat is Smash Hit voor iPhone en iPad?
Cloud Spin: prachtig vliegen
Cloud Spin heeft een fantasiewereld waarin je meteen wil geloven. Bergen, grotten en tempels zweven op hun eigen eilanden in de lucht. En jij, jij bent een vliegenier met flaporen die er tussendoor, langszij en doorheen vliegt. Het ene moment met betrekkelijke vrijheid in de jacht op cadeaus, het volgende strak ingelijnd van checkpoint naar checkpoint, terwijl je wieken en andere gevaarlijke voorwerpen vermijdt. Voor beide valt wat te zeggen. De vrijheid om te vliegen waar je wilt is gaaf, maar in de checkpointraces voelt het kantelen en vegen beheersbaarder, omdat de actie meer rechtdoor gaat. Cloud Spin voert zo nu en dan het tempo eens lekker op en vergezeld van de schitterende omgevingen en bombastische muziek, heeft het spel echt gave momenten.
Cloud Spin verscheen vorig jaar al op de iPad en is nu na een nieuwe update ook geoptimaliseerd voor de iPhone (4S en nieuwer) en iPod touch (5de generatie). Ter gelegenheid is het spel ook afgeprijsd van 1,79 naar 0,89 euro en als je enigszins van vliegen houdt, kan je er nu niet meer omheen.
Downloaden: Cloud Spin (€0,89, geen in-app aankopen, universeel, iOS 6.0+)
Numolition: Nederlandse cijferpuzzelaar
Ontwikkelaar Q42 heeft zich al eens bewezen: in Quento hebben we meerdere dagen gepuzzeld met cijfers en sommen verstopt in negen vakken, een bezigheid die soms net zo prikkelend aanvoelde als een potje Sudoku. De Hollandse gamestudio heeft met Numolition weer een puzzelgame bedacht waarbij alles gaat om getallen, maar het strakke en abstracte uiterlijk van Quento is verdwenen.
Het scherm is bezaaid met gekleurde blokken met daarop cijfers. Met een veeg verplaats je ze naar links of rechts, en met een simpele tap exploderen alle met elkaar verbonden cijferblokken in één keer. Aan jou de taak om iedere cijfercluster bij elkaar te krijgen en op te blazen. Doe dit in de verkeerde volgorde en er blijven soms enkele blokken over die je zonder metgezellen niet kunt opblazen, waardoor de pot voorbij is. Ieder level heeft een ideale oplossing waarmee je het hele veld kunt wegruimen. Een oplossing waar je soms lang naar op zoek bent – vooral zodra je ontdekt dat je cijferblokken ook in elkaar kunt swipen. Druk een 2 en een 3 in elkaar en ze veranderen in een 5. Deze 5 kun je weer gebruiken om andere 5-blokken met elkaar te verbinden. Dán wordt Numolition bijzonder.
Numolition vereist een paar potjes voordat je alle systemen achter de game begrijpt. Heb je het in de vingers en vind je de oplossing voor een lastig level, dan biedt de game een eurekamoment zoals je alleen in puzzelspellen kunt meemaken. De aankleding van Numolition maakt het daarnaast allesbehalve een straf om te spelen. Numolition voelt als het kindje van Comix Zone, Super Puzzle Fighter en Threes. Met explosies.
Downloaden: Numolition (€1,79, geen in-app aankopen, universeel, iOS 6.0+)
Game van de Week: Smash Hit
Het is moeilijk om Smash Hit zo treffend mogelijk te omschrijven. Is het een 3D-versie van de aloude brick breaker-spelletjes? Is het een nieuwe tunnelgame waarin je zo lang mogelijk aanraking met objecten moet vermijden? Of is het een zen-ervaring waarin je onder zweverige maar opzwepende muziek ballen gooit?
Je kan het spelprincipe van Smash Hit eenvoudig uitleggen. Je gaat met de camera mee door allerlei tunnels en andere geometrisch vormgegeven ruimtes. In die ruimtes staan kristallen. Als je daar een bal op gooit, krijg je drie ballen terug. Zo voorzien de kristallen je van de ballen die je nodig hebt voor het breken van de voorwerpen die anders in je pad staan. Je gooit op knoppen van deuren zodat die op tijd opengaan, maar je gooit vooral op glas. Heel veel glas.
Glazen platen die naar je toe schuiven, glazen balken die vanaf boven op je af komen, glazen muren die plots voor je neus verschijnen. Glazen DNA-structuren die ronddraaien en waar je waarschijnlijk net niet tussendoor kan als je ze niet sloopt. Het is een keuze. Als ik ballen wil overhouden, gooi ik dan nu wel of niet? Van elk obstakel dat op je afkomt weeg je af of het de moeite waard is om te slopen, en wáár je dan moet slopen. Een glasplaat breekt niet in één keer… Bij een botsing verlies je tien ballen. Heb je geen ballen meer, dan ben je af.
Het principe is eigenlijk niet zo spannend, maar ontwikkelaar Mediocre – eerder verantwoordelijk voor Sprinkle en Granny Smith – heeft er een feest van gemaakt. Een ingetogen eenmansfeestje, met vijftig levels, prachtige beelden, subtiel pompende muziek en het breken van glas dat na duizend keer nóg niet verveelt. Om op de beginvraag te antwoorden: Smash Hit is alledrie. Hoe vaak komt het voor dat de naam van een game zijn eigen succes beschrijft?
Downloaden: Smash Hit (gratis, €1,79 voor volledige versie in-app, universeel, iOS 4.3+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties