Distimo heeft weer de lijst met populairste apps van afgelopen maand samengesteld. Het zal niemand verbazen dat de wereldwijde top 5 vorige maand vol stond met Flappy Bird-varianten. Maar liefst drie stuks haalden de top 5 op iOS: het origineel Flappy Bird en de klonen Splashy Fish en Ironpants – niet eens de beste klonen, maar dat zal niemand verbazen. De meeste mensen downloaden wat ze in de top 5 zien staan en kijken niet welke app de hoogste waardering krijgt.
Ook het kwalitatief niet zo bijster bijzondere Uitrollen Me staat in de top 5, gevolgd door de gratis YouTube-app. De top 5 gratis apps voor februari 2014 zag er dus als volgt uit:
Opvallend is dat Flappy Bird in de Google Play Store eigenlijk nauwelijks invloed had: de top 5 gratis bestond daar uit Facebook, WhatsApp, Facebook Messenger, Clean Master en Candy Crush Saga. Bij de betaalde apps valt op dat de top 5 volledig uit games bestaat. Minecraft, Threes! en Hide N Seek staan bovenaan, gevolgd door Card Wars en The Room Two. Ook hier wijkt het downloadgedrag in de Google Play Store erg af, want daar zien we alleen Minecraft weer terug. De rest van de top 5 onder Android-gebruikers bestaat uit productiviteitsapps, namelijk SwiftKey Keyboard, Poweramp, Titanium Backup PRO en Nova Launcher Prime.
De lijst met apps die het meeste geld opleveren is al een paar maanden ongewijzigd. Ook in februari 2014 waren Clash of Clans, Candy Crush Saga en Hay Day de grootste melkkoeien.
App Store-omzet groeide met 18 procent
Distimo keek ook naar de ontwikkeling van het marktaandeel. In onderstaande grafiek is het marktaandeel van iOS en Android te zien in de maanden september 2013 tot en met februari 2014. De App Store is nog steeds de plek waar het meeste geld wordt verdiend, maar het marktaandeel zakte wel iets: in september kwam nog 65% van de inkomsten binnen via iOS, in februari was dat gezakt naar 61%. Volgens Distimo groeide de Google Play Store in Taiwan nogal snel, dankzij Taiwanese taalversies van apps zoals Puzzle & Dragons en Line Cookie Run. In maart kwam de Taiwanese versie van Puzzle & Dragons in de App Store uit, dus wellicht gaan we in de volgende maandrapportage het effect daarvan zien. Apple zag in de periode september-februari de omzet met 18 procent stijgen, Google noteerde een omzetgroei van 40 procent.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties