De iPhone 5c is een flop, beweren talloze analisten. Maar kijk je naar de verkoopcijfers in Apple’s belangrijkste markt (de Verenigde Staten), dan blijkt de flop wel mee te vallen. Het middenklassemodel verkoopt beter dan de toestellen van BlackBerry, Windows Phone-toestellen en zelfs beter dan de toptoestellen van Android-fabrikanten. De iPhone 5c ging vaker over de toonbank dan de Samsung Galaxy S4, blijkt uit cijfers van de vier grootste Amerikaanse telecomproviders AT&T, Verizon, Sprint en T-Mobile. In de ranglijsten van bestverkochte toestellen staat de iPhone 5s uiteraard wel een stuk hoger. Maar waar komen de geruchten van een iPhone 5c-flop dan vandaan?
Dat komt waarschijnlijk omdat we als Apple-fans verwend zijn geraakt, omdat we gewend zijn aan absurde verkoopcijfers. In de ranglijsten van bestverkochte toestellen staat de iPhone 5s dan ook bovenaan – we hadden niet anders verwacht. Bij AT&T en Sprint staat de iPhone 5c op de tweede plaats in de ranglijsten, bij de andere twee operators scoorde de Galaxy S4 iets beter.
Als je naar de verkoopprijzen van de toestellen in de top 3 kijkt (dit zijn prijzen bij afsluiting van een 2-jarig abonnement), dan valt nog iets anders op. Terwijl Apple tussen de $200 en $400 kan vragen voor haar toptoestel, kan Samsung slechts $200 tot $250 vragen voor de Galaxy S4. Je zou het ook kunnen zien als een flop van Android: blijkbaar zijn gebruikers niet bereid om een premiumprijs te betalen voor een toptoestel. Apple lukt dat wel: ze kunnen tot tweemaal zoveel geld vragen voor een toptoestel en consumenten zijn bereid dat te betalen. Samsung lukt het niet om dezelfde ‘luxetoeslag’ in rekening te brengen en is gedwongen om een prijs van $200-$250 te vragen. Geen wonder dat toestelmakers zoals HTC, Motorola, Nokia en Sony moeite hebben om winst te maken. Het grootste deel van de winst in de telecommarkt gaat naar Apple, gevolgd door Samsung. De enige uitzondering in het Android-prijzencircus is Sony, die de Xperia Z voor een prijs van $552 weet te verkopen en toch in de ranglijsten opduikt. De andere toestellen (HTC One voor $200, Motorola Droid MAXX voor $300 en Nokia Lumia 1020 voor $300) komen niet in de buurt van de dure en tegelijk succesvolle iPhone 5s.
AppleInsider maakt een vergelijking met de verkoop van limonade: Apple kan z’n biologische limonade meer dan tweemaal zo duur verkopen dan alle andere frisdrankaanbieders. Blijkbaar maken de andere (Android-)fabrikanten geen drankjes waar consumenten bereid zijn extra voor te betalen. In Europa is de situatie iets anders dan in de VS, omdat Android in Europese landen een groter marktaandeel heeft kunnen wegsnoepen van Apple. Maar ook daar kun je de vraag stellen: is de lage prijs die Android-fabrikanten voor hun toestellen vragen een teken dat mensen eigenlijk geen geld overhebben voor een goed Android-toestel? De prijsconcurrentie woedt dan ook vooral onder Android-fabrikanten, terwijl Apple de prijs van haar toptoestel consequent hoog houdt.
Zo blijkt maar weer dat er altijd twee kanten aan een verhaal zitten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 52 reacties