Apple gaat de algemene voorwaarden aanpassen, zodat je in België voortaan 2 jaar garantie krijgt op aankopen. Althans, dat beweert de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop. Het vreemde is alleen, dat Apple de garantievoorwaarden al in juni 2013 had aangepast in België. Op aankopen in de Belgische online Apple Store en bij retailers krijg je sinds 12 juni 2013 twee jaar garantie. Het bewijs daarvoor is ook te vinden in de gewijzigde algemene voorwaarden van Apple, die al in de zomer van 2013 zijn aangepast en duidelijk de termijn van 2 jaar noemen. De aankondiging ‘Apple onderwerpt zich aan Belgische wet op garantie‘ roept dan ook vooral vragen op wat er nou écht gaat veranderen.
Test-Aankoop is al sinds december 2012 bezig om juridische stappen te ondernemen tegen Apple. Volgens de consumentenorganisatie is er vandaag eindelijk een akkoord bereikt met Apple om de garantie te verlengen van 1 naar 2 jaar, zoals volgens de Europese regels ook zou moeten. Maar zoals gezegd werden de algemene voorwaarden van Apple in België vorig jaar al herzien. Een destijds gepubliceerd knipsel uit die algemene voorwaarden bevat nog steeds woorden van dezelfde strekking:
Een persbericht wekt de indruk dat het vooral een overwinning op papier is: Apple heeft schriftelijk akkoord gegeven op een nieuwe handelswijze die ze al sinds juni 2013 hanteren. Ook lijkt de overwinning vooral gericht op communicatie rond producten. Apple zal op de website duidelijk de wettelijke garantie uitleggen en aangeven wat het verschil is met AppleCare. Bovendien gaan retailers de consumenten beter informeren over hun wettelijke garantie. In Nederland doet Apple dat overigens al, met een tabel waarin de garantiebepalingen worden uitgelegd. Ook in Nederland speelde een zaak rond de garantievoorwaarden, waarbij de Consumentenbond actie ondernam. Apple beloofde daarna om informatie over garantie op Apple-producten duidelijker uit te leggen. Ook daarbij ging het vooral om het duidelijker communiceren van de garantieregeling.
In Italië speelde ook een zaak rond garantie van Apple-producten. Dat had verstrekkender gevolgen voor Apple: ze moesten de AppleCare-pakketten uit de winkel halen en een boete van 900.000 euro betalen. De EU doet sinds oktober 2012 onderzoek naar het garantiebeleid van Apple.
Wat gaat er veranderen?
Voor de Belgen verandert er helemaal niets, voorzover wij nu kunnen overzien. De Belgen hadden volgens de voorwaarden op de website van Apple al recht op 2 jaar garantie en dat blijft ook zo. We hebben Test-Aankoop uiteraard gevraagd wat nu precies de overwinning is, die ze hebben geboekt en wat dat concreet voor de Belgische consumenten gaat betekenen. Test-Aankoop roept ondertussen op om eventuele problemen met de garantie te melden. Het liefst zou de organisatie “om wantoestanden te voorkomen” de wettelijke garantieperiode willen verlengen van 2 naar 5 jaar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 19 reacties