Apple stuurt e-mail over in-app aankopen door minderjarigen

Apple heeft een e-mail naar klanten gestuurd over in-app aankopen door minderjarigen. Ze krijgen mogelijk geld terug.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

in-app-aankopen-tienerOuders die nog niet de knop voor het uitschakelen van in-app aankopen hebben gevonden, kunnen bij Apple terecht om geld terug te vragen. Apple blijkt een e-mail naar klanten te hebben gezonden, waarin staat dat in-app aankopen door minderjarigen in aanmerking komen voor restitutie. Het is één van de stappen die Apple onderneemt om te voorkomen dat in-app aankopen in een kwaad daglicht komen te staan. Het probleem ligt erin, dat minderjarige kinderen op kosten van hun ouders gaan shoppen in games en andere apps. Je kunt als bezorgde ouder de in-app aankopen gemakkelijk uitschakelen, maar blijkbaar doen veel ouders dat niet.


Een andere zeer eenvoudige maatregel is om je iTunes-wachtwoord niet aan kinderen te geven als er een creditcard met onbeperkte limiet aan is gekoppeld.

Apple heeft de afgelopen jaren al diverse maatregelen genomen om excessieve in-app aankopen onder controle te houden. Al sinds de game Smurfs Village in 2010 wordt er geklaagd over de aankopen. Tegelijk is het een goudmijn voor Apple. Maar ondanks maatregelen, verduidelijking van de uitleg en nieuwe beperkingen in iOS 7.1 blijven kinderen aankopen doen. Er werd al een schikking getroffen in de VS en in Europa loopt nog een onderzoek.

aankopen in apps uitschakelenHet lijkt erop dat het probleem pas kan worden opgelost als Apple het doen van in-app aankopen totaal onmogelijk maakt, ook voor volwassenen. De jongen op de foto bovenaan dit artikel joeg er €4400 doorheen, waarna zijn vader aangifte deed. Hij hoefde weinig moeite daarvoor te doen, want pa is politieagent.

Het is mogelijk dat de e-mails iets te maken hebben met de FTC-schikking die Apple eerder sloot. Daarin beloofde Apple om voor 31 maart een systeem te hebben ingericht, om kinderen te beschermen tegen in-app aankopen. Dat systeem is in iOS 7.1 ingevoerd. Ook dwong de FTC af dat Apple geld terugbetaalt aan verontruste ouders. Tim Cook was het niet met de acties van de FTC eens, omdat ze vlak daarvoor in een class action lawsuit al hadden beloofd om de bedragen terug te betalen. De actie van de FTC was onnodig. Of de nu verstuurde e-mailberichten iets met de FTC-schikking te maken hebben, is overigens onduidelijk. De timing klopt wel, zo vlak voor het einde van maart.

Hieronder lees je de e-mail die Apple naar klanten stuurde, die recent een in-app aankoop hadden gedaan.

Dear iTunes account owner,
Apple is committed to providing parents and kids with a great experience on the App Store. We review all app content before allowing it on our store, provide a wide range of age-appropriate content, and include parental controls in iOS to make it easy for parents to restrict or disable access to content.
We’ve heard from some customers that it was too easy for their kids to make in-app purchases. As a result, we’ve improved controls for parents so they can better manage their children’s purchases, or restrict them entirely. Additionally, we are offering refunds in certain cases.
Please follow the steps to submit a refund request:
Find your in-app purchase records. Check your email for iTunes receipts or use a computer to sign in to your iTunes account and view your Purchase History.
Use this link to submit your refund quest to Apple.
Provide the requested information and enter “Refund for in-App Purchases made by a minor” in the Details section.
Apple will review your request and contact you via email about your refund status. All refund requests must be submitted no later than April 15, 2015.

Reacties: 15 reacties

  1. Bij elke update word de Bluetooth automatisch aangezet.
    Ze zouden dan toch ook ik app aankopen automatisch uit kunnen zetten.

    En als je je wachtwoord geeft is het een risico van jezelf en niet bij Apple huilen. Je geeft je bankpas waarschijnlijk ook niet met je pincode

  2. Watt als iedereen met een jong kind. ( wij hebben een zoontje van 7 ) nu voor zijn kind een eigen iTunes account maakt,
    En dan bij betaalinformatie, in het iTunes account GEEN invult. Dan kan het kind niets kopen, en alleen maar de gratis spelletjes downloaden.
    Nooit geen gezeik met in apps inkopen en spelletjes die geld kosten.
    Wij hebben ons lesje zo ook geleerd hoor………

  3. Helemaal met de vorige reactie eens.
    Je kind je credicard geven (virtueel dan), met bijbehorend wachtwoord, én de optie aan laten staan dat ze in app aankopen mogen doen en dan lopen huilen dat je kind geld uitgeeft. “zomaar, zonder enige beperking”. Je hebt dan zelf al drie dingen fout gedaan.

    Mijn kinderen hebben:
    – een eigen apple-id
    – een eigen tegoed dat ze met eigen zakgeld bijhouden door ituneskaarten (in de aanbieding te kopen)

  4. Natuurlijk. Net zoals ouders de auto laten draaien met de sleutels er nog in. Heel logisch allemaal.

    De ouders hebben het er blijkbaar niet zo druk mee.
    De kinderen zelf een apple-id geven is dan weer de hele andere kant van het verhaal.

    Ik kies voor de 3e optie. Met mijn kind praten.

  5. @Marco: prima, maar wat als je kinderen geen eigen iPad hebben?

  6. Oelewappers. Als je er nix van snapt koop dat ding dan niet en verdiep je er anders in. In-app aankopen is toch al vaak in het nieuws geweest. Als je dat nu nog niet door hebt ben je echt lomp.

  7. Origineel geplaatst door Bastiaan
    @Marco: prima, maar wat als je kinderen geen eigen iPad hebben?

    Dan hebben ze een gelukkig leven en spelen ze hopelijk buiten in plaats van (in de meeste gevallen) hersenloos alles plaatsten op sociaal media en angry birds zitten spelen.

    Dat terzijde, als die jongen daar dat echt heeft geflikt nou hij ziet er normaal uit dus eigenlijk zou hij zelf ook een flink pak slag moeten krijgen dat hij zo hersenloos met geld smeet.

    En ja pa is een politieman dus even snel gebruik maken van zijn status.

  8. Ik vind sowieso dat er te veel schort aan de opvoeding als het gaat om het digitale tijdperk. Denk dat het komt omdat de ouders er zelf nix van snappen. Hoe moet je het dan je kind bijbrengen.

  9. Origineel geplaatst door Nancy
    Watt als iedereen met een jong kind. ( wij hebben een zoontje van 7 ) nu voor zijn kind een eigen iTunes account maakt,
    En dan bij betaalinformatie, in het iTunes account GEEN invult. Dan kan het kind niets kopen, en alleen maar de gratis spelletjes downloaden.
    Nooit geen gezeik met in apps inkopen en spelletjes die geld kosten.
    Wij hebben ons lesje zo ook geleerd hoor………

    Dat kan dus niet. In Nederland kun je pas een apple id aanmaken voor kinderen vanaf 13 jaar.

  10. Origineel geplaatst door EOTB
    Dat kan dus niet. In Nederland kun je pas een apple id aanmaken voor kinderen vanaf 13 jaar.

    En je kan ook niet toevallig een eerdere datum opgeven?

  11. @BoboKnijn: Ik schat in dat jij ongeveer 1 seconde opvoed ervaring hebt. Ik ken mijn iPad van binnen en van buiten, maar nadat ik een keer een NRC heb gekocht ging mijn zoon van 2 puzzelen op mijn iPad en kocht daarmee voor EUR 2,50 in app aankopen. Een ongeluk is snel gebeurd.

    Een van de dingen die ik mijn kind zal bijbrengen is dat ‘nix’ geen Nederlands woord is.

  12. @Flieps: precies jij snapt er ook nix van. Dat je je zoontje van 2 op je iPad laat spelen zonder restricties. Dat bedoel ik dus.

  13. Die foto is echt te erg, zo serieus kijken alsof ze niks fouts hebben gedaan maar lijkt me dat dat kind gewoon kan lezen en als hij dat gedaan had kon hij toch zien dat je voor een een in-app purchase een bepaald bedrag moet betalen. Ik krijg ook eerst een melding of ik wel zeker weet of ik wil betalen en daarna moet ik gewoon het wachtwoord intikken. Waarom geef je je kind ook je wachtwoord? Straks download het allemaal apps en zit je iPad of iPhone vol

    Domme mensen zijn het maar dat is ook wel te zien aan de foto, wie geeft z’n kind nou ’n Justin Bieber kapsel…

    EDIT: En als die vader ’n agent is dan hij toch ook wel de voorwaarden doorgelezen lijkt mij

  14. Waarom sluit apple niet gelijk de inlog af in plaats van deze nog 15 min ofzo actief te laten zijn na een aankoop waardoor soms ongewild nog andere aankopen worden gedaan, oftewel gewoon bij elke (niet gratis) aankoop opnieuw wachtwoord vragen.

  15. Apple zou dit ook kunnen voorkomen door de inlog geen 15min actief te laten, zodat je eerder of bij elke (niet gratis) aankoop opnieuw je wachtwoord moet ingeven.